Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door Astrid Schoots » vr 04 sep 2015, 15:38

Tja Hans, daar vraag je me wat. Indertijd op de lerarenopleiding ging het verhaal dat je een ingebalde moer kon bevrijden door pats wat water op te gooien. "je kon het dan horen sissen".. Maar die anecdote is erg lang geleden, en ik weet ook niet of het verhaal mooier gemaakt werd :?
Ik heb het inballen daar toen gezien en het leek mij meer een dichte beschermende dus verstikkende kluwen, dan verhitting - en de schok van water werkte kalmerend.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door maartenkleijne » vr 04 sep 2015, 15:59

Sommige van de Japanse hoornaar filmpjes wordt vermeld dat het om de temperatuur gaat.....
gr,
m

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door Astrid Schoots » vr 04 sep 2015, 19:50

Hallo Maarten,
ja bij de japanse hoornaar gaat het idd altijd om warmte. Maar Hans vroeg zich af hoe het ging bij de honingbijen, daar was mijn reactie op!

(Hans vroeg zich af:
Is het ooit onderzocht hoe bij het inballen van de honingbijenkoningin sterft door warmte of door "verstikking").

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door GerritenMonika » vr 04 sep 2015, 20:51

Ik heb ook hoornaars bij de bijenstal, gisteren vloog er nog eentje bijna tegen me aan toen ik de tuin inliep....ben er bang van en tegelijkertijd vind ik ze fascinerend.....laatst eentje van wel dik 4 cm in de waterton...was daar verdronken schijnbaar....

Tja, zolang ze mijn bijen niet teveel lastig vallen mogen ze van mij best de rommel opruimen.....

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door Primus » vr 04 sep 2015, 21:19

Vlakbij op 20 meter afstand staat een heel oude knotwilg die binnenin hol is, deze week ontdekte ik toevallig dat er een Hoornaar nest inzit. Nog nooit heb ik bij mijn bijen daar een Hoornaar gezien, laat staan dat ze bijen zouden pakken ofwel in de kast dringen. Wel heb ik veel last van gewone wespen. Ik neem aan dat Hoornaars hun insecten overal gaan vangen en niet doelbewust naar onze bijen voor of in de kasten gaan jagen. Op een andere locatie heb ik wel ooit een Hoornaar een bij voor de kast weten pakken, daarna heb ik dit nooit meer vastgestels, ik vermoed dat het toen toeval is geweest.

MVG CP

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door Rene K » za 05 sep 2015, 21:10

Ik heb ook hoornaar, in de achtertuin, en 1 bijenvolk, de hoornaars eten mijn rijpe vijgen op en laten de bijen ( en ons) met rust ,wespen zijn vele malen lastiger!

René

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door GerritenMonika » zo 06 sep 2015, 09:34

Toch heb ik sterk de indruk dat bijenkasten wel hoornaars aantrekken, want ik heb nog nooit een hoornaar in mijn tuin of in de omgeving gezien en ik ben veel in de tuin te vinden en sinds we bijen hebben nu al meermalen hoornaars gezien in de tuin, altijd in de buurt van de bijenstal.

En inderdaad wespen zijn veel vervelender.....

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door petro » zo 06 sep 2015, 10:28

Het zal zo zijn dat juist in de tijd dat je bijen bent gaan houden de Hoornaar zich in jouw buurt gevestigd heeft.
Petro
GerritenMonika schreef:Toch heb ik sterk de indruk dat bijenkasten wel hoornaars aantrekken, want ik heb nog nooit een hoornaar in mijn tuin of in de omgeving gezien en ik ben veel in de tuin te vinden en sinds we bijen hebben nu al meermalen hoornaars gezien in de tuin, altijd in de buurt van de bijenstal.

En inderdaad wespen zijn veel vervelender.....

Rens
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Mellifera, Bastaard
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door Rens » zo 06 sep 2015, 20:00

Wie weet , maar bij mij valt het ook op dat op twee van de drie locaties waar ik sinds vorig jaar bijen heb staan er opeens ook hoornaars zijn. Kan natuurlijk ook toeval zijn of meer oplettendheid voor gevleugelde insecten ?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar onruststoker bijenvolk?

Bericht door Tieme » ma 07 sep 2015, 14:11

Hoornaars zijn nog in "opmars". Dus het aantal volken neemt nog toe. De kans dat je er ergens een ziet wordt elk jaar groter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten