Heide 2012

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 05 sep 2012, 08:41

Mijn volken halen nog steeds op de heide en zijn inmiddels aan het verzegelen. Wanneer is een goed moment om de honing af te nemen en in te gaan winteren en de laatste mierenzuurbehandeling van dit jaar te geven? Dat zal toch niet lang meer mogen duren?

Wietske
Berichten:4
Lid geworden op:do 20 okt 2011, 08:50
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Wietske » wo 05 sep 2012, 13:53

Hoi Paul,

Gezien dat je in de buurt van Wijchen woont, is dan de Schaijkse heide dan een optie?

gr.
Wietske

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 05 sep 2012, 22:12

Ik werk momenteel in een prachtig heidegebied (Nationaal Park) in Brabant.
Ook in andere heidegebieden in NL en ook in Belgie lijkt het heel goed zo te zien. Heb het idee dat er veel honing binnenkomt of is binnengekomen onder deze weersomstandigheden.
Ooit ben ik naar de heide gegaan in 2003 met 6 kasten. Ik had toen voor 2 jaar heidehoning!! Dat jaar was enorm. Als ik ooit weer naar de heide ga, ga ik met een of hooguit twee volkjes. Het is heerlijk honing, maar niet iedereen hout ervan. Veel werk om het eruit te halen. Beter is het daarom om raathoning te gaan winnen. Ooit ga ik het weer eens doen.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Bart de Coo » wo 05 sep 2012, 22:31

Bij mij alles ramvol, spierwit verzegelde spekraat, tot de laatste cel. Dat wordt zwoegen de komende tijd. Klaag klaag.

Bart

imker mek
Berichten:4
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 19:47
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door imker mek » do 06 sep 2012, 23:27

zaterdag kolven en daarna slingeren.. al 12 kg raathoning van 4 volken afgehaald, nog 8 kg uit de honingkamers te gaan waarschijnelijk. ook nog 2 broedkameramen met pure raathoning per kast, zal wel 2 kg per raam zijn??
maarja slingeren meeste werk he' verwacht 30 potjes a 500 gr van 4 kasten. daarnaast totaal ruim 30kg raathoning.
€20 per kg redelijk? of te veel voor de conument en potjes €8,5 per 500 gr.??
wat zijn julie hoeveelheden gemiddeld?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Bart de Coo » vr 07 sep 2012, 12:58

Twee kilo per honingkamerraam, spaarkastformaat, haal je alleen met raathoning volgens mij. Als je slingert blijft er veel te veel zitten.

€20 voor een kilo raathoning is een commerciële prijs. Dat vraagt Kees Verrips ervoor. Dus ga gerust je gang. Ik vind het overdreven veel en ik ben diep jaloers op de imkers die de raathoning voor dat soort bedragen kwijt raken. Chapeau! €8,50 voor een pot? Is er iemand die de klanten zo gek krijgt? Respect. De gedachte alleen al dat ik dit soort bedragen zou durven vragen, doet mij het schaamrood naar de kaken stijgen. Maar nogmaals, als het je lukt, doen.

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Kroese » za 08 sep 2012, 17:45

Bart de Coo schreef: €20 voor een kilo raathoning is een commerciële prijs. Dat vraagt Kees Verrips ervoor. Dus ga gerust je gang. Ik vind het overdreven veel en ik ben diep jaloers op de imkers die de raathoning voor dat soort bedragen kwijt raken.
Bart
Op de bijen markten Eerbeek en Ugchelen werd vorig jaar 18 en 19 Euro per Kg genomen.
Hoe nu de Heide (raat)honing prijzen zich gaan ontwikkelen heb ik nog geen idee van.
Ik heb vanmiddag een aardige oogst Heideraat honing en slinger honing opgehaald.
Scheelt in het tillen als ze naar huis gaan.

Hennie....
Laatst gewijzigd door Kroese op zo 09 sep 2012, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 09 sep 2012, 08:45

Hoe wordt die prijs bepaald? Wat de gek ervoor geeft, inzetten op een hoge prijs en dan lager gaan?
Bart, wat zou jij er bijvoorbeeld voor vragen?
Ik heb ongeveer 1300 gram heideraathoning in stukken gesneden. Wat zou een redelijke prijs zijn om te vragen?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door Bart de Coo » zo 09 sep 2012, 11:57

Santtu,

Ik vind honingprijzen echt een enorme kwestie. Het is gewoon wat de gek ervoor vraagt en wat de andere gek ervoor wenst te betalen. Doorslaggevende argumenten voor een bepaalde prijs zijn er gewoon niet. Bovendien hoeven jij en ik er niet van te leven. Het is al heel mooi als we jaarlijks de kosten gedekt kunnen krijgen. Dat lukt mij overigens prima.

Laten we voor de gein bijvoorbeeld eens naar Frankrijk kijken. Ik ga daar jaarlijks op vakantie en altijd weer kijk ik met argusogen naar de honingprijzen. Ik heb bij een imker €12 voor een kilo honing betaald. Dat vond ik aan de hoge kant, maar vooruit. In de supermarkt vond ik streekhoning van de imker voor €8 of €9 euro, dat ben ik even vergeten. Het was in elk geval onder de €10. De supermarkt moet daar winst op maken en dus heeft de imker er nog veel minder voor gekregen van de supermarkt. Zo door piekerend en redenerend, vind ik €8 voor mezelf een mooie kiloprijs. Doorslaggevend argument: daar zou voor mij als klant de pijngrens liggen. Dat ik in Frankrijk toch €12 betaalde heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat ik met een professional te maken had die bovendien honing verkocht die je bij ons echt niet kunt krijgen: lavendel!

Maar heidehoning? Waarom zou je daar eigenlijk meer voor vragen? De heide is een makkelijke dracht. Als de heide goed paars is, dan zit je kast in een scheet vol. Ik vind heide altijd de makkelijkste honing: ik heb altijd veel meer moeite om in het voorjaar en al helemaal in de zomer de bakken vol en verzegeld te krijgen. Dit jaar had ik op beide momenten volstrekt niets. Nou ja, als ik in juli met alle geweld had willen slingeren, dan had dat misschien gekund met een paar raampjes, maar ik vond het de moeite niet waard.

Argumenten voor een hogere prijs: voor de heide moet je reizen (maar dat moet je voor het fruit en het koolzaad ook). Heidehoning gaat nogal ten koste van je volken (maar de voorzienige imker had al lang reservevolkjes, zwermpjes, rasmoertjes en dergelijke achter de hand gehouden met het oog op het volgende seizoen. De heide-imker brengt natuurlijk niet al zijn volken weg). Als je terugkomt van de hei, dan ben je erg laat om nog in te winteren (Mwa, ik heb geregeld tot diep in oktober staan voeren. Met de varroabestrijding had je al een week voordat je naar de heide reisde klaar moeten zijn). Argument vier en daar is niets tegenin te brengen: heidehoning slingeren is een ellende; persen is misschien een beter idee, maar dan ben je de uitgebouwde raten kwijt.

Dus heideraathoning zou eigenlijk goedkoper moeten zijn dan geslingerde heidehoning! Toch? Collega's? Je hoeft immers alleen de raten uit het raam te snijden en in mooie stukken in een bakje te leggen! Stel je voor dat we al onze heidehoning zo makkelijk aan de man konden brengen. Ideaal!

Ik vind €10 voor een kilo heidehoning een mooie prijs. Dat betekent dus dat ik er €2 bovenop heb gedaan vanwege de slingerellende. Ik zie niet in waarom ik voor raathoning meer zou moeten vragen. Als ik er klanten voor kan vinden. Ik schijn dus volgens velen erg goedkoop te zijn. Je leert er vanzelf mee leven.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Heide 2012

Bericht door jossmits » zo 09 sep 2012, 12:21

De prijs van de honing hangt toch altijd, ook in Frankrijk, heel sterk af van welke honing je in de aanbieding hebt.
Ik heb onlangs geinformeerd bij een cooperatie hoeveel ik kon krijgen voor zonnebloemhoning. Dat was 5,50 per kg in emmers van 5 of 10 kg. (ik heb niet verkocht omdat er te veel andere honing bij in de zonnebloem zat). In potjes van 500 gram kan ik dan zeker 6 euro per kg vragen. Als ik van dezelfde zonnebloemhoning creme-honing maak en in potjes van 500 gram doe dan kan ik rustig 7 euro per kg vragen. Dezelfde prijs of nog meer kan ik vragen voor kastanjehoning in potjes van 500 gram.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten