beplanting bijentuin

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
beplanting bijentuin

Bericht door labrador » vr 23 jun 2006, 12:41

Ik ben van plan e.e.a. te gaan planten voor de bijen. Vooral de eerste voorjaarsbloeiers.
vragen:
1. welke wilgensoort bloeit vroeg en geeft veel stuifmeel?
2. wanneer kan ik deze het beste planten?
3. Ik dacht aan krokussen; hoe te poten/zaaien/en wanneer?
4. nog meer tips voor de eerste bloeiers?

Ik hoor het graag,

Groeten,
Jaap

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door maartenkleijne » vr 23 jun 2006, 15:12

Ik zou boswilg doen in Ermelo op de zandgrond; bloeit niet als allervroegste maar wel overdadig, en hoeft niet erg vochttig te staan. Als je een gewortelde stek kunt krijgen, fijn, anders in het najaar stekken.
Hoe? zoek even met de zoekfunctie hierboven (ook archief), er is pas nog uitvoerig over het stekken van boswilg gesproken onder andere door een imker die dat professioneel gedaan heeft.
Crocussen kan je planten vanaf zodra ze te koop zijn, eind september, begin oktober. 1 boldikte onder de grond stoppen en goed aanstampen dan heb je de minste kans op muizen. Verder zijn ook alle andere kleine bolgewasjes prima dracht, zoals scilla etc..
En niet te vergeten helleborussen.
Ook over dit thema is in het archief heel wat te vinden.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door Ati » za 24 jun 2006, 02:01

Misschien ook toverhazelaar? En gewone hazelaar. Voor later in het jaar: sporkehout. Daar is in het archief veel over te vinden.

deyke
Berichten:6
Lid geworden op:vr 09 jun 2006, 10:04
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door deyke » di 27 jun 2006, 13:14

De gewone boeren krokus, (Crocus tommassinianus) is niet al te duur, en bloeit heel rijk, het leuke van deze krokus is dat ze zelf uitzaaien. (en dat hebben je bijen weer op hun geweten)je vind je tussen de stenen en op allerlei plekjes terug. Ze doen ook het meest 'natuurlijk' aan met hun kleine paarse bloemetje. Pas wel op voor woelmuizen, die houde erg van de bolletjes, vooral in de winter. Winteraconiet, is een vroege bloeier, daar houden bijen ook van, woelmuizen ook.
En heb je gedacht aan de bloeiende vorm van klimop?? Voor het stuifmeel, de hele winter raak.
succes, Deyke

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door maartenkleijne » di 27 jun 2006, 19:04

Deyke heeft helemaal gelijk met zijn lofzang op de tomassinianus.
Als je maximaal crocus stuifmeel wilt bieden is het volgende ook interessant:
-de tomassinianus bloeit overdadig en heel vroeg
-de m eeste botansioche crocussen in diverse kleuren
-de grote paarse, gele en witte crocussen bloeien het laatste

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door buckfast_beekeeper » di 27 jun 2006, 21:00

deyke schreef:
Pas wel op voor woelmuizen, die houde erg van de bolletjes, vooral in de winter. Winteraconiet, is een vroege bloeier, daar houden bijen ook van, woelmuizen ook.
Woelmuizen kan je te snel af zijn. Steek je bollen in mandjes die voor vijvers worden verkocht. Ze zijn heel goedkoop en handig. Onderaan een laag grond, daarop de bolletjes, afdekken met grond. Plaats deze mandjes nu met de rand net gelijk met de grond. De kans op woelmuizen is met 99% vermindert. Ze gaan namelijk niet uit de grond komen om er direct naast terug naar beneden te komen.

Deze werkwijze is ook nog eens handig als je op de plaats van je bolgewassen een andere plant wil zetten zoals Brugmansia. Op een zomeravond worden deze rijkelijk bevlogen. Voor mensen met kleine kinderen Brugmansia is zeer giftig (familie der nachtschadigen).

mvg

Theo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door maartenkleijne » di 27 jun 2006, 22:27

Ook crocussen in het gras worden vaak met rust gelaten omdat de muizen de graswortels lekkerder en voedzamer vinden.

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door labrador » wo 28 jun 2006, 09:26

Zeg, bedankt voor de tips! Daar kan ik wat mee.

- Waar kan ik eigenlijk die verschillende soorten crocussen kopen?
- wat vinden jullie van winterheide?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 jun 2006, 09:48

labrador schreef:
- Waar kan ik eigenlijk die verschillende soorten crocussen kopen?
Daar zal je voor naar de bollenmarkt in Lisse moeten gaan of bij een winkel in Voorhout. Ga vooral niet naar tuincentra's; kleine en dure bollen! Winkeltje in Voorhout is van september tot december open. adres komt nog.
Hans

deyke
Berichten:6
Lid geworden op:vr 09 jun 2006, 10:04
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: beplanting bijentuin

Bericht door deyke » wo 28 jun 2006, 11:50

Omdat we in het 'groenvak' zitten kopen we zelf altijd bij de firma Verberghe (verberghe.nl) We vinden hem niet duur maar soms slordig met soortenscheiding.
De echte soort Crocus tommasinianus is trouwens gek genoeg duurder dan zijn varieteiten 'Barr's Purple'en Whitewell Purple'
Ik heb ze zelf doorelkaar gemixt geplant en dat levert behalve verschillende tinten paars/blauw ook een verlengde bloeitijd op. De varieteiten bloeien gemiddeld een weekje later.

Winterheide wordt door mijn bijen goed bevlogen maar kijk goed naar je grondsoort, ze hebben het liefst een zuurdere grond (turf erdoor helpt)

nog een idee, buxus planten maar dan niet snoeien zodat de stuiken de mogelijkheid hebben om te bloeien. Dat levert ook vroeg stuifmeel op.
groetjes Deyke
PS:Maarten, ik ben trouwens imkeres

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten