Linde in bloei

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door Eddy Geurtsen »

Voor een proefje van enkele VWO leerlingen die de kleurenherkenbaarheid van de bijen willen vaststellen (K.von Frisch) is het nodig om de bijen voor een schaaltje suiker/honing te interesseren. Maar de linde honingt momenteel zo goed, dat het haast onmogelijk is om de bijen voor iets anders "warm" te laten lopen.
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door Ruinerweg »

Eddy,

Klopt, ik had gisteren een emmer koolzaadhoning verwerkt en wilde de emmer in de buurt van de kast
laten uitlikken, er werd tegen half tien nog volop gevlogen, de emmer was vanmorgen nog onaangeroerd!

Zet er anders maar eens iets neer. Binnen de kortste keren is het bruin van de bijen op de emmer.
Maar als de linded bloeit.................

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door renske »

Goeiemoggel,
Ik denk dat dat geen linden zijn, linden bloeien in juni/juli en er zijn nog wat soorten iets later, maar geen eerdere soorten. Als je een foto hebt, kunnen we kijken wat je dan voor bomen hebt.

Groeten, Renske
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door renske »

Het zou een boomhazelaar kunnen zijn, Corylus colurna. Kan het niet heel goed zien. De stam is gegroefd, hij heeft in het voorjaar katjes en je kan nu oude vruchten zien hangen, zoals aan een hazelaar.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door Santtu Pikkarainen »

De eerste lindes ruiken hier al heerlijk en worden wel bezocht. De zilverlindes staan hier nog niet in bloei. De honingkamers werden gisteren goed gevuld en er is eindelijk weer sprake van een honingkrans rond het roednest.
Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door zanna »

Lex, zou het een "moerbei" kunnen zijn?
Maar geen vruchten ... een steriele ?? :think:
Bas1974
Berichten: 39
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door Bas1974 »

ist geen plataan ?
Bas1974
Berichten: 39
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door Bas1974 »

DE BIEZEN schreef:De linde staat al volop in bloei. Nu hopen op goed weer
ik moet zeggen dat ik dit jaar als eerste jaar echt als imker van de lindebloei heb kunnen genieten, zonder me druk te hoeven maken over wat je nou verkeerd doet... Wat een mooie dracht ! Ze bleven bloeien en het rook heerlijk. De honing was ook geweldig, zowel de oogst als de smaak. Das leuk, al ist pas mijn 3é jaar, hoe langer je erin zit, hoe mooier de drachtplanten worden ! Maar de Linde, die was toch wel heel mooi om bewust mee te maken dit jaar.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Linde in bloei

Bericht door Tieme »

de geknotte bomen zien er uit als lindes (zomerlinde zou ik gokken gezien het grote blad Tilia platyphyla). Als ze verder naar het zuiden staan bloeien ze eerder dan bij ons.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten