Reizen naar wilgen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:
Reizen naar wilgen

Bericht door renske » ma 21 nov 2011, 21:39

Ik zit eraan te denken om in het voorjaar met een volk naar de wilgen te gaan. Mijn paarden staan op een weiland waar grote wilgen (ca 20 meter hoog) langs staan, daar zou ik de bijen kunnen zetten. Het is 3,8 km op de fiets, hemelsbreed denk ik een kleine 3 km. Ik kom daar dagelijks, dus kan de dames goed in de gaten houden.
Mijn vraag is of dit zin heeft, is dit goed voor de bijen? Ik weet dat wilgen veel stuifmeel hebben, maar halen de bijen er ook honing vanaf? En kan het wat afstand betreft?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Noord » ma 21 nov 2011, 22:21

Het antwoord is ja ze halen veel stuifmeel en als er meerdere soorten wilg staan veel honing in die tijdt van het jaar(half maart tot mei),
het tweede antwoord is nee de afstand is tekort de bijen zullen terug vliegen naar de thuis stand,
tenzij je na de lange winterzit ze gelijk verplaatst voor ze weer uitvliegen
moet je wel na de wilg een eind weg gaan voor min 3 weken voor je ze weer thuis kan plaatsen 6 kilometer van de standplaats en van thuis stand.

:hive:

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door buzzer » ma 21 nov 2011, 22:29

Het antwoord is wel wat kort door de bocht mbt de afstand.... Ik denk dat als er een meertje/woonwijk of bos tussen de beide plaatsen ligt , de afstand geen probleem is.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Noord » ma 21 nov 2011, 23:05

als ze aan een kluitje hangen op de plaats waar eerst de kast heeft gestaan heb je er ook niks aan,
en dat van dat meertje en die bomen vergeet dat maar bij warm weer.

ervaring is de beste leermeester

:mrgreen:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door maartenkleijne » ma 21 nov 2011, 23:20

Hans Post heeft ooit een leuk staatje geplaatst over temperatuur en vliegafstand. Kkan het niet reproduceren maar als de temperatuur nog hoogstens 12 is geweest vliegen ze nog maar een paar honderd meter. Dat is ook de reden dat krokussen alleen nut hebben als ze dicht bij de kast staan. (misschien wil Hans zijn staatje nog eens herhalen?)
gr,
m

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door A.A. Staals » di 22 nov 2011, 07:54

Noord schreef:
ervaring is de beste leermeester

:mrgreen:
Gewoon doen, geen probleem in die tijd.

ad staals

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 22 nov 2011, 15:43

Volgens de boeken is de afstand te kort. Maar bijen lezen geen boeken.
Als je nog geen mooie voorjaarsdagen hebt gehad kun je ze gerust over deze afstand verplaatsen.
Terug wordt misschien een moeilijker verhaal, maar dan kun je ze tussendoor misschien ergens op het fruit zetten.

Jaap

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Jaap v.Popering » di 22 nov 2011, 16:42

Wanneer je ze terug moet halen heb je nog altijd de mogelijkheid om een kast met een raampje open broed voer en wat bijen en laten staan om de terugvliegende Bijen op te vangen , welke misschien als broedaflegger gebruikt kan worden .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door Hans van der Post. » di 22 nov 2011, 22:11

maartenkleijne schreef:Hans Post heeft ooit een leuk staatje geplaatst over temperatuur en vliegafstand. Kkan het niet reproduceren maar als de temperatuur nog hoogstens 12 is geweest vliegen ze nog maar een paar honderd meter. Dat is ook de reden dat krokussen alleen nut hebben als ze dicht bij de kast staan. (misschien wil Hans zijn staatje nog eens herhalen?)
Doe even uit mijn hoofd.
Allereerst bijen lezen geen boeken, gelukkig maar :!:

Jaren geleden werd er een oude weg opgeknapt verbreed vier rijen linde aangepland (dragen nu).
Aan de oostkant werd er - op verzoek - een struikachtige wilg geplant. De weg (1000 mtr) lag in het verlengde van de bijenstand waar ongeveer 16 volken stonden.

Het derde jaar waren er volop katjes aan de struiken.
Ging eens kijken naar de verzamelende werksters. Tot mijn verbazing - ik liep langs de struiken - zag ik dat er na 250 -300 mrt geen bijen meer op de wilgen zaten. De buiten temperatuur was +12 C. zo rond het middag uur.
Om het verhaal kort te maken bij + 15 C. was dit 500 mtr - winstil en de zon scheen volop.
Heb dit een aantal jaren gevolgd met de zelfde uitkomsten.

Mij is het toen duidelijk geworden dat lab. proeven niet de praktijk weer geven.

Het betekend dat je zonder gevaar van terugvliegen de volken in het voorjaar - tot half april - in Oegstgeest 800/1000 meter kunt verplaatsen. Tot die tijd wordt in mijn omgeving de buiten temperatuur niet veel hoger dan 15/16 C.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Reizen naar wilgen

Bericht door semar » di 22 nov 2011, 22:28

heb begrepen (van horen zeggen) dat bijen en paarden geen goede combinatie zijn.
bijen schijnen een hekel te hebben aan paardenlucht, en paarden schijnen erg gevoelig voor bijensteken te zijn (op hol slaan)
wellicht weet een ander daar meer over uit de praktijk?
De afstand is zoals de colega´s al melden geen probleem, zeker niet op de heenweg.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten