Hoornaarmoer pakt bij in september

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door Bart de Coo » ma 03 sep 2012, 20:27

Vanavond even bij de bijtjes wezen lummelen. Wat een weer! Heerlijk. Er fladderde een hoornaar rond de kasten. Nu heb ik vaak hoornaarmoeren gezien. Ik heb er zelfs een eentje overwinterd in de koelkast, wat prima ging! Ik meende haar dus te kunnen identificeren als een moer. Op zeker moment landde ze op een vliegplank, nam een bij te grazen, landde met haar prooi op een andere vliegplank om de bij de genadeklap te geven en vloog weg met haar buit.

Het verbaasde mij dat ik hier begin september getuige van kon zijn. Je zou toch zeggen dat al die wespennesten nu zonder leggende moer zitten en dat die jonge moeren al lang een plekje voor de winter gevonden hebben. Dit moet dus haast/ natuurlijk een jonge moer geweest zijn die haar winterkostje bij mekaar scharrelde. Maar vreten die wespenmoeren zich niet in het nest dat ze verlaten vol voor de winter? Kennelijk niet. Ik wist het niet. Het kan ook typisch hoornaargedrag zijn. Zegt u het maar. Het was een bijzonder gezicht in elk geval.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door m.kolsters. » ma 03 sep 2012, 21:30

Dag Bart wees maar zuinig op je horenaar, ze lussen veel bijen.
En hoe kom je met de veronderstelling dat er nu alleen maar moeren zijn er komen nog vele weken jongen wespen uit ze zijn laat begonnen.
Hoe later ze in het voorjaar beginnen hoe later in het najaar ze op houden.
Heb meerdere malen in november nog wespen moeten ruimen, ik weet dat het niet naar je zin is maar veel mensen hebben last van deze dieren.
Pas maar op en kijk elke dag of ze komen, weet je nu al dat deze het voorjaar niet haalt.
Tinus Kolsters

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door Flevobij » di 04 sep 2012, 23:08

Op mijn drachtweide zitten sinds kort ook hoornaren. Ik vind het persoonlijk mooie insecten, echte jagers. Helaas pakken ze erg veel bijen, ik schat zo'n 5 per dag per hoornaar. Vermenigvuldig dit met een hoornaarnestaantal van ± 1000 exemplaren en u snapt mijn bezorgdheid. Weet iemand met zekerheid hoeveel bijen ze opeten per dag ?
Ik heb nog geen nest kunnen vinden, maar het moet in de buurt zitten want ik zie er meerdere. Vooral boven de hemelsleutel sedum die nu in bloei staat grijpen ze mijn bijen. In de vlucht, het gaat heel snel. Ik weet dat hoornaren nuttig zijn, maar ik sla ze nu dood anders houdt ik geen volk meer over. Ik hoop dat daardoor andere hoornaren geen signalen krijgen dat er veel te eten is rondom mijn kastjes. Weet niet hoe hoornaren communiceren, maar als het net als bij de honingbij gebeurd dat ze elkaar de weg wijzen naar goede dracht, dan hoop ik dat het doden van een klein aantal hoornaren de rest weerhoudt om hier te fourageren. Maar ik ben bang van niet.....

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 sep 2012, 00:20

Bart de Coo schreef: [...........] Het verbaasde mij dat ik hier begin september getuige van kon zijn. Je zou toch zeggen dat al die wespennesten nu zonder leggende moer zitten en dat die jonge moeren al lang een plekje voor de winter gevonden hebben. Dit moet dus haast/ natuurlijk een jonge moer geweest zijn die haar winterkostje bij mekaar scharrelde. Maar vreten die wespenmoeren zich niet in het nest dat ze verlaten vol voor de winter? Kennelijk niet. Ik wist het niet. Het kan ook typisch hoornaargedrag zijn. Zegt u het maar. Het was een bijzonder gezicht in elk geval.
Groet, Bart
Bart de hoornaars en wespen nesten zijn nu op zijn grootst de oude moeren lopen echt nog in de volken en leggen nog!
De jongen moeren moeten nog uitkomen. Zoek maar op een Duitse site. Je hebt een werkster hoornaar gezien. Jonge moeren eten geen eiwitten maar suikers. Je vind die dan op fruit, druiven, pruimen, enz.
Flevobij schreef:Op mijn drachtweide zitten sinds kort ook hoornaren. Ik vind het persoonlijk mooie insecten, echte jagers. Helaas pakken ze erg veel bijen, ik schat zo'n 5 per dag per hoornaar. Vermenigvuldig dit met een hoornaarnestaantal van ± 1000 exemplaren en u snapt mijn bezorgdheid. Weet iemand met zekerheid hoeveel bijen ze opeten per dag ? [.................]
DIE Flevobij........... ooit wel eens geteld hoeveel spinnewebben in je drachtgebied voorkomen? :be2: :be3:
En wat denk je van de zwaluwen? zijn nu wel naar het zuiden aan het trekken ......... maar toch. :wink:
!Hans.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door m.kolsters. » wo 05 sep 2012, 15:03

Ik heb nog geen nest kunnen vinden, maar het moet in de buurt zitten

Zoek maar in de korte omtrek en kijk naar de schoorsteen van een huis kort bij en daar vliegen ze in de stootvoeg.
Kijk altijd waar de zon om 12 uur op staat, ze zitten altijd op de warme kant.
En als ze het gevonden hebben is je kast zo leeg, zet er een moerroster voor dan kan ze niet binnen, en verlies je de vliegbijen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door Tieme » wo 05 sep 2012, 16:16

Grappig,

Er stond net een artikel over (Aziatische) hoornaars (of hoornaren?) in het Deutsches Bienenjournal. Ik zou me over het jachtgedrag van de hoornaars niet veel zorgen maken. Zeker er worden heel wat bijen opgegeten, maar de zomerbijen vallen nu sowieso met bakken uit de lucht. Mooi toch dat daar dan weer een beest van profiteert (al weet ik niet zeker of hoornaars voornamelijk vliegbijen eten).

Verder werd in het zelfde artikel uitgeplozen hoeveel keren er melding was gemaakt dat volken aan de hoornaar te gronde gingen dit was vrijwel nooit en als het voorkwam waren het zonder uitzondering zwakke volken.

groeten,

Tieme

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door A.A. Staals » wo 05 sep 2012, 17:27



Een paar jaar geleden had ik een nest in mijn hal. De bijen hebben er niets van geleden. Zag ze maar zelden voor de kasten bijen vangen.

ad staals

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door m.kolsters. » wo 05 sep 2012, 19:30

Ja Ad je hebt gelijk maar elk jaar is anders en dit jaar is laat en de rupsen zijn bijna op, dan maar bijen eten.
Ook bij Kees van Holland heb ik gezien dat ze in een korf zaten, maar dat wil niet zeggen dat het nu niet anders is.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 05 sep 2012, 22:40

Ik heb elk jaar hoornaars bij 1 van mijn standen. Dit jaar overigens bedroevend weinig. Toevallig heb ik op mijn andere stand eentje gezien. Maar eentje dus en die was zo weer weg. Toegegeven: dit jaar ben ik ook wat minder aanwezig geweest op mijn standen.
Vorig jaar had ik wat oude boterkuipjes met suiker (natgemaakt) per ongeluk laten staan op mijn stand. Ik had die gebruikt in mijn kirchainers, maar dat werkte niet. Dus uit de kirchainers gegooid maar niet meteen opgeruimd. Er zaten naast strontvliegen ook steeds hoornaars op. Daarom heb ik besloten om deze kuipjes maar even te laten liggen waar ze liggen. Ik heb toen nog weken plezier gehad van die suikeretende hoornaars. Eigenlijk vind ik ze wel wat eng. Ze kunnen steken, en als ze op je afkomken zijn ze echt grooooooooooooot.

gr
jp
JP

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Hoornaarmoer pakt bij in september

Bericht door Flevobij » wo 05 sep 2012, 23:54

Beste Tieme, heren Kolsters, Staals,

Bedankt voor de informatie, ik had al wat gegoogled over de hoornaars (hoornaren?) en schade aan bijen, maar de praktijk is weer anders, zoals zo vaak met imkeren. Ik ben vanmiddag bij mijn kasten geweest, de hoornaars heb ik weggelokt bij de kastjes met een tafel rottend fruit 200 meter verderop. Daarop zitten nu veel wespen, vliegen, vlinders en ook wat (honing) bijen. Overigens kan ik daar gewoon naast staan en heb een aantal hoornaars doodgedrukt. Ze pakken nu meer wespen, maar ook een Atalanta vlinder en helaas ook nog steeds bijen boven de sedum. Maar wel minder....
Het hoornaarnest heb ik (nog) niet gevonden en omdat het zoals gezegd maar kleine volkjes zijn, verlies ik procentueel veel bijen. Ik zie nu geen hoornaars meer bij de kastjes, maar volledig gerust ben ik er niet op.

Mvg,

Flevobij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten