Aziatische hoornaar

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door jossmits » vr 11 okt 2013, 15:12

Was deze middag hier op het tv-journaal. Een imker heeft zijn kasten in de kippenren gezet. De kippen pikken de aziatische hoornaars die voor de kasten vliegen uit de lucht. een nieuwe methode van hoornaar bestrijding!
Jammer genoeg ben ik dit voorjaar gestopt met kippen. Te vaak werden mijn kippen door een vos of marter uit de ren geplukt.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Ewout » vr 11 okt 2013, 19:43

Het schijnt, dat als je dat kippenhok dan in het hok van een lynx of beer zet, je van de vossen en marters ook geen last hebt. :be8:
Waarom eten de kippen wel hoornaars maar geen bijen eigenlijk?

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door petro » vr 11 okt 2013, 20:08

Dat laatste zou ik ook graag willen weten?!

Petro
Ewout schreef:Het schijnt, dat als je dat kippenhok dan in het hok van een lynx of beer zet, je van de vossen en marters ook geen last hebt. :be8:
Waarom eten de kippen wel hoornaars maar geen bijen eigenlijk?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door jossmits » vr 11 okt 2013, 20:59

Ik heb geen idee. Toen wij nog kippen hadden kwamen de bijen wel vaak bij hun drinkbak drinken. Ik heb nooit gezien dat de kippen een bij pakten (maar ik sluit het niet uit dat ze dat toch deden). Op de beelden die ik op tv zag pakten ze echt de hoornaars. die hoornaars hangen "stil" in de lucht voor de ingang van de kasten en de kippen pikten ze zo op.
Ik had al wel een ervaring met dode hoornaars. Als ik de vallen leeg maakte gaf ik de kadavers aan de kippen. Die hadden dat op een gegeven moment zo door dat als ik met een val aankwam ze als gekken naar de ingang van de ren renden om als eerste van die dode hoornaars te kunnen snoepen.

Jos

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door kor » za 12 okt 2013, 10:23

Omdat een kip geen diepte kan zien, is zo'n grote stilhangende hoornaar nog te doen, maar een kleine bewegelijke bij zal te ingewikkeld zijn. Deze theorie is geheel door mijzelf ontwikkeld en niet getoetst.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door jossmits » ma 02 dec 2013, 09:51

Ik heb zaterdag iemand gesproken van de groep die de stok heeft ontwikkeld warmee tot nu toe de hoornaarnesten worden vernietigd.
Deze groep heeft nu een andere methode ontwikkeld. De stok die nu gebruikt wordt (max 25 mtr.) heeft aan de top eennaald die in het nest wordt getoken. Via die naald wordt SO2 in het nest gesoten waarna het nest met een soort hark uit de boom wordt geharkt.
Bij de nieuwe methode is de naald vervangen door een stofzuigermond waarmee het leeuwendeel van de hoornaars uit het nest woredt gezogen (op dezelfde manier als het opzuigen van een bijenzwerm). Daarna wordt een nflinke opening aan het nest gecreeerd, zodat het broed duidelijk zichtbaar wordt. Doordat het hoornaarvolk heel klein geworden is hebben zij niet meer de capaciteit om het nest te reparen, en vogels als spechten, etc doen de rest.
Volgens mijn collega zijn de resultaten van deze methode hoopvol.

Jos

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door hansjochem » wo 10 sep 2014, 22:16

De aziatische hoornaar is nu al in Duitsland gesignaleerd.
http://www.nabu.de/tiereundpflanzen/ins ... 17045.html
Using Tapatalk

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door jossmits » vr 12 sep 2014, 11:05

Dat is slecht nieuws.
Het goede nieuws hier is dat er dit jaar veel minder A. Hoornaars zijn dan voorgaande jaren.
Ving ik vorig jaar soms op een dag in mijn vallen een 50 stuks. Nu zijn dat er enkele per week. Ik ben referent (contactpersoon waar nesten gemeld kunnen worden) in deze regio voor A.Hoornaarnesten. Ik heb dit jaar nog geen enkele melding gehad.
Dat er veel minder zijn komt mogelijk door het slechte weer dat we hier dit jaar gehad hebben.


Jos

atak
Berichten: 48
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 22:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): zwarte hollandse
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door atak » vr 26 jul 2019, 14:23

kan je tegen de aziatische horenaar niet gewoon een stukje koninginnen rooster plaatsen?
ad

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Aziatische hoornaar

Bericht door Franschman » wo 31 jul 2019, 00:07

Beste Beelievers,
Ook in Frankrijk zijn dit jaar minder Aziatische wespen ( Lot 46(0 Hittegolven en gebrek aan voedsel ( andere insecten) is wellicht daarvan de oorzaak.
Om Aziatische wespen weg te houden van het vlieggat van bijenkasten , zijn op dit moment plastic voorzetstukjes te koop met ronde gaten.
Of het werkelijk effectief is kan ik nog niet melden.
De hittegolven met temperaturen ver boven de 40 graden lijken hier in Frankrijk nu voorbij. Er zijn weinig insecten te zien , slechts de kolibrievlinder of meekrapvlinder heeft zich weer gemeld bij mijn vlinderstruiken. Al met al heeft de natuur in het algemeen weer een grote opdonder gehad van hitte en droogte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten