Laurierkers

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Laurierkers

Bericht door Albert Stoter » di 03 mei 2011, 13:16

Toen ik overwoog om bijen te gaan houden (want kon dat wel in mijn indertijd kleine tuintje?) heeft het me flink geholpen dat ik tussen mijn tuin en de openbare weg een haag van laurierkers had (in de volksmond ook wel gewoon laurier genoemd, maar de laurierkers heeft werkelijk niets met die smaakvolle blaadjes van de echte laurier te maken).

Ik vond het buitengewoon dat die laurierkershaag regelmatig helemaal vol met bijen zat, zelfs helemaal zoemde, maar dat dat verder niemand opviel. Er werd (ook door wespen en andere bijen) volop gevlogen op de onder de bladeren zittende extraflorale nectariën. Als kinderen een bal in die haag trapten, dan haalden ze die er uit zonder ook maar een ogenblik op al die insecten te letten.

Toen dacht ik, ja dan kunnen die bijen ook net zo goed bij mij in de tuin staan. En inderdaad, ook dat is daarna echt niemand spontaan opgevallen. Ook niet als bezoek bij mij in de tuin een kopje thee kwamen drinken of wat dan ook. Ik had de bijenkast uiteraard wel buiten zich staan.

Inmiddels woon ik ergens anders, maar nu hebben mijn overburen een haag met laurierkers die ze 2 jaar geleden fors moesten terugsnoeien, maar daarna niet meer hebben gesnoeid. Hierdoor kregen dit jaar ook de bloemen een kans. Ik opletten, maar ik zag er telkens maar geen bijen op.

Tot na de regenbuitjes van vorige week, toen trof ik er ineens enkele tientallen aan. Zie het filmpje op de Imkerpedia-pagina over de laurierkers.

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Laurierkers

Bericht door bas sprengers » do 05 mei 2011, 20:00

het valt me op dat er variëteiten van de laurierkers zijn, die nauwelijks bloeien en andere die werkelijk afgeladen vol met bloemtrossen zitten. in de bloei geuren ze heerlijk, maar ook dit jaar weer tevergeefs naar bijen op de bloemen gezocht. te droog dit jaar? het filmpje is overigens wel overtuigend: mooie dikke stuifmeelklompjes aan de poten!

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Laurierkers

Bericht door renske » do 05 mei 2011, 20:44

Ik zag hier ook nauwelijks bijen op de Laurierkers, terwijl ze goed bloeien en heerlijk geuren.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten