Hommels in de duinen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Hommels in de duinen

Bericht door Hans » wo 10 aug 2016, 00:26

Ieder jaar gaan wij twee weken naar de kust op vakantie en dan fietsen we door de duinen. Altijd weer mooi met de zee aan de ene kant en het woeste duinlandschap aan de andere kant. Wat me ieder jaar weer opvalt is dat ik tijdens die fietstochten heel veel hommels tegenkom. Zelfs ook op het strand. Blijkbaar doen ze het goed in dat gebied. Misschien ben ik niet de enige die het is opgevallen.

Gr.
Hans

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hommels in de duinen

Bericht door bee-tree » wo 17 aug 2016, 10:20

Hans schreef:Ieder jaar gaan wij twee weken naar de kust op vakantie en dan fietsen we door de duinen. Altijd weer mooi met de zee aan de ene kant en het woeste duinlandschap aan de andere kant. Wat me ieder jaar weer opvalt is dat ik tijdens die fietstochten heel veel hommels tegenkom. Zelfs ook op het strand. Blijkbaar doen ze het goed in dat gebied. Misschien ben ik niet de enige die het is opgevallen.

Gr.
Hans
Ik ben blijkbaar de derde die het is opgevallen dat er veel meer hommels te zien zijn
dan in menig ander jaar. Zouden ze minder concurrenten hebben ? Het is namelijk een wespenarm jaar.
Ook wordt gemeld dat er behalve steekmuggen en teken minder andere insecten zijn.
Wat me ook is opgevallen : er lagen NIET massaal hommels onder de lindebomen; dood of
halfdood en aangevreten.
Heb je ook gezien wat de hommels op het strand te zoeken hadden ? Liepen jullie tweetjes (?)
op de zeereep tussen strand en de ZEEduinen met bloeiende (?) planten in de duinvalleien ? Zjef :b10:

P.S. Hier op 53 NB en 6 OL zijn ook duinen. Hoezo ? Die noemen we landduinen en rivierduinen.
Alles gevormd door de wind toen de Noordzee en de beken en rivieren droog gevallen waren
in de laatste ijstijd en het zand Oost- en Zuid-Oostwaarts uit de droge beddingen is geblazen.
Hier In Westerwolde heten ze bergen en doenen; elders in Nederland heten ze donken enz.
Wat voorbeelden van hier: Geeselberg, Roege berg, Kieberg, Vossenberg, Braamberg, Sikkenberg, Spinberg,
Wedderbergen, enz. Er zijn nog 17 andere te noemen. Ze zijn rijk aan braamstruiken en hommels.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hommels in de duinen

Bericht door Hans » do 18 aug 2016, 22:13

Hallo bee tree,

Het leek er sterk op dat ze op het strand aan het zoeken waren, misschien gelokt door bepaalde geuren. Grappig al die hommels langs de badgasten die hun aanwezigheid niet lijken op te merken.

Inderdaad bloeit er het een en ander in de zeerepen langs de fietspaden. Meer dan je zou denken. Duinen lijken bloemarm en karig maar zijn dat dan toch niet getuige de vele hommels die ik daar ieder jaar weer zie.

Maar bijen en wespen zag ik niet al zullen ze er wel zijn geweest.

Gr.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten