bijen in spouw?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
maaike
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 21:34
Imker sinds: -
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -
Contacteer:

bijen in spouw?

Bericht door maaike » zo 20 mei 2018, 22:01

Dag,

Vandaag overdag zagen we enorme activiteit van wat we eerst dachten dat wespen waren bij het badkamerraam. Veel bijen vliegen rond de gevel, en het lijkt er op dat ze in een kier verdwijnen bij het kozijn. Binnendoor komen sommige in een slaapkamer uit. Dat is voorlopig verholpen door het gat binnen af te dichten met een doek.

Heeft iemand enig idee wat we kunnen doen om deze bijen een ander thuis te bezorgen? en hoe snel we moeten handelen? Vandaag zagen we ze voor het eerst. Ik kan me voorstellen dat als ze er net zitten het makkelijker is om ze te verhuizen.

Op de foto een bij die het elektrocuteer racket niet heeft overleefd.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet, Maaike
IMG_2044.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen in spouw?

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 mei 2018, 23:43

Dit zijn honingbijen. Gemakkelijk om te verhuizen? Als ze in de spouw zitten hoe kom je daar bij.
Hoe erg het voor mij als imker is raad ik aan om een bedrijf in te schakelen die het bijenvolk afmaakt.

Als je het gat naast het kozijn afdicht proberen bijen elke kier die ze kunnen vinden - dus ook naar binnen - een vrije doorgang te vinden.
Haal dit weg.
!Hans.

maaike
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 21:34
Imker sinds: -
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): -
Contacteer:

Re: bijen in spouw?

Bericht door maaike » ma 21 mei 2018, 21:01

Hans, bedankt voor je reactie.
Het lijkt er op dat ze een ander onderkomen hebben gezocht. Vandaag niets meer gezien. Wel raar. Als dat over een paar dagen nog zo is dan maken we het gat in de buitenmuur dicht. Ik hoop maar dat ze een goede plek hebben gevonden waar ze geen overlast geven. We overwogen al een hor voor het badkamerraam te plaatsen en de bijen te gedogen in ruil voor het bestuiven van onze courgettes en aardbeien.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen in spouw?

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 mei 2018, 22:38

Goed besluit! :clap:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten