Hoe is de dracht bij jullie?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat is wel typisch. Mijn nieuwe stand in Willebroek is omgeven door dikke struiken braam. Die staan nu op barsten.
JP
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Primus »

De Acacia was hier goed, de bijen hebben op een week veel gehaald, helaas is het een paar dagen te vroeg gaan regenen en de buien van deze nacht hebben alle Acaciabloei vernield. Nu begint de Linde gaan te bloeien, hopelijk wordt het snel terug beter weer met hogere temperaturen en windstil, nogal veel wensen in één keer zeker :oops:
Daarom ga ik woensdag aan het slingeren als de acaciahoning rijp genoeg is daartegen. En dan alle hoop op de Linde bomen. En als die dracht goed zou zijn de :be9: tevreden en hun baasje ook.
Imkergroeten uit Belgium
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Gisteren tussen de buien door even in de honingkamers gekeken. Bij het grootste volk (volk heeft zelf de moer gewisseld dit jaar) gaat dat erg goed, daar kan ik deze week nog wel een honingkamer bij gaan plaatsen. Mijn andere volk (Buckfast moer) blijft zorgelijk klein en heeft zodoende minder honing gehaald. De moer is lange tijd in de bovenste broedkamer gebleven. Er zit veel broed in, maar het volk is duidelijk kleiner dan het andere volk.
De braam is begonnen met bloeien en sporkehout staat ook nog volop in bloei. De linde moet nog beginnen. Ik heb wel goede hoop op de zomerhoning!
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ederveen
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door jvanveldhuisen »

Op 6 juni de voorjaarsdracht geslingerd.

Vandaag een bijenuitlaat geplaatst; morgen 10 ramen acacia slingeren!
Gewone "Hollandse" donkere bijen op 1 BK en 1 HK als winterruimte, plus 1 HK (zonder rooster) geplaatst met 10 ramen kunstraat op 7 juni.
Prachtig uitgebouwd en volgeladen de afgelopen dagen met acacia!

Groeten uit Putten!
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door renske »

Gisteren 10 kilo honing geslingerd, de eerste dit jaar. Nog niet veel voor 4 volken, maar er zit veel nog niet verzegeld in de broedkamers. De Linde bloeit hier nog niet, dus daar kan nog wat vanaf komen als het volgende week warmer wordt.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door FerryB »

renske schreef:Gisteren 10 kilo honing geslingerd, de eerste dit jaar. Nog niet veel voor 4 volken, maar er zit veel nog niet verzegeld in de broedkamers. De Linde bloeit hier nog niet, dus daar kan nog wat vanaf komen als het volgende week warmer wordt.
Renske, je zou voor de grap die honing die niet verzegeld is moeten meten met een refracto meter dan kon je nog wel eens raar op kijken. Ik had ook een halve bak niet verzegeld en de rest wel. Heb toen ook de onverzegelde honing gemeten (voor het slingeren) en die had 83% suiker dus uitstekende honing dat had ik niet verwacht.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door rostohar »

Sinds gistermiddag heb ik hier veel speurende bijen. Noordwesten wind, niets te halen. Ik hoop dat het snel beter wordt.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Alex Mönch »

Een weekje koud weer en geen inkomende verse nectar en de onverzegelde honing zal niet teveel water bevatten....de vraag is alleen,moet je alles wel slingeren?
Wanneer er in het broed gedeelte weinig voorraad is,is dit erg stessvol voor de bijen....vooral bij veel open broed.

Stel je eens voor,je hebt 7 kleine kinderen en iemand haalt al het eten uit je huis.
De winkels zijn een week gesloten en de buren hebben ook niks.
Paniek...wat nu ?
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Nicolas Jacob »

Vandaag eens gekeken in mijn zomerproductievolk en 6 half gevulde ramen gezien.

Ik reken vooral op volgende week, goed weer tot 25 °c

laat de linde maar komen ! :pray:
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door FerryB »

Alex Mönch schreef:Een weekje koud weer en geen inkomende verse nectar en de onverzegelde honing zal niet teveel water bevatten....de vraag is alleen,moet je alles wel slingeren?
Wanneer er in het broed gedeelte weinig voorraad is,is dit erg stessvol voor de bijen....vooral bij veel open broed.

Stel je eens voor,je hebt 7 kleine kinderen en iemand haalt al het eten uit je huis.
De winkels zijn een week gesloten en de buren hebben ook niks.
Paniek...wat nu ?
Alex,
Ik heb het over twee weken geleden en heb dat ook niet geslingerd ik vond het alleen frapant dat die honing zo'n relatief hoog suiker gehalte had.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 40 gasten