Bijenweide

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door marc »

Ria, zaten we maar in Canada, maar we moeten het doen met ons overbevolkt West-Europa. Die 71 are (7100 m²) is dus al een hele luxe.
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenweide

Bericht door frits dalm »

Marc,
Als al die bomen volwassen worden is er
weinig ruimte over.laat staan open ruimtes.
Is er gekeken ivm met de lindes of het grondwaterpeil
hoog genoeg is???
Als ze niet in het water staan met de wortels geven ze
weinig honing.


Frits
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door Æbe »

ls,
Zelf had ik 4 sleedoorns in de bomen border, nu, na 15 jaar heb ik een sleedoorn border.
dit is wat te beperken door nooit te snoeien,maar laten uitgroeien,door hem af te zagen stimuleer je de ondergrondse uitlopers,dit gebeurt ook bij duindoorn.
de essen die geplant zijn zou ik er direct uit halen of elk jaar optrekken dat ze niet aan de groei komen,want ze nemen alleen maar veel ruimte en licht in beslag.de liguster mis ik daar ook in de rij en ik ben benieuwt naar de plantafstand
maar verder is het een heel mooi gebeuren met zoveel belangstellende vrijwilligers

Æ.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door marc »

Het probleem met die bosaanplantingen in België is dat er subsidies voor gegeven worden waar regels aan vast zitten.
Zo kan je enkel planten kiezen uit een opgegeven lijst, bovendien wil men dadelijk 'effect' zien en zijn plantafstanden van 2 m (bomen !) normaal, men zaagt ze er later wel tussenuit !!!

Frits, dit plan is bestemd voor een imker die na 10 jaar varroa-behandelingen, zonder succes, een andere weg wil volgen.
Er werd vooral rekening gehouden met drachtplanten voor de situatie daar. De linden situeren zich allemaal tegen de beekkant (achtergrens van het stuk) en er werd in het plan rekening gehouden met de afmetingen van de volwassen bomen. De Sophoras, Cordatas en Euchloras op 10 m van elkaar, de Henryana's op 6 m, de teutradiums op 8 m enz...
Met 7100 m² kan je al heel wat.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door labrador »

In nederland zijn jagers al tijden bezig "groene aders" aan te planten in hun jachtgebieden. Vaak gaat dit i.s.m. en SBNL. (voor info: http://www.sbnl.nl)
Het zou mooi zijn om met plaatselijke WBE's (Wildbeheerseenheden)als imkervereniging eens om de tafel te gaan zitten en op die manier wat moois op te zetten: Jagers en Imkers in samenwerking met SBNL.

een nobel streven....
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door LWPisa »

Dat zou een prachtige synthese zijn ja.

L.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenweide

Bericht door de vos roger »

Dat is geen utopie zoiets,je mag natuurlijk geen fanatieke milieuextrimist zijn.
Alhoewel ik eerlijk gezegd tegen de jacht ben,maar goede afspraken maken goede "vrienden".

roger
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten