welke soorten solitaire bijen leven in de grond?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

welke soorten solitaire bijen leven in de grond?

Bericht door sikkie68 » vr 29 jul 2016, 09:59

Hoi allen , ik werd gister gebeld door een bewoner, hij woont dicht bij mijn bijenstand, in de schilderswijk , en klonk heel nerveus :shock: :lol: :lol: :lol: :lol: .
Vroeg mij of ik ook bijen in de grond wilde hebben . :?: :arrow: ... en of ik die effe weg kon halen . :naughty: :naughty: .Na wat verder door te vragen, blijkt het een tuin te zijn van een invalide man die lang niet meer in de tuin was geweest, hij (de beller )wilde als buurman, de tuin een beetje verzorgen en is gaan snoeien en gras knippen. HIJ vond op de grond honderden kleine gaatjes met een soort bergje zand ernaast en is er een gaan uit graven en kwam toen een hol tegen met een groot bijen nest( best diep zegt hij) .Ik hoop niet dat het ingestort is ??????


Nu, ga ik straks om 11 uur kijken en natuurlijk foto"s maken, maar weet hier niet zo heel veel van af, ik weet dat veel hommels/ veel solitaire bijen een nestje maken in de grond en dat we trots als een aap mogen zijn als er zo'n fauna in je tuin zit...
is er ergens een lijstje van deze grond bewoners het liefst met foto's...?. :? Ik kan potjandorrie mijn wilde bijen zoek kaart niet vinden! Kunnen jullie me van tips voorzien wat ik wel of juist niet moet doen ..... bv bij het gat wat ontstaan is! ???? planken eroverheen??? Hoe pakken jullie ( degene met jaren lange ervaring)dat aan ??
:doh: :doh:
Ik zal straks met fotoos en situatie schets komen...Ik hoop snel op jullie tips en truuks want ik ben hier nog niet thuis in.
De/ mijn 4 volken slokken al mijn aandacht op dit moment, dus aub :pray:
met vgr SIKKIE uut Den Haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: welke soorten solitaire bijen leven in de grond?

Bericht door sikkie68 » vr 29 jul 2016, 10:09

Joehoe Ik heb al een site gevonden ... Via http://www.denederlandsebijen.nl kan ik per regio zoeken en ook grond en holen bewoners !!!! Hehe fijn dat die site bestaat, heb ik in ieder geval iets ..!

gegroet SIKKIE uut den haag
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: welke soorten solitaire bijen leven in de grond?

Bericht door sikkie68 » vr 29 jul 2016, 21:31

HALLO KOM R NIET UIT HOOR !HIJ HEEFT ME EEN FILMPJE GEGEVEN VIND T TE SNEL GAAN .. HOE KRIJG IK EEN MP4 FILMPIE HIER OP DE SITE?????

mvg sikkie
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten