Gelemosterd

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
Gelemosterd

Bericht door Barry Sp » ma 28 aug 2006, 17:42

Hoi,

Ik heb een heel groot stuk land gezien met gelemosterd ik weet niet hoe veel hectare het is maar,nou had ik een vraagje doe ik er verstandig aan om daar nu nog een paar bijenvolken naar toe te brengen en hoe veel bijenvolken zet je op een 1 hectare gelemosterd?

Alvast bedankt.

B.Speet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Hans van der Post. » ma 28 aug 2006, 21:10

Als het koolzaad zou zijn kun je op 1 Ha zes bijenvolken plaatsen. Maar mijn gevoel zegt dat dit nu om deze tijd van het jaar wat teveel van het goede is. Zou er niet meer dan drie op 1 Ha zetten.
Hans

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Barry Sp » di 29 aug 2006, 18:27

Hoi Hans,

Ik schat dat het zo,n ha 4 is dus ik kan er een paar bij zetten,en met een beetje geluk heb ik er ook nog een beetje honing van scheeld al weer met de suiker of is dat niet goed?

B.Speet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Hans van der Post. » di 29 aug 2006, 19:25

Zou niet weten wat er aan honing niet goed zou zijn om te overwinteren. Voordeel je krijgt ook nog een exstra vrachtje stuifmeel in de volken.
De zondvloed moet natuurlijk wel ophouden. Zou de volken wel regelmatig bekijken of het wel gaat zoals het moet gaan; vermeerdering van de voedselvoorraad.
Hans

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Barry Sp » di 29 aug 2006, 21:42

Dat was ik ook zeker van plan,houd deze plant ook van de zelfde grond soort als koolzaad? want dat is hier niet hier zit wel veel leem grond geen klei.En het weer een beetje in de gaten houden!Bloeid de mostert ongeveer net zo lang als koolzaad?

B.Speet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Tieme » wo 30 aug 2006, 08:58

Hallo Hans,

Als de honing van gele mosterd lijkt op die van koolzaad, zoou ze kunnen gaan kristaliseren. Is dat geen gevaar voor de overwintering van de bijen?

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Hans van der Post. » wo 30 aug 2006, 14:30

Inderdaad kan gele mosterdzaad honing kristalliseren maar verwacht jij om deze tijd van het jaar zoveel honing dat de kasten ervan uitpuilen? Ik denk dat je het moet zien als een stuifmeeldracht. Als er een paar cm gele mosterdzaad honing in de raten zit zal dit niet erg zijn in neem aan dat boden in de raten suiker zit je stuurt de volken toch niet "leeg" op pad

Hier in de Bollenstreek wordt gele mosterdzaad en bladrammanas tegen het stuiven van de teeltgrond en als groen bemester gezaaid. Verder wordt er om de 14 à 21 dagen de bloeiwijze afgemaaid ter voorkoming van zaadzetting. Deze olie houdende zaden ontkiemen jaren later nog. Ik denk niet dat erg bang hoeft te zijn dat je nog een keer moet slingeren[:)]
Hans

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Barry Sp » wo 30 aug 2006, 17:34

Ik ga er ook niet heen met de gedachte dat ik nog honing kan oosten maar als het nog beter weer word en dan bedoel ik zo tussen de 20 a 25 graden dan kan er tog nog wel aardig wat gehaald worden? of zit ik verkeerd?

B.Speet

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Barry Sp » do 14 sep 2006, 17:51

Hoi,

Het gaat goed met de bijen bij de gelemostert ze halen een hoop stuifmeel ik zie bijna geen bij zonder,mooie gele klompjes[:)]

B.Speet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gelemosterd

Bericht door Hans van der Post. » do 14 sep 2006, 22:49

Barry ik zei in een eerder bericht dat: Inderdaad kan gele mosterdzaad honing kristalliseren maar verwacht jij om deze tijd van het jaar zoveel honing dat de kasten ervan uitpuilen? Ik denk dat je het moet zien als een stuifmeeldracht.
Ik moet constateren dat ik niet op deze "NA zomer" had gerekend. Het zou best kunnen dat er wel veel mosterdzaad honing wordt gehaald. Ik denk dat tijdens de winterzit de raten waar de bijen zitten en daar honing is opgeslagen niet zal kristalliseren. Waar het zeker wel gebeurd is in de raten waar de bijen in de winter niet komen dus naast de winterzit. Het is afwachten wat er gebeurd. Ik ieder geval heb je een mooie stuifmeel dracht.
Een vraagje hoe zijn de volken wat betreft agressie?
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten