Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » wo 12 apr 2017, 11:56

Ik zie er soms wel eentje de kasten binnengaan met stuifmeel aan de poten. Vooral op de witte dovenetel zie je hier nu hommels, koninginnen maar ook al werksters van verschillende soorten.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door AnnekeW » vr 28 apr 2017, 22:18

Onder een afdak in de tuin heb ik een klein gevlochten nestkastje voor winterkoninkjes. De afgelopen twee jaar zaten daar ook winterkoninkjes in. Dit voorjaar zag ik dat er gebouwd werd aan een nieuw nest: via de ingang zag ik steeds meer mos en paardenhaar verschijnen, maar ik zag ook dat het gat dichter en dichter werd, te klein zelfs voor een kleine winterkoning.
Het nestje had ik eigenlijk een beetje vergeten, totdat ik eerder deze week per ongeluk hard tegen de wand stootte. Een heftig gezoem klok uit het kastje! Nieuwsgierig stootte ik -nu expres- nog eens tegen de wand en daar kwamen twee boze hommeltjes uit het nest vandaan gekropen!
Na wat zoeken denk ik dat het de boomhommel is. Deze bouwt zijn nest bij voorkeur onder een afdak (check!), in een verlaten vogelnest (check!) en is agressief als het zijn nest moet verdedigen (check!). Ze zijn klein en zwart, met een geel rugje en een witgrijs kontje.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Hans van der Post. » za 29 apr 2017, 00:02

Ik zie op de bloemen hier nog geen jonge werksterhommels.
Wel nog regelmatig koninginnen van verschillende soorten.
Het is en blijft nog koud!
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » za 29 apr 2017, 22:07

Hier vele werksters van verschillende soorten, vooral aardhommel, boomhommel, weidehommel, steenhommel. Van de akkerhommel nog wel koninginnen en ook wat van de weidehommel. Al lang geen zoekende koningin meer gezien, enkel op bloemen. Ze zitten hier op witte dovenetel, gele dovenetel, stinkende gouwe, blauwe regen, appel,...zeer veel op de dwergmispel.
3 van de 4 kastjes doen het goed en hebben tientallen werksters, de 4de blijft achter.

Swier050
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 20:02
Imker sinds: -
Bijenras(sen): Hommels
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Swier050 » ma 01 mei 2017, 20:30

Hallo allemaal!

Vorige week ook een hommelnestkast gemaakt. Voor mijn gevoel was ik al aan de late kant om een koningin te kunnen vangen helaas.
In onze tuin hebben wij mogelijk al een ondergrondse nest van een steenhommel! zag een 2/3 keer de koningin met klompjes aan de voetjes in een oude muizenholletje kruipen.

Bij toeval kwam ik er achter dat wij ook een mogelijk nestje in een mosbult hadden. Door vandalen (vogels/katten) is de bult grotendeels verwoest. Hierbij heb ik de keuze gemaakt (aangezien de bult niet hufterproof was) om hare majesteit en haar eerste broed (enigste klompje wat ik vinden kon) in mijn nestkast te plaatsen. Naar meerdere ontsnappogingen en opnieuw hare majesteit in detentie te brengen heb ik besloten de kast voor een dag af te sluiten. Zondag heb ik de uitgang weer geopend, in de avond zat ze er nog in maar geen vliegactiviteit gezien.
Vanavond zag ik haar er weer in vliegen, helaas zonder klompjes, maar ze heeft de ingang gevonden!

Nu hopen dat er dit jaar een mooi nestje komt!

Wat voor soort het is weet ik niet, twijfel tussen een akkerhommel of een boomhommel... kan niet echt het verschil zien.
Ze vliegt wel op een witte dovenetel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Erick » ma 01 mei 2017, 21:16

Swier050 schreef:........Wat voor soort het is weet ik niet, twijfel tussen een akkerhommel of een boomhommel... kan niet echt het verschil zien......
Misschien helpt deze afbeelding
Bijlagen
Hommelrassen.jpg
Meest voorkomende hommels in Nederland
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Swier050
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 20:02
Imker sinds: -
Bijenras(sen): Hommels
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Swier050 » di 02 mei 2017, 18:23

Bedankt voor de foto Erick,
Ik heb haar nog niet goed kunnen bestuderen, aangezien ze onder het mos blijft en niet zo snel boven komt.
Ik heb haar net even gestoord maar hoor alleen maar gezoem van alleen de koningin. Heb snel even een blik kunnen werpen en denk dat het om de Bombus Pascuorum gaat..

Is het normaal dat de koningin nog alleen is of zal het een klein nest blijven?

Ik voeder wat bij met suikerwater..

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Bart de Coo » ma 08 mei 2017, 13:35

Hè hè, eindelijk succes.

Het kastje op de foto staat er geloof ik alweer voor het derde jaar. De vorige twee jaren geen huurders helaas. Ik heb het alleen gevuld met zaagsel. Ik dacht een paar weken geleden al dat er leven in zat, maar nu weet ik het zeker. Er zit een nestje in! Ik heb de hommelsoort nog niet gedetermineerd. Mijn iPad is niet snel genoeg om zo'n aanvliegende hommel scherp te krijgen, maar met een beetje fantasie zie je haar naar binnen kruipen. Zo simpel is het dus. Het is vooral een kwestie van geduld zo te zien. En zorg dat het kastje er rúim op tijd staat.

Bart
Bijlagen
IMG_4423.JPG

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » ma 08 mei 2017, 15:27

Gefeliciteerd! :) Dat lijkt mij een weidehommel te zijn. 2 gele banden en een oranje achterste. De middelste gele band is soms wat minder duidelijk.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Hans van der Post. » ma 08 mei 2017, 17:01

Sinds 2 mei de eerste twee werksters op de bloemen gezien. Een steenhommel en- aardhommel werkster.
Dit is heel laat zal wel komen door het koude voorjaar.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten