Hommelnest niet helemaal leeg

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Sultana
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 15:03
Imker sinds: Nvt
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nvt
Contacteer:

Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door Sultana » za 24 jun 2017, 15:17

Hallo. Sinds een week of zes heb ik een hommelnest in mijn tuin, in een vogelnestkastje. Het gezoem was al op afstand hoorbaar en er zaten steeds veel hommeltjes in de ronde opening. Ook vlogen er regelmatig hommels af en aan. Nu lijkt het nest leeg, maar net niet helemaal. Vlak achter de opening zie ik nog 1 hommeltje, maar dat beweegt niet of nauwelijks. Ook lijkt er nog wel iets van gezoem te zijn.

Is het gebruikelijk dat een nest niet in 1 keer leeg is? Kunnen de hommels terugkeren?

En wanneer kan ik het nestkastje verwijderen? Dat wil ik graag, omdat het nest vlakbij de schuurdeur zat en dat was behoorlijk vervelend. Ik wil daar geen nieuw nest.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door tomer » za 24 jun 2017, 20:26

Als de nieuwe koninginnen uitgevlogen zijn gaat het nest ten gronde. Het wordt dan helemaal overgenomen door rupsen van de wasmot, die alles opeten. Er blijven wel enkele oude werksters achter en eventueel de oude koningin. Als er nog maar een paar hommels in het kastje zitten, kan je het nest gewoon opruimen.

Sultana
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 15:03
Imker sinds: Nvt
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nvt
Contacteer:

Re: Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door Sultana » ma 26 jun 2017, 21:54

Hallo Tomer. Heel erg bedankt voor je reactie. Wat versta je precies onder het nest opruimen? Mijn uiteindelijke doel is het nestkastje in de kliko gooien, maar dat lijkt me niet de bedoeling als er nog hommels in wonen?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door Erick » ma 26 jun 2017, 23:05

Sultana schreef:...... Dat wil ik graag, omdat het nest vlakbij de schuurdeur zat en dat was behoorlijk vervelend. Ik wil daar geen nieuw nest.
:think: hang het kastje op een anderplek zou ik zeggen.............
Sultana schreef:...... Mijn uiteindelijke doel is het nestkastje in de kliko gooien..........
Zonde, weer een nest mogelijkheid weg :whistle: ........
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Sultana
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 15:03
Imker sinds: Nvt
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nvt
Contacteer:

Re: Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door Sultana » wo 28 jun 2017, 12:28

Zover ik weet, zal er zich geen nieuw hommelnest vestigen op een plek die al eens als hommelnest gediend heeft. Ik kan het dus wel verplaatsen, maar dat heeft dan geen nut. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Mijn tuin is verder groot genoeg, dus plek genoeg voor nieuwe hommelnesten.

Ik heb het nestkastje niet durven verplaatsen toen er nog hommels in verbleven. Wilde niet gestoken worden. Sowieso zou ik het kastje steeds maar korte afstanden mogen verplaatsen zodat de hommels hun weg terug konden vinden, en die mogelijkheid was er niet.

Sultana
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 15:03
Imker sinds: Nvt
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nvt
Contacteer:

Re: Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door Sultana » wo 28 jun 2017, 12:29

Sultana schreef:Hallo Tomer. Heel erg bedankt voor je reactie. Wat versta je precies onder het nest opruimen? Mijn uiteindelijke doel is het nestkastje in de kliko gooien, maar dat lijkt me niet de bedoeling als er nog hommels in wonen?
Als iemand hier nog een antwoord op heeft, graag!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 jun 2017, 15:03

Het is zo langzamerhand het einde van een hommelvolk over een week of drie zijn de jonge koninginnen uitgevlogen en het nest stort dan in.
Gewoon even wachten en je kunt het nest "opruimen" = mezenkastje schoonmaken voor de nieuwe mezen ronde.
Vergeet volgend najaar niet de nestkast schoon te maken anders heb je het voorjaar daarop volgend weer hommels in de kast. :whistle:
!Hans.

Sultana
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 15:03
Imker sinds: Nvt
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nvt
Contacteer:

Re: Hommelnest niet helemaal leeg

Bericht door Sultana » do 13 jul 2017, 20:47

Dank je wel voor de informatie. Excuses voor mijn late reactie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten