Wespennest verwijderen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door m.kolsters. » di 29 jul 2014, 11:10

Wat voor imkers zijn ju........ wespen beschermers.

Ook het tweede wespennest is nu spontaan verlaten. Gelukkig niet nodig geweest een spuitbus te gebruiken.
Tilanus

Heb je volgend jaar 10 maal 2 is 20 nesten in je omgeving, koninginnen vliegen niet uit je omgeving.
Als je ze verdelgd zijn ze weg laat je ze uitvliegen blijven het je buren, let op ze kiezen een zelfde plek als het jaar daarvoor.
Als ze in de schoorsteen huizen aan de linkerkant dan zijn alle huizen met wespen gezegend met jou wespen dank je.
Als je ze wil zoeken kijk dan om twaalf uur waar de zon op schijnt en je ziet ze vliegen ,zitten altijd ( bijna ) aan de warme kant.
En als ze in de grond zitten gaat de ingang recht naar beneden en weer recht naar boven, kan je in een omtrek van 2 meter zachtjes prikken
om te voelen waar het nest is maar wel met een dun stokje nest zit in het algemeen maar een paar centimeter van de oppervlakte
Maak ze af in het centrum van een dorp en zadel er geen gezinnen met kleinen kinderen mee op. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik heb ze 15 jaar verdelgd hier in het dorp, en weet ook dat ze aan de zee kant minder huizen van wegen de wind maar de helft van Nederland richting oosten heeft er genoeg
Ik heb op een dak 23 nesten verwijderd en de vrouw des huizes en kinderen waren zeer dankbaar, en man lief die de gezellige beest aardig vind mocht het betalen. :doh: :doh:
Tinus Kolsters

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door Freek » di 29 jul 2014, 13:16

Daarom, Kolsters,

Pak ik de bijenkap, bijenhandschoenen, spijkerjack en spijkerbroek en desnoods de laarzen en spuit ik het nest uit met een spuitbus insecticide.
Ik blijf gewoon net zo lang spuiten tot er geen wesp meer uit komt.
Ze komen dan in elk geval niet terug.
Een betere manier om ze weg te krijgen weet ik meestal niet, verbranden geeft risico's op brand.

Freek

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door m.kolsters. » wo 30 jul 2014, 12:02

Haal gewoon mieren poeder en strooi het in de ingang helpt ook goed en is goedkoop, maar wel beschermde kleding aan doen.
Tinus Kolsters

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door frank27 » wo 30 jul 2014, 21:56

Bij een wespennest in de grond (daar begon dit item mee) is er nog een goedkoper en milieuvriendelijker alternatief: keteltje kokend water erin. Desnoods een paar dagen herhalen. Geen kosten en geen gif.

Vorig jaar hadden ook mijn bijen last van veel wespen bij de kasten. Het nest heb ik niet kunnen ontdekken. Om de bijtjes te helpen heb ik een "muggenracket" gekocht (5 euro). Met zo'n racket is een wesp makkelijk te raken, zeker als die op de zijkant van de kast zit te wachten op een kans om naar binnen te vliegen. Deze is dan niet dood, maar valt verdoofd op de grond, waarna de hak van de laars voldoet voor terminatie. Elke keer dat ik bij de stand was legden op deze manier 15 tot 20 wespen het lootje. Na een week of drie geen wesp meer te zien. Bijen blij, neem ik aan :)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door bee-tree » zo 17 aug 2014, 07:59

In dit jaar zie ik nauwelijks 'n wesp rond de bijenvolken. In 2013 en 2012 waren ze massaal aanwezig.
Ik heb nog geen verklaring. Op het nieuws werd ook gezegd dat er dit jaar weinig wespen zijn.
Het werd toegeschreven aan de waterhozen die regionaal en plaatselijk gevallen zijn.
De wespensoorten die in de grond nestelen zouden met jongen en al verdronken zijn.
Ook zijn dit jaar meer Wespendieven gesignaleerd. Dat zijn "roofvogels'die op Buizerden lijken, maar een kleinere kop
hebben; duifachtig. Ze zijn bedreven in het uithalen van wespenraten . Net als Spechten die tegen mieren kunnen als ze
zich in een mierennest wentelen om vlooien en luizen en mijten en teken van zich af te krijgen met mierenzuur,
zo kan de Wespendief de tegenstrubbelende wespen áán. Ik zou wel eens een filmpje willen zien van de manier
waarop de Wespendief 'n nest plundert. Googelen jullie mee om 'n you tube filmpje te vinden ?

Het urnvormige 15 cm grote nest van de Hoornaar in een lege bijenkast achter mijn volken, is sinds een maand verlaten.
Er zijn hooguit 20 werksters ontstaan. Twee heb ik dood gevonden. Het nest bewaar ik voor demonstraties.
Het is 'n kunstwerk. Hennie heeft ook 'n dode werkhoornaar gevonden. Zie topic Hoornaar.

Kortom, ik hoef me dit jaar niet schuldig te voelen over het onder de knie houden van de wespen die zowel
nuttige als schadelijke kanten hebben zoals elk levend wezen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

P.S. De bedenker van de Nederlandse naam WespenDIEF moet vast en zeker het NUT van Wespen groter gevonden
dan de overlast die ze bezorgen als je er niet mee kunt omgaan.
De naam KiekenDIEVEN onder de ROOFvogels, sorry STOOTvogels, moet bedacht zijn door jagers of kippenhouders of
de liefhebbers van weidevogels zoals de Friezen.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door ndj » zo 17 aug 2014, 08:11

bee-tree schreef:In dit jaar zie ik nauwelijks 'n wesp rond de bijenvolken. In 2013 en 2012 waren ze massaal aanwezig.
Ik heb nog geen verklaring. Op het nieuws werd ook gezegd dat er dit jaar weinig wespen zijn.
Het werd toegeschreven aan de waterhozen die regionaal en plaatselijk gevallen zijn.
De wespensoorten die in de grond nestelen zouden met jongen en al verdronken zijn.
Ook zijn dit jaar meer Wespendieven gesignaleerd. Dat zijn "roofvogels'die op Buizerden lijken, maar een kleinere kop
hebben; duifachtig. Ze zijn bedreven in het uithalen van wespenraten . Net als Spechten die tegen mieren kunnen als ze
zich in een mierennest wentelen om vlooien en luizen en mijten en teken van zich af te krijgen met mierenzuur,
zo kan de Wespendief de tegenstrubbelende wespen áán. Ik zou wel eens een filmpje willen zien van de manier
waarop de Wespendief 'n nest plundert. Googelen jullie mee om 'n you tube filmpje te vinden ?

Het urnvormige 15 cm grote nest van de Hoornaar in een lege bijenkast achter mijn volken, is sinds een maand verlaten.
Er zijn hooguit 20 werksters ontstaan. Twee heb ik dood gevonden. Het nest bewaar ik voor demonstraties.
Het is 'n kunstwerk. Hennie heeft ook 'n dode werkhoornaar gevonden. Zie topic Hoornaar.

Kortom, ik hoef me dit jaar niet schuldig te voelen over het onder de knie houden van de wespen die zowel
nuttige als schadelijke kanten hebben zoals elk levend wezen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

P.S. De bedenker van de Nederlandse naam WespenDIEF moet vast en zeker het NUT van Wespen groter gevonden
dan de overlast die ze bezorgen als je er niet mee kunt omgaan.
De naam KiekenDIEVEN onder de ROOFvogels, sorry STOOTvogels, moet bedacht zijn door jagers of kippenhouders of
de liefhebbers van weidevogels zoals de Friezen.
Kiekendief = hoanskrobber in't Fries. Of te wel hoorn schoonmaker.

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door hansjochem » zo 17 aug 2014, 14:37

Ik heb wel een aantal wespen gezien rond mn kasten. Maar inderdaad, niet veel en vaak op afstand van mn kasten in t lange gras. Wat ze daar deden, joost mag t weten.
Using Tapatalk

KnillesWytses
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 mar 2013, 19:47
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door KnillesWytses » zo 17 aug 2014, 19:19

Ik dacht van hoants=kemphaan of hoanne=haan. robber=rover

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door ndj » zo 17 aug 2014, 19:40

KnillesWytses schreef:Ik dacht van hoants=kemphaan of hoanne=haan. robber=rover
Ik zal mijn zus eens vragen. Die weet het beter dan mij.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door roelof1945 » zo 17 aug 2014, 20:55


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten