Bijenboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijenboom

Bericht door r0bpl0mp » zo 02 jun 2013, 08:55

Is het nu een ramp :( of een zegen :D als de Tetradium danielli een invasieve plant wordt zoals de reuzenbalsemien?

Lees een waarschuwing in de VS: http://www.dcnr.state.pa.us/cs/groups/p ... 010298.pdf

Rob

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 jun 2013, 11:28

Voorlopig zie ik het hier nog niet gebeuren. Balsemien is wel erg invasief, maar wel in een erg smal habitat/niche: zeer voedselrijke rivieren met redelijk debiet. In Vlaanderen komt de balsiemien ook massaal voor in wat nattere populierenplantages. Floristisch gezien zijn deze habitats toch al niet zo denderend (vaak maar een zeer gering aantal hoog productieve soorten en weinig bloemplanten). Je zou misschien nog kunnen zeggen dat het een verrijkking is: voor talloze insecten vormt het een goede en late bron van nectar en stuifmeel. Het zal wel ten koste gaan van voedselrijk opgaande struweel (brandnetel, bramen, vlier en fluitekruid). Maar braam en vlier komen in dergelijke bossen/plantages toch niet echt in bloei.

gr.
JP

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door r0bpl0mp » zo 02 jun 2013, 11:50

r0bpl0mp schreef:zeer voedselrijke rivieren met redelijk debiet.
Dan moet je eens in het Openluchtmuseum komen kijken: hoog en droog maar heel veel reuzenbalsemien (waar de bijen dan weer weinig op vliegen)

Rob

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 jun 2013, 12:15

Ik weet ook wel een aantal drogere plekken (vaak een hakhoutachtig bos/struweel) waar Balsemien voorkomt. Zolang het open blijft kan zijn plaatselijk dominant zijn, maar dit is toch niet zo massaal als bij riveren, uiterwaarden en kanalen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door maartenkleijne » zo 02 jun 2013, 12:32

De balsemien is een echte pionier die alleen groeit waar niks anders groeit.
In een aangeplant populieren-bos kan ze dominant worden, maar als je er een paar stekjes hondsdraf, andoorn, heksenkruid, etc. bij zet is de balsemien een jaar later al op z'n retour aan het gaan.
In de Biesbosch kan de balsemien al worden weggedrukt door het verschijnen van watermunt. Langs de waterkanten is ze niet opgewassen tegen het verschijnen van leverkruid, valeriaan. etc..
gr,
m

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door agastache » zo 02 jun 2013, 23:27

Hallo Robplomb,
misschien mis ik iets, maar volgens mij was je vraag of het erg zou zijn als de bijenboom, bee bee tree,oftewel euodia danielli, een invasieve plant in Nederland zou kunnen worden zoals door de amerikanen in de door jou gegeven link beweren. Nu zijn de amerikanen naar mijn idee wel heel erg bang voor alles wat van buiten de states komt vooral op planten en dieren gebied, maar goed hun goed recht. De hele pseudo- wetenschappelijke neuzelarij over springbalsemien kan ik niet helemaal plaatsen ivm je vraag. Naar mijn idee zou het fantastisch zijn als de bijenboom zich spontaan in Nederland wist te vermeerderen zonder menselijk ingrijpen en zou het een zegen voor de late dracht zijn. Maar wees nou eerlijk hoeveel bomensoorten weten zich in dit overgeorganiseerde landje te handhaven laat staan te vermeerderen ?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door A.A. Staals » vr 23 aug 2013, 16:11

Jammer dat er zo weinig staan. Tetradium, de bijen zijn er gek op. Een bloeit nu bij mij,de tweede moet nog komen (is wel een dag of tien later).
Bijlagen
025.JPG
021.JPG

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 23 aug 2013, 16:50

Jammer dat er zo weinig staan. Tetradium, de bijen zijn er gek op.
Dat is iets waar jij wat aan kan doen of zelfs had kunnen doen.

gr
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door A.A. Staals » vr 23 aug 2013, 17:05

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Jammer dat er zo weinig staan. Tetradium, de bijen zijn er gek op.
Dat is iets waar jij wat aan kan doen of zelfs had kunnen doen.

gr
Leg dat eens uit.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenboom

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 23 aug 2013, 22:39

Ad,

ik leg het graag uit: je had stekjes kunnen kopen en ze bij kunnen planten rondom de bijenstal 15 jaar terug.
Je had kunnen babbelen met het hoofd van de plantsoenendienst in jouw gemeente: mijn vereniging levert het pootgoed! Plant deze boom aan.
Ik meende toch enklele grijzen haren te hebben gezien bij jou en die dwingen meestal respect af. Ze hadden vast naar je geluisterd.

PS ik moet ook babbelen met de groendienst van Antwerpen. Ze hebben al 'mijn' guldenroede, ettelijke 100den m2 omgemaaid. Dat is nog nooit gebeurd. I am not amused!! Daar gaat een enorme stuifmeeldracht. Ik had gezien dat ze er aan zijn begonnen en ze zijn nog veel verder gegaan :( :( .

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten