Herfstaster en Duizendknoop

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Herfstaster en Duizendknoop

Bericht door jellehulzinga » za 04 sep 2004, 12:51

Vorig najaar heb ik een aantal groepen Herfstasters gescheurd en 270 stengels langs de rand van het spoor gezet. 4 rijen dik. Het zijn puike stuifmeelleveranciers en beginnen nu net te bloeien. Toch wordt er al op gehaald want inmiddels zijn het zo'n 1000 stengels geworden. Ook dit jaar ga ik hetzelfde foefje uithalen zodat ik volgend jaar minstens het 4-dubbele heb staan. Over onkruid hoeft men zich niet druk te maken. Rond de Herfstasters heb ik het hele jaar door niet hoeven te wieden.

Ook de Duizendknoop (Persicaria Amplexicaulus Speciosa, vroeger behorend tot de Polygonumfamilie) wil ik naar voren brengen als een perfecte Herfstbloeier. Deze plant wordt 's morgens druk bevlogen, hoewel nu de wespen een beetje de overhand krijgen.
Ik kon er vorig jaar geen zaad van krijgen maar heb 24 kleine plantjes gekocht en vorig jaar herfst in de tuin gezet. Het resultaat is desondanks verbluffend. Mede door het vochtige weer van de laatste tijd want de plant heeft vocht nodig. Vandaar dat ik op dit 8 meter lange bedje, 2 kruiwagens turf er doorheen heb gespit.

Afbeelding
Links de rand met Herfstasters (paars) en in het midden de rode aren van de Duizendknoop.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten