Nieuwe vriend voor de bij: de Nachtpauwoog ??

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Nieuwe vriend voor de bij: de Nachtpauwoog ??

Bericht door Franschman » do 25 okt 2012, 21:00

Enige tijd gelden berichtte ik U over de Doodshoofdvlinder die ik bij mij aantrof. Zo'n natuurfenomeen is hier altijd een leuk gespreksonderwerp. Zo meldde mijn buurman dat hij pas ook zo'n bijzondere, grote vlinder had gezien. Hij stuurde mij een foto van het insect dat ik determineerde als de grootste Europese nachtvlinder, de Nachtpauwoog. (Saturnia pyri)

Als de bijen 's nachts in hun kasten lekker liggen te vegeteren, maken de doodshoofdvlinder en dit neefje ervan,( familie der Saturniidae) de boel onveilig.
Ik zal zelf eens wat meer gaan letten op deze 'Nachtvlinders'. Hier vast een foto van deze 'knoepert' die dus de Nachtpauwoog heet, naar de oogjes( denk aan de pauwenstaart) die je ook bij de dagvlinder, de dagpauwoog ,aantreft :o

Interessant is te weten dat van Gogh deze vlinder heeft geschilderd toen hij, half gekgeworden ( ! ), in St. Remy verbleef.
Om voor hem te poseren, moest va Gogh de vlinder doodmaken :( Hij was onder de indruk van de fraaie kleuren !)
Google maar eens op deze vlinder en van Gogh on het schilderijtje te zien. :roll:
Bijlagen
Saturnis pyri 2012 Mespoulet haut.JPG
Bijen niet bang voor grote broer !

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Nieuwe vriend voor de bij: de Nachtpauwoog ??

Bericht door buzzer » vr 26 okt 2012, 21:20

Afbeelding
papillon de nuit.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Nieuwe vriend voor de bij: de Nachtpauwoog ??

Bericht door Franschman » vr 26 okt 2012, 22:41

Bedankt 'Buzzer'voor de tekening die de schilder van Gogh maakte in de tuin van het ziekenhuis (voor geestelijk gestoorden) in St.Remy. Hij dacht te maken te hebben met de doodshoofvlinder waarvan ik eerder op het forum al melding maakte. Hier maakte van Gogh dus een determineerfout. Er bestaat ook een schilderijtje van deze grote , opvallende vlinder van van Gogh. Of hij de vlinder daarvoor ook echt heeft doodgemaakt blijft onduidelijk. Oog voor de levende natuur had van Gogh wel degelijk en dat heeft hem wellicht in zijn moeilijke levensgang geholpen toch nog overeind te blijven.

Dat beide soorten vlinders ook nu nog in Frankrijk voorkomen bewijzen mijn waarnemingen. Ook ik blijf me verbazen over 'de bijen en hun vrienden'.
'Vriendjes' zijn ze evenwel niet met de Frelon Aziatique, de Aziatische wesp, die de bijen hier naar het leven staat :( Van de doodshoofdvlinder en zijn indrukwekkende familielid , de grote nachtpauwoog, heeft de bij niets te vrezen. Deze nachtbrakers hebben een ander levensritme.

Ik kan mij hond aaien en bijen staan dat ook wel toe :be9: maar of ze dat als een teken van genegenheid voelen, waag ik te betwijfelen ! :be5: :lol:
Mijn 'vriendschap' vis a vis de bijen zal wel platonisch blijven :lol:

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Nieuwe vriend voor de bij: de Nachtpauwoog ??

Bericht door buzzer » za 27 okt 2012, 16:01

Afbeelding
Deze??????? :?:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Nieuwe vriend voor de bij: de Nachtpauwoog ??

Bericht door Franschman » za 27 okt 2012, 21:59

Helemaal goed Buzzer. Bedankt voor de moeite :)
Dat is het bedoelde schilderijtje met aronskelken op de achtergrond. Dat schilderijtje moet in de collectie van het Gogh museum zijn.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Nieuwe vriend voor de bij: de Nachtpauwoog ??

Bericht door buzzer » zo 28 okt 2012, 11:32

pas de problem.... jai koekele op afbeeldingen:van gogh, vlinder, schilderij...... :shock:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten