Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Bart de Coo » ma 08 mei 2017, 23:58

Verder leuk om op te merken dat er een halve meter verderop nog een nest zit, maar dan in de spouwmuur.

Hommels hebben er duidelijk geen bezwaar tegen om pal naast elkaar te nestelen.

Ik heb bijna ieder jaar hommels in de spouwmuur zitten, maar gek genoeg kiezen ze iedere keer de lage luchtgaten, dicht bij de grond. Ze gaan nooit eens een beetje hoog zitten, terwijl daar toch luchtgaten genoeg zijn.

Komende winter ga ik meer van die kastjes bouwen. Of kopen. Dit kastje (kistje) kwam namelijk bij de Ikea vandaan, weet ik nog. Rommel erin, gat erin boren (misschien blokje ertegenaan, zodat je een wat langer 'tunneltje' krijgt; daar houden hommels geloof ik van) tegel eronder tegen de opspattende regen en een grotere tegel erop tegen de neerdalende regen. Klaar.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Hans van der Post. » di 09 mei 2017, 00:27

Citaat Bart de Coo: Ik heb bijna ieder jaar hommels in de spouwmuur zitten, maar gek genoeg kiezen ze iedere keer de lage luchtgaten, dicht bij de grond. Ze gaan nooit eens een beetje hoog zitten, terwijl daar toch luchtgaten genoeg zijn.
Wat denk je van de hommelnesten die in niet schoongemaakte mezen kasten zitten?
Heb nooit bijgehouden welk soort hommel er in de mezenkasten zitten.
Als de eerste hommelkoninginnen in mijn tuin eind februari/maart naar nest gelegenheid zoeken is dit een paar cm boven de grond.
Heb mij dat nog niet eerder bewust gerealiseerd. Dank Bart, ik zet de kastjes nu op de grond!
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » di 09 mei 2017, 01:11

Bij mij staan ze allemaal op de grond, behalve 2 kasten op anderhalve meter hoogte. Daarin zitten boomhommels. Dat is de soort die je in nestkastjes voor vogels kan tegenkomen. 1 van mijn "kasten" is gewoon een kartonnen doos in een andere kartonnen doos met een buisje ertussen.
Dat was eigenlijk een reservekast en deze is als eerste spontaan bewoond geraakt. Het hoeft dus allemaal niet ingewikkeld of duur te zijn.

Swier050
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 20:02
Imker sinds: -
Bijenras(sen): Hommels
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Swier050 » di 09 mei 2017, 20:03

Vanavond even wezen kijken in mijn nestkastje. Er was de laatste tijd weinig activiteit dus was bang dat er niks meer van kwam. De broed was klein en nog geen werksters gezien. Daarnaast wonen wij op de open vlakte, is het heel koud geweest en heeft de wind een aantal dagen vol in het nestkastje geblazen. (Opening zit op oost).

Toen ik het nestkastje een paar keer aantikte hoorde ik totaal niks. Tijdje staan wachten of misschien mevrouw onderweg was, maar geen reactie.
Toen toch maar voorzichtig het kastje opengemaakt en uit nieuwsgierigheid wezen kijken. Ik trof een klein hommeltje aan die half kaal leek. Dacht, de koningin is stervende.... ze vloog ook niet...

Niet veel later hoor ik boven mij gezoem en zie ik ineens de koningin in het nestkastje vliegen...

Wat blijkt, het was een werkster die waarschijnlijk net uitgekomen was. Doordat ze nog wAt nat oogde leek ze wat kaal.

Dus al met al komt het hoop ik toch goed, al is het laat voor mijn gevoel.

Ik heb de hommel goed kunnen bekijken, zwarte kop, oranje boven rug, onderrug zwart met een wit grijs kontje.. ik denk dus een boomhommel.

Swier050
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 20:02
Imker sinds: -
Bijenras(sen): Hommels
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Swier050 » di 06 jun 2017, 20:37

Dit weekend begonnen om de hommels wat extra's te geven. Heb een aantal reageerbuisjes gekocht en daar een klein gaatje in gesmolten met een hete naald. Eerst gevuld met suikerwater en vandaag gevuld met honing. Na het plaatsen wezen kijken en al een aantal hommels gespot welke gebruik maakten van deze lekkernij!

Nu hopen dat ze geen obesitas krijgen :think:

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » di 06 jun 2017, 23:27

Ik weet niet of dat wel een goed idee is...Zie dat de kast binnenkort niet vol mieren zit. Er is toch voldoende te halen deze tijd van het jaar?
Hier doen de hommelvolkjes het goed, de nieuwe koninginnen zijn ook al te zien.

Swier050
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 20:02
Imker sinds: -
Bijenras(sen): Hommels
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Swier050 » wo 07 jun 2017, 17:36

Heb het eigenlijk in eerste instantie toegepast om te kijken of het werkt. Dan kan ik het toepassen in het voorjaar voor het lokken van een koningin danwel het helpen/aansterken van een gevangen koningin. Nu weet ik dat het in iedergeval werkt op deze manier. Op een bierdopje komen in verhouding keer mieren op af dan nu, dus denk dat dit beter werkt.
Mijn hommelvolkje kwam heel laat op gang. Nu met deze temperaturen is het een extraatje, maar zal het niet standaard gebruiken.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Matthijs » wo 07 jun 2017, 22:42

Ik heb 2 weken geleden ook een "bijennest" verwijderd. Mevrouw was er zeker van dat het bijen waren. Al met al ben ik compleet met vogelhuisje en al naar huis gereden met een volkje boomhommels. Leuk!! Het vogelhuisje moet van de winter wel terug :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » vr 23 jun 2017, 23:49

De nesten van boomhommels zijn hier ondertussen ten einde. Ze zijn overgenomen door de hommelwasmot, dus ik heb ze opgekuist. Er zaten nog maar een paar oude werksters in de kast. Deze 200 gram rupsen heb ik uit 1 hommelnest gehaald. Ik hoop er de egel mee te plezieren, want die zal het nu moeilijk hebben met slakken en wormen te vinden.
Wat mij opviel is dat hommels zeer agressief reageren op een volwassen wasmot en wanneer ze deze te pakken krijgen onmiddellijk doodsteken en verscheuren, terwijl ze de larven ongemoeid laten.
Bijlagen
P6230003.JPG
P6230005.JPG
P6230007.JPG

Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Suus » za 22 jul 2017, 08:51

Laatst heb ik eerst één en daarna twee hommels betrapt die de bijenkasten in en uit vlogen. Roverij? Ik vond het vreemd dat mijn bijtjes dat zomaar toe lieten.
Wat te doen met deze rovertjes? Ik heb ze, omdat ik bang was dat ze hun zusters (die bij ons onder een afdak met materialen in de grond huizen) de weg zouden wijzen, met pijn in mijn hart naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Wat doen jullie in zo'n situatie?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten