Accacia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Accacia

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 mei 2011, 09:35

Hier staat de accacia precies in volle bloei! Het begin van zijn top. Volle volledig wit kleurende bomen. Heel mooi. En er staan hier veel. In een straal van 50 meter van mijn stand al wel zo'n ca. volwassen bomen. Antwerpen staat vol met accacia. Het is in Belgie dan ook een plaagsoort. Maar het is hier droog. Heel droog. Er is nauwlijks water gevallen de afgelopen water. Een dag en een nacht enkel kleine buitjes.

Niettemin wordt het dit weekend warm (26 a 27 graden) en het zou kunnen dat het wat oplevert. Ook vliegen de bijen nu nog steeds op kastanje maar dat wordt wel minder. Zag gisteren nog rood stuifmeel. Het is uberhaupt de vraag of mijn bijen er zin in hebben. Het gros van mijn grote volken is in zwermstemming.
JP

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door bas sprengers » do 05 mei 2011, 10:07

accacia is al met al een zeer onzekere dracht: ieder jaar sta ik net als alle andere schrijvers hierboven vol verwachting naar die bomen te kijken, maar sinds mijn bijen in Driebergen staan (vanaf 1994) heb ik pas 2 keer een echte accaciahoningoogst mogen meemaken: dat is ongeveer 1 op de 8 keer! (Daarvoor jarenlang in Utrecht en in Bilthoven was het niet veel anders.) Wel erg toevallig waren dat twee aaneengesloten jaren: 2009 en 2010. Alle jaren zie je ze wel op de accacia vliegen, maar het is zó kritisch, dat het zelden tot een grote opbrengst komt: de korte bloeitijd, windgevoelig, luchtvochtigheid vaak (veel) te laag, temperatuur niet constant hoog genoeg, volken vaak net niet in goede conditie a.g.v. zwermbehandeling en dergelijke, etc. Meestal wordt het dus een latere oogst, gemengd met de linde en (soms) gleditsia.
zie ook onder 'gleditsia'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door Oude Essink » do 05 mei 2011, 21:27

Afbeelding

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door bas sprengers » do 05 mei 2011, 23:26

mooie plaatjes! om bij weg te dromen! jammer dat je de geur niet vast kan leggen op een foto.

die roze varieteit bloeit net iets later dan de witte, zodat de totale benutbare bloeiperiode iets verlengd wordt (mits ze natuurlijk allebei op vliegafstand van je kasten voorkomen). ik weet niet hoe deze roze cultivar heet, maar je ziet 'm tegenwoordig regelmatig aangeplant.

er bestaan van de wit-bloeiende variëteiten verschillende rassen, met onderling sterk verschillende hoeveelheid bloemen. Heb wel eens proberen na te gaan hoe die (aangeplante) rassen heten, maar (nog) niet gevonden. Hier vlakbij staat een rijtje hoge, rechte bomen (met een opmerkelijk rechte stam, een beetje atypische accacia-vorm) die ieder jaar in de bloei zo wit zijn, dat je het blad bijna niet meer ziet. twee straten verderop daarentegen staan er een stel die elk jaar slechts een paar trosjes produceren.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door Bart de Coo » vr 06 mei 2011, 00:14

jammer dat je de geur niet vast kan leggen op een foto
Goed dat je me eraan helpt herinneren, Bas. De geur van de acacia is echt een zaligheid. Hier bloeit de acacia nog niet. Ik denk dat het nog wel een paar dagen gaat duren. Dan ga ik weer fijn rondfietsen en mijn neus ophalen. Heerlijk. Die geur dan, dat neus ophalen doe ik zo geruisloos mogelijk.

Nog een acaciaweetje. In Zuid-Afrika heet de acacia 'doringboom' (doornboom), waar we dan gelijk bij moeten zeggen dat het in Zuid-Afrika zeer waarschijnlijk de échte acacia betreft. Schitterend woord, 'doornboom' ; dat moesten we hier maar eens invoeren. Onze acacia is in werkelijkheid de 'robinia', of zeer officieel de 'robinia pseudo-acacia'.

Bart

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door agastache » vr 06 mei 2011, 00:19

de roze/rood bloeiend acacia is de Robinia fertilis, blijft kleiner dan de witbloeiende , maakt ook veel wortelopslag dus woekert nog al als je hem de ruimte geeft. Gezaaid voorjaar 2009, dit jaar in bloei.Bloeit hier gelijktijdig met de witte soorten. Zijn inmiddels zo goed als uitgebloeid allemaal.
groet meindert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door Oude Essink » vr 06 mei 2011, 08:55

Hier in Frankrijk noemen ze hem: Robinia margaretta "casque rouge". bloemen zijn rozerood; de boom wordt 9 meter (kleiner dus dan de witte).
( http://www.bijenplant,nl/drachtplantenindex.htm)

hennie oes

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door Bok » vr 06 mei 2011, 20:59

Rene K schreef:Staan die boompjes in Landhorst misschien? :whistle:
Bijna, in Sint Anthonis.
Net terug van een paar daagjes zee. Ik zie nu dat de eerste vol in bloei staan en er moeten er nog wat in bloei komen. In de bloeiende zoemt het dat het een lieve lust is.
Morgens eens kijken in de honingkamers. 2 jaar geleden ging het ook zo in 3 dagen en een hele honingkamer (dadant) vol. Daarna een onweer en alle bloesem weg.

Morgen meer.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 mei 2011, 00:18

De bijen vliegen goed (moet ik toegeven). Ze zijn aan het koersen...dat wil zeggen ze schaatsen in de lucht. Volgens Antwerpse imkers betekent dat er dan (flink) gehaald wordt. Maar op de acacia? Ook de kastanje bloeit nog.
Helaas moest ik vanmorgen nog een aantal volken opnieuw een keer storen. Ik heb de afgelopen dagen mijn stand verlegd en ik moest de volken snel uit elkaar halen om ze weer snel opnieuw op de goede plaats te zetten. (Alleen kan ik een volledige kast onmogelijk tillen). Een half uurtje later werd er alweer driftig gevlogen, alhoewel sommige bijen toch nog wat moeite hebben met het metertje achteruit schakelen. Dit weekend geen verstoring meer, maar moet er worden gehaald op, u raadt het al, de acacia. Ik kan niet anders zeggen: de omstandigheden zijn optimaal.

Vanmiddag gezien: de bijen vliegen op de acacia, maar zeker niet massaal. Maar doen ze dit uberhaupt? Ik ben het eens met die 8 jaar. Het zal ongeveer kloppen. Ik heb ergens rond 2003-2004 van een zwerm een goede oogst gehad op maar een paar bomen. Ik was toen vergeten extra ramen bij te hangen in het volk en de gehele tweede bak was volledig uitgebouwd met raten vol honing. Ook de imkers hier in Antwerpen hebben het over een zeer wisselende dracht en hebben het laatste decennium er nog maar eenmaal goed van kunnen oogsten. Trouwens vergeet ook niet de bloemmorfologie. Net zoals met de blauwe/paarse regen (die redelijk wordt bezocht) moet de bij er veel moeite voordoen. Ze wordt er bijna helemaal in weg om vervolgens naar het nectarium voor in de bloem te kunnen kruipen. Dit kan dan een enorme tijd duren voordat ze er weer uitkomt. Of betekent dat veel nectar? U mag het zeggen.
Ik heb jarenlang de accacia 'op hoogte' kunnen bestuderen. Bij mijn vorige werkgever hadden we loopbruggen om ons van gebouw naar gebouw te verplaatsen. Die loopbruggen waren ongeveer op een 5 a 6 meter hoogte. Naast de loopbruggen stonden er verscheiden grote acacia's waar elk jaar bijen op vlogen, maar zelden massaal of zwermachtig zoals bij de wilg of linde. En idd de acacia geurde zaluuggggg vanmiddag; nectar??
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Accacia

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 mei 2011, 13:34

Het is heet en prachtig mooi weer, maar het begint hier nu wel heel hard te waaien. Morgen een nieuwe kans.

JP
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten