Wespen bestrijden

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door piml » do 07 aug 2008, 17:58

Volgens de inspecteur van VROM mag je bij anderen niet met biociden werken.

Dus ook niet als vriendendienst even een nest weghalen. Ik heb hem dit gevraagd!

Pim Lemmers

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door de vos roger » do 07 aug 2008, 21:01

In Vlaanderen wordt de brandweer ingeschakeld voor het bestrijden van wespennesten.Er is een speciale ploeg die zich tijdens het seizoen s'avonds daarmee bezighoudt.Er hangt een prijskaartje aan vast van 50 euro.Alleen als het wespennest zich in de woning bevindt en levensbedreigend is voor de inwoners dan is de ingreep gratis.

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door Hans van der Post. » do 07 aug 2008, 22:13

Weet nog wel een methode om een wespennest te "verdelgen".
Je hebt daarvoor een goedwerkende stofzuiger met een lege stofzak nodig.

Je "prutst" de zuigopening van de slang zodanig dat hij haaks op de vliegopening kan worden vastgezet. Je kan dan de uitgaande -en binnenkomende wespen opzuigen. Na een half uur vliegt er geen wesp meer. Dit moet je na een week weer herhalen - er zijn dan wespen uit gekomen en gaan op "voedseltocht".

Dit heb ik enige tijd geleden ingeval van nood - bij de Sint Joris marsen in Oegstgeest uitgevoerd. Een halfuur voordat de rond 800 kinderen langs een "bielzentuin" kwamen had de eigenaar ontdekt dat er wespen tussen twee bielzen in en uitvlogen. Zelf was hij met houten stokjes bezig geweest om het nest af te sluiten. Dit werkte niet :D Heel veel naar huis keerde wespen - met buit - zagen hun ingang versperd. Het werd dus erger! Toen kwam ik op het boven geschreven idee!
Niet aan de inspecteur van VROM vertellen anders wordt dit ook verboden![}:)]

Hans

Hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 07 aug 2008, 22:15

Hans wat een vondst!!

JP

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door remolen » do 07 aug 2008, 23:03

Hallo, Ik ben nieuw hier. heb een Plaagdierbestrijdingsbedrijf en ben beginnend imker! Ik mag dus wel wespen bestrijden omdat ik daar de papieren voor heb. Ik denk niet dat het kwaad kan dat een imker hier en daar een nestje wespen wegspuit. Maar het is natuurlijk niet goed dat je daaraan een extra dik belegde boterham zou verdienen. dan haal je het brood uit de mond van de gediplomeerde "bestrijdingtechnicus"

Ik kwam pas bij een imker die een bordje wespen en honing aan de weg had staan. Ik vroeg wat hij daarmee bedoelde. Hij werd bang. helaas had een collega plaagdierbestrijder deze lieve imker bedreigt. en verteld dat hij geen wespennesten meer mocht doen! Dit gaat me veel te ver de man vertelde me dat hij alleen voor buren en vrienden af en toe wespen bestrijd. geen probleem volgens mij.. nou ja genoeg gekletst..

groet van Rene

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door de vos roger » vr 08 aug 2008, 08:46

Hans van der Post. schreef:
Weet nog wel een methode om een wespennest te "verdelgen".
Je hebt daarvoor een goedwerkende stofzuiger met een lege stofzak nodig.
Hans
Hans wat doe je daarna met je stofzak opgezogen wespen,want ik veronderstel dat die nog leven en zo vlug mogelijk terug uit die zak willen.Zou het niet beter zijn met een halfvolle stofzak,dan verstikken die wespen misschien in het stof.:D

roger

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door Jaap v.Popering » vr 08 aug 2008, 19:19

Ik heb eens een programma op de T.V. gezien die wespen dan frietuuren en opeten :Dmaar ik heb toch liever een boterham met honing , of frieten met biefstuk [8D]

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wespen bestrijden

Bericht door Hans van der Post. » vr 08 aug 2008, 23:33

de vos roger schreef: Hans wat doe je daarna met je stofzak opgezogen wespen,want ik veronderstel dat die nog leven en zo vlug mogelijk terug uit die zak willen.Zou het niet beter zijn met een halfvolle stofzak,dan verstikken die wespen misschien in het stof.:D
roger
De stofzuiger even rust geven! de slang 24 uur afsuiten[;)] daarna de stofzak met wespen in een afsluitbare plastik zak in de vuilcontener deponeren

Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten