Slingeren of niet?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Slingeren of niet?

Bericht door Frans Klein Breteler » do 17 jun 2004, 13:04

Beste mede-imkers,

Ik ben in de gelukkige positie dat ik de aankomende twee weken in de Ardeche, Frankerijk ben. In deze twee weken zal mijn bijtjes dus alleen moeten laten[;)].

Opzich geen rare situatie maar...mijn bijenkasten staan onder enkele grote lindes die op hun beurt weer met hun voetjes in/aan de oever van de rivier de Berkel staan en nu weet ik niet of de bijen genoeg ruimte voor de opslag van de honing hebben. Ik heb nl op dit forum gelezen dat lindebomen enorm veel nectar produceren als ze met de voetjes in het water staan en dat bijenvolken kunnen verslappen doordat de broedkamers ook voor de opslag van honing gebruikt gaan worden.
Nu is mijn vraag of dat werkelijk zo is? Of regelen de bijen de verhouding honing-broed zelf en valt de nectar-gift mee?
Een oplossing zou kunnen zijn a: nu slingeren, maar dan kan ik de honing niet "klaren" en op dit moment is er nog geen 2/3 verzegeld, of b: een extra honingkamer, maar die heb ik niet voorhanden.

Misschien is het alleen maar doem-denken van mij en kan ik zonder problemen na mijn vakantie slingeren, maar als beginnend imker moet je alles leren door ervaring en wellicht kan een van jullie mij helpen met zijn/haar ervaring.



Met vriendelijke groet,

Frans Klein Breteler

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Slingeren of niet?

Bericht door Oude Essink » do 17 jun 2004, 15:06

op dit moment is er nog geen 2/3 verzegeld,..
Dag Frans, 1. Als je deze honing gaat slingeren kun je er zeker van zijn, dat hij gaat gisten en verloren is (of je moet er alsnog mede van maken).
2. Natte voeten is gunstig voor een goede honingopbrengst van de Linde maar er is meer nodig: een lekker warm zonnetje en een redelijke luchtvochtigheid. Als ik Erwin Kroll en companen mag geloven, zul je daar voorlopig geen last van krijgen.: met de opbrengst van de Linde zal het voorlopig wel "meevallen".
3. Zelfs als er een enorme oogstexplosie plaats vindt de komende weken, zal de opslag welliswaar ten koste kunnen gaan van de ruimte voor het broednest; als je na je vakantie de verzegelde broedramen slingert en teruggeeft naast het broednest en daarnaast goed gevulde ramen laat zitten (vooral ook met pollen), zijn de lege ramen snel weer belegd met grootdeels Augustusbijen, die het volk goed door de winter zullen helpen.
4. Als je de thans aanwezige honing laat zitten, zul je straks geen zuivere lindehoning slingeren; dat zul je voor lief moeten nemen als je nu geen lege bakken kunt aanbieden.
conclusie: ga lekker op vakantie; bij thuiskomst zie je wat er gebeurd is: zal best wel meevallen!.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten