wit bepoederde bijen.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:
wit bepoederde bijen.

Bericht door Leo van der Heijden » ma 12 aug 2002, 23:08

Het is nu de vierde week dat de haalbijen van mijn twee volken geheel wit bepoederd thuis komen. Niet alleen de rugzijde van het borststuk maar ook het gehele achterlijf is met wit poeder bedekt. De bijen verzamelen het ook in hun stuifmeelkorfjes, echter alleen in hele kleine klompjes. In 1 week tijd valt er op de Varroa lade een laag van een halve centimeter dik. Heeft er iemand een idee van welk gewas dit stuifmeel afkomstig kan zijn? Of is het geen stuifmeel? De bijen staan midden in de stad Dordrecht. Ik heb wat van het witte spul van de Varroa lade verzameld. Is er iemand met een microscoop die voor mij zou willen kijken wat mijn nijvere werksters nu naar binnen slepen :?:
Leo.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wit bepoederde bijen.

Bericht door maartenkleijne » di 13 aug 2002, 10:43

Dit klinkt als reuzebalsemien. In de boekjes staat dat vliegen daarop herkend wordt doordat de bijen geheel witbepoederd terugkomen. Ik heb dat zelf ook wel eens gezien, maar dit is geen definitief antwoord natuurlijk.
Ik weet wel dat in Dordrecht aan de waterkant hier en opstanden van deze balsemien voorkomen.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: wit bepoederde bijen.

Bericht door Romée van der Zee » di 13 aug 2002, 11:07

Ja, mijn bijen komen ook witbepoederd terug van de balsemiens die in mijn tuin staan. Maar Leo beschrijft een onderlegger met een geweldige hoeveelheid pollen (?) op de bodem. Dan zou hij ook een grote honingopbrengst moeten hebben, want balsemien levert veel nectar.
Ik zou Els maar eens vragen om er een monster van te onderzoeken Leo.
R.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: wit bepoederde bijen.

Bericht door Leo van der Heijden » di 13 aug 2002, 23:07

Romee en Maarten,
Er wordt veel nectar verzameld alleen komt dit nu in de broedbakken terecht i.p.v. de honingkamer zoals in mijn stukje “tegenslag” is beschreven. Ik heb inmiddels Els een monster stuifmeel toegezonden. Het wachten is op de uitslag.
Leo.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wit bepoederde bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 15 aug 2002, 23:27

Leo,

vanmorgen je envelop met het stuifmeelmonster ontvangen. Valt mij nog mee dat de PTT het door heeft laten gaan en niet als een antrax aanval heeft beschouwd. Wat een zak vol! Daar had ik wel tienduizenden preparaatjes van kunnen maken. De hoeveelheid die je nodig hebt is maar heel klein, een tiende deel van een stuifmeelklompje afkomstig van een bijenpoot is al voldoende. Kijk maar eens bij het berichtje over mijn bezoek aan Hennie Oes, daar zie je een gedeelte van een stuifmeelklompje. En dan gaat het daar nog om een heel grote stuifmeelpol.

Maar je bent natuurlijk nieuwschierig. Nu, het zijn inderdaad pollen afkomstig van de grote balsemien en niet van de lavatera zoals ikzelf in een bericht aan jou opperde. Bekijk onderstaande fotocollage maar eens.
Afbeelding

De foto's zijn gemaakt door de lens van de camera tegen de microscoop te houden en dus niet optimaal. Het kleurverschil komt doordat de preparaten 1 en 4 een half uurtje daarvoor gemaakt zijn en 2 en 3 zeker 5 jaar geleden. En waarom het stuifmeel afkomstig is van de grote balsemien en niet van het springzaad? De maat van beiden is immers gelijk. De vorm en ook het oppervlak van de korrels kwamen meer overeen tussen fig. 1 en 2. Het oppervlak (extine) van pol nr 3 (Springzaad) was meer gewolkt. Dat is niet duidelijk op de foto's te zien.
De internationale standaardmaat wordt altijd aangegeven voor een 1000x vergroting. Het formaat van zowel de grote springbalsemien- als de springzaad-pollen variëren tussen 30/38,3 µm lengte en 15/21,5 µm breedte. De pol van de lavatera is aanzienlijk groter, nl 116 µm exclusief de '˜stekels'.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: wit bepoederde bijen.

Bericht door Leo van der Heijden » vr 16 aug 2002, 20:51

Beste Els,
Dank je wel voor je werk. Het was voor jou veel wat ik heb opgestuurd maar voor mij was het maar een heel heel klein beetje van wat er op de bodemplank lag. Nu voor mij de taak om te achterhalen waar een groot veld van deze planten staat. Ik weet nu waar ik naar moet zoeken. :D
Nogmaals heel erg bedankt.
Leo.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wit bepoederde bijen.

Bericht door Huib Koel » za 17 aug 2002, 22:12

Op Bee-at-Home zag ik vandaag bijen met wit stuifmeel terugkomen. Dus ik op onderzoek uit. Schuintegenover Bee-at-Home in de 'wildernisstrook', waar eerder de camassia zo uitbundig stond te bloeien, zag ik bijtjes vliegen. Niet het stuifmeel keurig aan de achterpoten maar geheel wit bepoederd. De plant?
Het bordje dat de Floriade erbij gezet heeft, vermeld: Campanula trachelium, oftewel ruig klokje. Een licht roze varieteit.
Begin nu ik de bloem in het boek zie, te twijfelen. Wellicht toch Malva? Vandaag wordt het onderzoek voortgezet.

Ook staan er op de Floriade verschillende c.v.'s van de dropplant!

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 18/08/2002 09:21:27

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wit bepoederde bijen.

Bericht door Huib Koel » ma 19 aug 2002, 08:48

Ze laten op de 'wildernis' strook gewoon de bordjes staan.
Van de malva, waar de bijen wit bepoederd van af komen, staat zelfs helemaal geen bordje.

Huib Koel :cool:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten