Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Dutchlatino
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 21:37
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Dutchlatino » za 18 mar 2017, 00:31

Thx Tomer. De ventilatiegaten heb ik met tape dicht gemaakt (beetje ruimte voor lucht gelaten) omdat daar de koninginnen naar de uitgang zochten. De hoogte valt mee omdat ik de draden bijna tot aan de kast in de grond heb gestoken. 4 Aardhommels en 1 Akkerhommel hebben de kans al gehad maar deze niet genomen.

Jelte, werkt suikerdeeg zo goed dan en hoe maak je dat precies ?

Zelf denk ik dat ik nu beter kan wachten tot het zonnetje zich weer wat meer laat zien. Wat is jullie mening ?

Het schiet nog ff niet op nu en ik begin te begrijpen waar het woord kloothommel vandaan komt :be3:

Fijn weekend,
Johan

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » za 18 mar 2017, 01:35

Als je er eentje ziet zoeken naar een nest, ook al schijnt de zon niet, kan je het blijven proberen. Vroeg of laat lukt het wel.
Je moet ook een beetje geluk hebben. En rekening houden dat het nog kan misgaan eenmaal de kast aanvaard is.
De koningin moet de eerste weken alles zelf doen: stuifmeel en nectar halen en de eerste werksters uitbroeden. Ze kan onderweg nog verongelukken.

Dutchlatino
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 21:37
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Dutchlatino » za 18 mar 2017, 04:28

Thx Tomer,

Ik ben tijdens mijn zoektochten ook al enkele dode koninginnen tegengekomen en denk dat ze elkaar best vaak om zeep hebben in hun strijd om een leuke woning.

Nog een vraagje: Als een kast aanvaard is, hoe lang blijft de koningin dan maximaal weg ? Ik bedoel hiermee, als ik bijvoorbeeld een uur geen exemplaar bij de kast zie, kan ik er dan van uitgaan dat ik op zoek moet naar een volgend exemplaar ?

Bedankt,
Johan

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » za 18 mar 2017, 12:20

Dutchlatino schreef:Ik ben tijdens mijn zoektochten ook al enkele dode koninginnen tegengekomen en denk dat ze elkaar best vaak om zeep hebben in hun strijd om een leuke woning. Nog een vraagje: Als een kast aanvaard is, hoe lang blijft de koningin dan maximaal weg ? Ik bedoel hiermee, als ik bijvoorbeeld een uur geen exemplaar bij de kast zie, kan ik er dan van uitgaan dat ik op zoek moet naar een volgend exemplaar ?
Hier zijn de steenhommel en aardhommel zojuist pas een half uur na het vrijlaten teruggekomen, meestal gaat dat sneller. Er was wat wind en lichte regen. Meestal wacht ik niet langer dan 10 minuten en kijk ik enkel 's avonds (met een rood licht zodat ze niet opvliegt). Dan weet je zeker of de kast aanvaard is of niet. Soms begint ze onmiddelijk luid te zoemen als je het dak eraf neemt en tegen de kast tikt, maar soms houdt ze zich stil en lijkt het alsof er niemand thuis is, tot je aan het nestmateriaal komt (!). Je zou een uur na het loslaten evt eens voorzichtig kunnen kijken, maar als je niet zeker bent of de kast aanvaard is, zou ik er geen 2de koningin inzetten en gewoon tot 's avonds wachten en dan de dag erna pas een nieuwe koningin zoeken.
Eenmaal de koningin is teruggekomen zal je de dagen/weken erna niet veel activiteit zien rond de kast, ze is dan druk bezig met cellen te bouwen en eitjes uit te broeden en gaat enkel af en toe voedsel zoeken. Na 3 weken kan je de eerste kleine werksters zien.

Ik wil ook nog eens benadrukken dat je enkel een koningin mag vangen die een nestplaats aan het zoeken is, dus eerst goed observeren wat ze doet.
Indien ze elders al een nest heeft zal ze niet terugkomen en is het reeds bestaande nest bovendien verloren.

Dutchlatino
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 21:37
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Dutchlatino » za 18 mar 2017, 15:48

Thx Tomer,
De dames die ik heb gevangen waren allemaal zoekende.
Grtn,
Johan

Dutchlatino
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 21:37
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Dutchlatino » ma 20 mar 2017, 17:06

Uiteraard vang ik nu alleen de grootste hommels; de koninginnen. Ik ben er wel achter dat niet alleen koninginnen de winter overleven. Ik vraag me dan wel af wat de kleinere hommels zijn, stukken kleiner dat de koningin.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door A.A. Staals » ma 20 mar 2017, 17:20

Dutchlatino schreef:Uiteraard vang ik nu alleen de grootste hommels; de koninginnen. Ik ben er wel achter dat niet alleen koninginnen de winter overleven. Ik vraag me dan wel af wat de kleinere hommels zijn, stukken kleiner dat de koningin.
Misschien helpt het boekje: Hummeln bestimmen, bestimmen,ansiedeln,vermehren, schutzen. van Eberhard von Hagen. ISBN3-7888-0546-3

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » ma 20 mar 2017, 21:09

Ik zie hier enkel koninginnen. Bedoel je dat je nu ook werksters van de aardhommel ziet, of zijn het mss koninginnen van andere, kleinere soorten die erop lijken?

Dutchlatino
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 21:37
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Dutchlatino » ma 20 mar 2017, 22:12

Ik zie ze met regelmaat op de uitgebloeide katjes. Het is gewoon een kleinere uitvoering Aardhommel. Overleven werksters de winter soms ook Tomer ?

Dutchlatino
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 21:37
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Dutchlatino » ma 20 mar 2017, 22:13

Bedankt voor je tip Ad.

Tomer, hoe is het met jouw koninginnen ? Willen ze een beetje blijven ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten