Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » di 14 feb 2017, 22:07

Terwijl ik wat sporken aan het planten was, kwam een koningin aardhommel voorbij op zoek naar een nestplaats...de eerste die ik dit jaar zie.
Morgen voorspellen ze hier 15°C, dus ik heb alvast de hommelnestkasten voorzien van nieuw nestmateriaal en geïnstalleerd.
Bijlagen
hommelkasten (1).JPG
hommelkasten (2).JPG

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Steve_Delannoye » di 14 feb 2017, 22:34

Mooi je brengt me op een idee.
Ik ga dit ook eens proberen

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door victort » wo 15 feb 2017, 00:37

Goed bezig!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 15 feb 2017, 06:25

Mooi Tomer!!

En werkt dat?

Ik heb al jaren een betonnen hommelkast (meest luxueus, duur en onvergaanbaar) exemplaar in mijn tuin en nog nooit een hommel gezien. Die ga ik dit jaar in mijn bos zetten. Tips?
Ook heb ik eentje ('officiële') op zolder staan van triplex. Nog nooit gebruikt.
JP

keflin
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 sep 2016, 03:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: rijen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door keflin » wo 15 feb 2017, 08:02

Leuk zo'n hommelkastje, maar waar haal je zo'n hommel koningin vandaan?
Ik zou ook best zo'n volkje in mijn tuin willen.
met een oldtimer in de hand, heb je veel bekijks in het land.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door AnnekeW » wo 15 feb 2017, 11:07

Het schijnt niet gemakkelijk te zijn om een hommelkoningin te verleiden haar intrek te nemen in een door ons gekozen kastje of nest. Als je zorgt voor voldoende bloemen waarop ze kan vliegen, heb je kans dat ze in die buurt ook gaat zoeken naar een onderkomen. En natuurlijk kun je voor een paar tientjes een volkje kopen (voor bestuiving in kassen bijvoorbeeld), maar dat gaat maar één seizoen mee.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door tomer » wo 15 feb 2017, 11:26

Jazeker dat werkt. Honing heb je er niet van, wel plezier om er naar te kijken en bestuiving van je groenten.
Kast beschut tegen de zon plaatsen, voor 1/3 gevuld met nestmateriaal zoals mos, hooi, oud mezennest... Als je de natuur zijn gang wil laten gaan kan je een koningin lokken door er een oud muizennest in te leggen. De geur van muizenurine trekt aardhommels aan omdat ze in de natuur op zoek gaan naar oude muizennesten in de grond. Maar dan nog is er een grote kans dat de kast niet bewoond zal worden omdat ze het niet vinden.
Voor 99% op succes moet je zelf een nestzoekende koningin vangen. Rond deze tijd tot half maart zie je koninginnen zoeken naar een hol in de grond. Dat zijn koninginnen die nog geen nest hebben. Zeker geen hommel vangen die op bloemen vliegt!
Zien dat je een mooie gezonde koningin hebt: zonder mijten op de rug. Ik sluit ze 1 nacht op in de kast met wat suikerwater. Als je de volgende dag het vlieggat vrijmaakt zal ze 9 kansen op 10 zich beginnen invliegen op haar nieuwe woonst en na 5 minuten terug binnenvliegen.
filmpje van voig jaar: https://www.youtube.com/watch?v=chk3-rpl3nc

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door mick » wo 15 feb 2017, 11:28

keflin schreef:Leuk zo'n hommelkastje, maar waar haal je zo'n hommel koningin vandaan?
Ik zou ook best zo'n volkje in mijn tuin willen.
Die komt vanzelf als het in de buurt goed vertoeven is. Bij ons in de tuin zit er elk jaar wel ergens een nestje, vorig jaar hadden ze een nestkastje uitgekozen dat ik ’vergeten’ te kuisen was.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Primus » wo 15 feb 2017, 11:44

Als je een hommelnest wil doe dan dit. Neem een stenen bloempot en zoek een oud muizennest in de natuur stop die in de stenen bloempot en maak langs achter dicht plaats hem ergens beschut zodat er geen regen in kan komen. Je zal zien dat je vermoedelijk een hommelnest krijgt. Blijkbaar zijn het vooral de oude muizennestjes die je in riet of struikgewas vindt de ideale nestengelegenheid voor Hommels.
Veel succes.

MC CP

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2017.

Bericht door Bmans » wo 15 feb 2017, 13:32

Leuk wel die hommels, zal er eens op letten. Veel uitleg al wel, maat toch nog wel enkele vragen....

Het muizennest kan dat ook van de woelrat zijn? Dat is zo'n klein soort muisje dat veel in de weilanden zit. Die hebben zo'n kort staartje
Primus schreef: Neem een stenen bloempot en zoek een oud muizennest in de natuur stop die in de stenen bloempot en maak langs achter dicht plaats hem ergens beschut zodat er geen regen in kan komen.
Veel succes.

MC CP
Wat is dan het formaat van de bloempot? Neem je gewoon zo'n standaard oranje/rode die je veel ziet? Plaats je hem dan plat? Met de opening aan de zijkant en niet aan de bovenkant?
tomer schreef: Zien dat je een mooie gezonde koningin hebt: zonder mijten op de rug. Ik sluit ze 1 nacht op in de kast met wat suikerwater. Als je de volgende dag het vlieggat vrijmaakt zal ze 9 kansen op 10 zich beginnen invliegen op haar nieuwe woonst en na 5 minuten terug binnenvliegen.
filmpje van voig jaar: https://www.youtube.com/watch?v=chk3-rpl3nc
Hoeveel suikerwater (verhouding 1:1 ?) geef je dan en waar doe je het in? Gaat de hommelkoningin niet per ongeluk in suikerwater-bad?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten