vuilboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:
vuilboom

Bericht door chaussie » ma 31 okt 2011, 02:48

jaja ik weet het er zijn al veel topics met dit onderwerp maar toch een vraag die ik nergens beantwoord zie. ik heb hier een aantal grote exemplaren staan die maar heel kort eenmalig bloeien, dit in tegenstelling tot de verhalen die ik hier hoor dat ze de hele zomer bloeien, toch kan ik nergens vinden of er bv verschillende ondersoorten zijn met verschillende bloeitijden, tot mijn grote spijt heb ik hier veel stekken van getrokken, een stuk verderop staan wel vuilbomen die vaker/langer bloeien, is dat verschil bekent ?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door maartenkleijne » ma 31 okt 2011, 09:52

Heel grote oude sporks bloeien minder, tot bijna niet. Ze bloeien op jong hout. Dus de oudjes fors insnoeien kan helpen. Verschillende soorten spork zijn er volgens mij niet.
Vroeger waren de sporks er voor houtskool en werden ze regelmatig afgezaagd en verjongd.
gr,
m

dejagerjohan
Berichten:5
Lid geworden op:di 18 okt 2011, 17:24
Imker sinds:1981
Aantal volken:45
Bijenras(sen):Carnica Beebreed 55-44
Locatie:Oud-Vossemeer ZLD
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door dejagerjohan » ma 31 okt 2011, 13:00

Heeft u misschien Wegedoorn ( Rhamnus catharticus ) bloei maanden mei- juni, lijkt namelijk erg veel op de vuilboom ( Rhamnus frangula ) bloei maanden mei tot laat in het najaar.
groeten, Johan

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door Oude Essink » ma 31 okt 2011, 18:52

Zoals Maarten en Johan al schreven: er is iets niet goed met de bomen ofwel te oud of geen Vuilboom. Vuilboom snoei je ieder jaar terug; hij maakt nieuwe twijgen en tijdens de groei daarvan blijft hij maandenlang bloemen produceren; ieder volgend blad op de jonge twijg maakt in zijn oksel bloemtrosjes. Er zijn geen ondersoorten die het anders doen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door Oude Essink » ma 31 okt 2011, 19:13

Ik laat nog even zo'n zich ontwikkelend takje zien; er zitten zwarte bessen jongere groene bessen en bloemen aan! en dat gaat maar door.

Afbeelding

hennie oes

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door felix » ma 31 okt 2011, 22:37

dus het beste is om jaarlijks de vuilboom struiken te snoeien? vanaf hoeveel planten hebben ze een waarde voor de bijen? ik heb nu een 6-tal exemplaren staan en heb er bijna nooit bijen op gezien.. ik ben wel van plan er nog een 10-tal te planten.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door Oude Essink » di 01 nov 2011, 21:58

De Vuilboom leent zich uitstekend als haagplant; dus een hele haag zetten en ieder jaar terugsnoeien zoals zoals beukenhaag, e.a.. Als je met kleine stekken begint, heb je na niet al te veel jaren al redelijke bloei, waar zij goed op vliegen en die al gauw drachtloze perioden overbrugt.
hennie oes

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door semar » wo 02 nov 2011, 10:36

Oude Essink schreef:Zoals Maarten en Johan al schreven: er is iets niet goed met de bomen ofwel te oud of geen Vuilboom. Vuilboom snoei je ieder jaar terug; hij maakt nieuwe twijgen en tijdens de groei daarvan blijft hij maandenlang bloemen produceren; ieder volgend blad op de jonge twijg maakt in zijn oksel bloemtrosjes. Er zijn geen ondersoorten die het anders doen.

Afbeelding

moet je ze jaarlijksecht hard terug snoeien zoals knotwilg? of meer uitdunnen en inkorten? ken deze boom alleen hier in het park dat zijn oudere niet gesnoeide exenplaren (bloeien en geven nog prima).
gaat ze nog uitbundiger bloeien? bloeit ze op eenjarig hout?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door maartenkleijne » wo 02 nov 2011, 10:43

Wat je zegt Semar en zoals Hennie al zei: bloeit op eenjarig langlot.
Dus naar hartelust snoeien is het devies, maar het oog wil ook wat dus als je geen haag wilt, snoei je voor het oog.
In het wild ongesnoeid kunnen ze ook uitbundig bloeien, zeker als ze in de volle zon staan, maar dan komt daar een keer een eind aan, als de boom te weinig plek krijgt voor nieuw lot.
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door Oude Essink » wo 02 nov 2011, 10:57

De rigoreuze snoei pas je toe als je een haag gemaakt hebt; zul je wel moeten, anders heb je geen mooie haag; ik wil maar zeggen voor de plant is deze snoei gunstig; losstaande vuilbomen snoei je zoals je zelf wilt; voor ruime bloei blijft het gunstig de dunne overhangende twijgen in het najaar terug te snoeien, zodat de plant nieuwe takjes kan maken. Pas snoeien als de vogels zich aan de vele bessen hebben tegoed gedaan
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten