solitaire bijen .

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 04 sep 2022, 18:08

De meesten van jullie zullen zo’n plaatje van mij wel eens ergens gezien hebben , het toon/proefveld met ongeveer 900 bloemsoorten is acht jaar geleden naar ons dorp verhuisd welke elk jaar in een andere samenstelling in gezaaid wordt.

Ik was een tijdje geleden uitgenodigd bij een excursie om dit veld te bezoeken . Volgens mij zullen er in die acht jaren wel een X aantal soorten solitaire bijen en andere bestuivende insecten in de directe omgeving hebben gevestigd . Ik heb eerder al vermeld dat het aantal foeragerende honingbijen op dit veld positief was .

Hier is zo veel te zien aan Bloemen ,bijen , vliegen , vlinders , dat ik het veld nog enkele keren bezocht heb en inderdaad solitaire bijen en hommels waren ruimschoots aanwezig . Zelfs een bloem soort ( van slechts 5 vierkante meter ) ; Achillea mil.” waarop ik , vliegen , wespjes , één honingbij , gezien heb , terwijl er constant 15 solitaire bijen op aan het foerageren waren .

Daar ik niet geloof dat de honingbijen de solitaire verdringen geloof ik ook niet dat de solitaire de honingbij kunnen verdringen . Volgens mij foerageren al die bijen op de voor hun geschiktste bloemsoort ( waardplant ) daarna zullen zij bezien of er op andere planten voor hun ook wat te halen valt .
Wel heb ik wat rivaliteit bij de solitaire onderling gezien maar dat leidde niet tot het verdrijven van hun soortgenoten .

Hierbij negen plaatjes .
1 . Gedeelte van het toonveld .
1.jpg
2 . Het bedoelde veldje Achillea mil.
2.jpg
3 en 4 Solitaire bij
3.jpg
4.jpg
5 . Solitaire bij gezamenlijk met een vliegje .
5.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 04 sep 2022, 18:10

Vervolg
6 . Twee bijen op één bloem .
6.jpg
7 . Bij gezamenlijk met een stadsreus .
7.jpg
8 . Bij met wespje .
8.jpg


9 , Aster met solitaire bij .
9.jpg

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » zo 04 sep 2022, 19:56

Prachtige foto’s Jaap. Je laat hiermee precies zien wat er moet gebeuren in Nederland. We moeten er met z’n allen voor zorgen dat er veel meer dracht voor onze insecten komt. Dan is er genoeg voor iedereen en is er automatisch geen sprake meer van oneerlijke concurrentie. Het zou nóg beter zijn als het zou gaan om inheemse flora, omdat onze insecten het daar nog beter op doen.
Probeer alleen voorzichtig te zijn met aannames en het trekken van eigen conclusies. Dat doe je soms wat snel. Je zegt “Volgens mij zullen er in die acht jaren wel een X aantal soorten solitaire bijen en andere bestuivende insecten in de directe omgeving hebben gevestigd” Dat lijkt misschien wel logisch, maar dat weet je natuurlijk pas zeker als het wetenschappelijk onderzocht wordt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 04 sep 2022, 20:58

vdiesveld schreef:
zo 04 sep 2022, 19:56
, maar dat weet je natuurlijk pas zeker als het wetenschappelijk onderzocht wordt.
Bedankt voor het compliment .

Je moet weten dat mijn bijenstal met 25 bijen volken op 300 meter afstand staan .
Ik neem ook weer aan dat er acht jaar geleden toen deze diversiteit er niet was , er ook niet voldoende voedsel voor de solitaire bij geweest is , er zonder voedsel ook geen levensverwachting is . Als er voor die tijd ook zoveel solitaire bijen geweest zijn heeft een dusdanig veld met bloemen ook geen enkele positieve zin voor de insecten . En ja , zo'n veldje intensief bekijken of onderzoeken zal een behoorlijke klus zijn .

Tegenwoordig is men met een waarneming niet meer tevreden en moet het een wetenschappelijk onderzoek zijn ....maar ja :whistle: ...dan heb ik ook niets meer te schrijven . :snooty:

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » zo 04 sep 2022, 22:58

Wel tevreden met een waarneming hoor, wetenschappelijk onderzoek is voornamelijk waarnemen. Alleen niet met een aanname

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 sep 2022, 10:24

vdiesveld schreef:
zo 04 sep 2022, 22:58
. Alleen niet met een aanname
En ...ik lees . Het zou nóg beter zijn als het zou gaan om inheemse flora, omdat onze insecten het daar nog beter op doen.

Denk jij bewijs te kunnen leveren dat op de inheemse soorten meer dan twee soorten en meer dan 15 stuks op zo'n klein veldje aan het foerageren zijn .? Hier floreren alle bijen zeer goed op zowel inheemse als uitheemse soorten .
Sommige mensen hebben daar bezwaar tegen maar onze bijen proeven het verschil niet .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » ma 05 sep 2022, 15:29

Ik bedoel het niet vervelend Jaap. De velden met cultivars die in jouw omgeving staan, zijn hartstikke mooi voor de honingbij en veel wilde bijen. Die zijn er heel blij mee. Maar er zijn best wel wat inheemse insectensoorten die al miljoenen jaren samen met bepaalde inheemse flora leven en waar een zekere relatie tussen ontwikkeld is. Daar is best veel over na te lezen als je zou willen. Dat is een behoorlijk percentage ook. Ik zal niet de hele lijst noemen, maar je hebt Zandbijen (grootste groep wilde bijen) die specifiek op Wilgen vliegen, de Knautiabij op Beemdkroon, de Klimopzijdebij op Klimop, de Bosbesbij op Bosbes, de Heggenrankbij op Heggenrank, de Andoornbij op de Bosandoorn, de Slobkousbij op Wederik, de Klokjesbijen op Klokjes, Roetbijen op Havikskruiden, etc, etc. Die lijst is echt nog een stuk langer. En dan zijn dat alleen de bijen. Ook vliegen, wespen, vlinders, kevers hebben in de loop van de tijd specifieke relaties met inheemse planten ontwikkeld. Daarom moeten we, vind ik tenminste, ervoor zorgen dat naast die prachtige velden in Zeeland, er ook er genoeg variatie in inheemse flora is, voor die insectensoorten die daar afhankelijk van zijn.
Ik wil je graag wijzen op een prachtig gratis boek over de bijen van Nederland. Helaas nieuw alleen nog in PDF vorm verkrijgbaar, ik heb hem zelf gelukkig nog als boek met echte bladzijden die ik kan omslaan Afbeelding Daar worden per bij (358 in totaal) de relaties weergegeven die zij hebben met planten, leefgebied, etc.

https://www.bestuivers.nl/publicaties/d ... ndse-bijen

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » ma 05 sep 2022, 16:48

Ook ik wil niet vervelend doen maar vele van de door jou benoemde planten/struiken komen hier niet voor .
En dat alles wil nog niet zeggen dat onze bijen het op de uitheemse soorten minder doen dan op de inheemse . De nectarafgifte is hier dit jaar enorm en daar profiteren ALLE ( ik noem uitdrukkelijk ALLE insecten van .

Ik hoef jou toch niet uit te leggen om welke reden de ene solitaire bij wel en de andere niet op ons eiland gehuisvest is .

Zelf hanteer ik het boek van wespen en bijen in Zeeland . en Gids van Bijen en wespen Tirion .

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door vdiesveld » di 06 sep 2022, 07:23

Behalve de Bosbes, komen alle genoemde inheemse planten ook in Zeeland voor. En de opsomming die ik gaf is nog maar een beknopte. Je kunt de verspreiding van de flora van Nederland checken op:

https://www.verspreidingsatlas.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: solitaire bijen .

Bericht door Jaap v.Popering » di 06 sep 2022, 07:38

Ik heb je al meer geschreven dat alle eilanden in Zeeland weer anders zijn .
Verder wik ik nog wel kwijt dat er op ons eiland al jaren een polder in natuurgebied veranderd is , met aan de rand een boerderij welke door iemand opgekocht is .
Deze verteld dat in zijn tuin meer dan ( even uit mijn herinnering 200 soorten insecten ) voorkomen .
Op die boerderij verdient een tuinman een goede boterham .

Maar dan moet je niet denken dat aan het andere eind van dat gebied 2 km verder die insecten ook voorkomen . :think: Mijn advies is dan ook koop ook zoiets dan kan je je uitleven . :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten