Bijenhotel - hoort dit zo?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
StefanF
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 27 aug 2017, 17:47
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bijenhotel - hoort dit zo?

Bericht door StefanF » zo 27 aug 2017, 17:59

Hallo,

Begin dit jaar heb ik voor het eerst een bijenhotel gekocht, bij de ah.
Met mijn vader heb ik deze opgehangen en we zagen dat deze ook in gebruik was door bijen.

Plotseling lagen alle stokjes op de grond, na alles stokjes weer in het hotel te hebben gedaan was het binnen een week weer raak. Na zoeken kwam ik er achter dat dit door een vogel kwam.
Na wat gezoek wou ik de poppen bewaren in een plastic open container, aangezien het huidige hotel niet echt meer haalbaar blijkt met de vogels.
(Het idee is zelf een hotel te bouwen die afgeschermd is dmv gaas of een vogelnet).

Echter bij het controleren welke rietstengels wel en niet iets in zat viel me op dat er een aantal vol met maden lijken te zitten, zijn dit gewoon de larven van een bij of is dit ongedierte?

Afbeelding
Afbeelding

Groeten,
Stefan

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: Bijenhotel - hoort dit zo?

Bericht door ronaldd » zo 27 aug 2017, 20:35

Ik denk ongedierte, normaal stuifmeel, eitje of larve, stuifmeel terug eitje of larve, stuifmeel enz.
Wanneer men last heeft van vogels , een stuk hout gebruiken van 10 cm dik en er gaten in boren van 6 mm en 8 mm +/- 8 cm diep en aan een muur hangen.
ronald

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenhotel - hoort dit zo?

Bericht door Hans van der Post. » zo 27 aug 2017, 22:23

citaat StefanF:
Echter bij het controleren welke rietstengels wel en niet iets in zat viel me op dat er een aantal vol met maden lijken te zitten, zijn dit gewoon de larven van een bij of is dit ongedierte?
De "made" die je ziet zijn de larve van de bij. Nadat ze zich volgegeten hebben spinnen ze zich in. de pop blijft tot volgend jaar in rust.
Als je zelf een hotel maakt is het goed om op enige afstand ( 5cm) gaas te fabriceren te zorgen dat je hotel niet wordt leeggegeten.
!Hans.

Ger
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:51
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Bijenhotel - hoort dit zo?

Bericht door Ger » ma 28 aug 2017, 22:48

Daar geloof ik niets van, het lijken made van een parasiet.
Die draderige massa op de voorgrond lijkt erop dat de metselbijen zijn verorberd.
Ger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenhotel - hoort dit zo?

Bericht door Hans van der Post. » ma 28 aug 2017, 23:07

Ger schreef:Daar geloof ik niets van, het lijken made van een parasiet.
Die draderige massa op de voorgrond lijkt erop dat de metselbijen zijn verorberd.
Ger
Ok wat komt er dan uit die "made".
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Bijenhotel - hoort dit zo?

Bericht door AnnekeW » di 29 aug 2017, 16:50

Dit zijn volgens mij vliegenmaden. De vliegen hebben kennelijk een lekker hoopje afval van het één of ander gevonden om hun eitjes in te leggen.

Roeland Segers
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:04
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 150
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast, bastaard
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bijenhotel - hoort dit zo?

Bericht door Roeland Segers » zo 03 dec 2017, 10:09

De maden zijn larfjes van Cacoxenus indagator. Een nestparasiet voor metselbijen. Er bestaat geen Nederlandse naam voor. Het vliegje sluipt een nestgang in op het moment dat de metselbij stuifmeel haalt en legt een aantal eitjes op de aanwezige stuifmeelvoorraad die bedoeld is voor een bijenlarve. De maden hebben het stuifmeel eerder op dan de bijenlarve en die sterft daardoor meestal van de honger. Ze stelen als het ware het voedsel van de bijenlarve en worden daarom ook wel kleptoparasieten genoemd. De draadachtige structuur is ontlasting van de maden. Ze leven meestal in balans samen. Je kan er niet zoveel aan doen behalve ze dood te drukken als ze op het bijenhotel zitten. Dat is niet nodig als je er één of twee ziet. Zijn het er veel meer dan is het een goede optie om schade aan de jonge bijen te beperken. Belangrijker is dat je vogelvraat tegen gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten