Raadsel in een bijenparadijs

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door elmook » di 13 jun 2006, 14:58

[8D] Dronten is een bijenparadijs!

De cotoneaster in de plantsoenen loopt op z'n eind. In de paralelstraat staat de linde op knappen, twee straten verderop de tamme kastanje en in de andere paralelstraat staat de acacia nog steeds volop in bloei! Een volk bij mij op het schuurtje op een broed- en een honingkamer wordt dagelijks ongeveer een kilo zwaarder, ik heb ze maar een bak bij gegeven...
( oh ja, toen bij ons in de straat de paardekastanje bloeide stonden ze in drenthe op de blauwe bes...)

Nu het raadsel: waar ik ook kijk en luister, geen bij te bekennen! Als ik onder de acacia's doorloop, muisstil. Hoor ik iets, spits mijn oren en mijn ogen... hommel!

[?]

Wat is er beter dan een straat vol acacia's? Of halen ze die honing soms s'nachts?[;)]

Hoe dan ook, Dronten is een bijenparadijs![8D]

Elmar

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door Hans van der Post. » di 13 jun 2006, 15:34

Elmar bloemen geven niet de hele dag door nectar. Ik heb een aantal jaren geleden gezien, bij de acaciaboom waarvan ik een detail foto op het forum hebt staan, dat tussen 11 een 14 uur (oude tijd) de boom gonsde als zou er grote zwermen neer strijken. Daar voor of daar na niets te zien hooguit een hommel. Ik heb dit in die bloeiperiode op meerder dagen vastgesteld. Ook de kastanje wordt op bepaalde uren van de dag meer bevlogen. Van de linde is ook bekent dat in de ochtend en na 19 uur er meer wordt bevlogen.
Verder is het zo dat er nogal concurrentie optreed. Soms ontdekken bijen een bepaalde plant, struik of boom niet. Dit jaar kwam er bij mij opvallend weinig stuifmeel van de kastanje binnen.

De les die hieruit kunt trekken is: kijk op meerdere tijden van de dag en dagen.
Hans

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door marc » di 13 jun 2006, 16:12

Hans :
De les die hieruit kunt trekken is: kijk op meerdere tijden van de dag en dagen.
... maak er ook maar jaren van, soms vallen drachten samen, soms niet.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door maartenkleijne » di 13 jun 2006, 16:17

Ter aanvulling: de nectar vloeit ook meer of minder afhankelijk van temperatuur en vochtigheid. Ook blijven kijken bij verschillende weersomstandigheden.
Dus: altijd maar blijven kijken!

Mijn geliefde botanie leraar professsor Jeswiet vroeg eens aan mij: 'heb je de campanula zien bloeien?'
Ik zeg: 'jazeker, gistermiddag nog en gistermorgen ook!'.
Hij weer: 'dat telt niet; heb je hem vandaag zien bloeien'.
Dus ik ren weg met m'n kinderbenen om alles te gaan zien wat ik vandaag nog niet gezien had. En hij had gelijk want in de natuur ziet niets eruit zoals het er gisteren uitzag.
Een eindeloze bron van lering en schoonheidsgenot.

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door arjan_vanderveen » wo 14 jun 2006, 08:49

elmook schreef:
[8D] Dronten is een bijenparadijs!

Nu het raadsel: waar ik ook kijk en luister, geen bij te bekennen! Als ik onder de acacia's doorloop, muisstil. Hoor ik iets, spits mijn oren en mijn ogen... hommel!

[?]

Wat is er beter dan een straat vol acacia's? Of halen ze die honing soms s'nachts?[;)]

Hoe dan ook, Dronten is een bijenparadijs![8D]

Elmar
Hallo Elmar,

Ook Lelystad is wat dat betreft een paradijs voor bijen. Vorige week 's avonds langs de acacias gelopen (rond 20.00u). Veel bijen en hommels die druk aan het verzamelen waren. Misschien honingt de acacia op verschillende tijden van de dag.

Groet, Arjan

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door Barry Sp » do 15 jun 2006, 18:46

Hoi,

Hier in Winterswijk staan ook veel linde en acacia en paardekanje en de tamme kastanje.Bij mij zit meestal ook en annijs smaak aan de honing en die smaak komt van de linde honing hebben ze mij ooit vertelt.

B.Speet

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door heynske » do 15 jun 2006, 19:51

Bloemt ergens de linde al???Hier staat hij opspringen maar ja hij wilt maar niet beginnen bloemen[:(]en er zit heir dit jaar een pak op:D
vriendelijke groeten
Kevin

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door Barry Sp » do 15 jun 2006, 20:39

[quote]Geplaatst door heynske

Bloemt ergens de linde al???


Hoi Heynske,

Ja hier bloeien al wel wat linde maar dat is nog niet veel, volgens mij heb je daar ook vroege en laat bloeien de lind.

B.Speet

heynske
Berichten:123
Lid geworden op:vr 26 mei 2006, 20:37
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raadsel in een bijenparadijs

Bericht door heynske » do 15 jun 2006, 20:49

Sorry woordspelling:D
vriendelijke groeten
Kevin
p.s.:gisteren vlogen de bijen hier heel hard en dat met die onweer enzovoorts heeft iemand dit ook opgemerkt???
Ik dacht dat bijen niet uitvlogen of nauwelijk als eht onweert door de elektrische ladingen in delucht

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten