Hoe is de dracht bij jullie?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 jun 2013, 23:25

Het ziet er niet goed uit. Vandaag een honingkamer gecheckt en dit volk is eerder achter dan vooruit gegaan. Maar mijn volken moeten allemaal veel kunstraat uitbouwen wat ook honing kost. Ik zie nauwelijks bijen op de linde (wel hommels) die nu in volle bloei staan. De late (kleinbladige) linde bloeit nog net niet, maar over een paar dagen.

Zaterdag een stuk mosterd gevonden in de buurt, maar ik kon lastig de boer traceren :twisted:. Maar gisteren gevonden! en vandaag 7 volken geplaatst. Het perceel zal nog zo'n 14 dagen bloeien, schat ik in. Jammer dat ik het niet eerder heb gezien (bloeit al 10 dagen waarschijnlijk) . Maar echt heel goed vliegweer is het toch niet geweest. Mocht het zondag nu beter weer worden dan kan het nog wat worden. Ik heb mijn aardbeivolken hierop gezet en dan kunnen die verder aansterken. Maar we moeten echt beter weer krijgen.

Dan heb ik nog een ijzer in het vuur: de Balsemien :)
JP

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Alex Mönch » do 27 jun 2013, 00:17

Ferry mijn reactie was niet perse voor jou bedoelt,maar meer een waarschuwing voor iedereen die wil gaan slingeren.
Zorg altijd voor voldoende voorraad.....niks in het broedgedeelte....dan niet alles slingeren als je maar 1 honingkamer hebt....heb je meerdere honingkamers,dan altijd zorgen dat er nog voldoende over blijft om geen paniek in het volk te veroorzaken.(b.v.alle onverzegelde honing laten zitten)Bij koolzaad honing moet je wel,maar dan zou ik meteen een voerbak plaatsen als er niet voldoende voorraad is in het broed gedeelte en er geen goede dracht is..Beter is om in etappes te slingeren...als de geslingerde bakken weer vollopen,dan pas de andere bakken slingeren.
De stress kan zo hoog oplopen in het volk,dat als het weer omslaat en er weer dracht is,ze niks halen.
Verder zijn gestresste bijen ook bijzonder agressief.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Ewout » do 27 jun 2013, 10:56

Wat betreft verzegeling, kan ik bevestigen dat compleet onverzegelde ramen net zo goed slingebaar kunnen zijn. Op de kop houden, loopt het er niet uit? Dan stoten, geen of nauwelijks druppels? Slingeren en voor de zekerheid nameten. 'S Ochtends oogsten schijnt ook veel verschil te maken, ik heb dat zelf nog niet gemeten maar geloof dat direct: er is immers een nacht lang geen verse nectar binnen gekomen.

En over voorraad versus broed, het kan ook juist helpen om de volksgroei en daarmee zwermneiging in de toom te houden om niet teveel in de kast te laten.

Allemaal nuttige wijsheid van Ludo de Clerq

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 jun 2013, 12:39

Hoe het ook zei, ik vind het momenteel helemaal niks. De linde geraakt weer op zijn retour over een aantal dagen en heeft niet veel gedaan. Mijn jonge volken zitten allemaal aan de waswafels maar bouwen geen sier. Veel te koud :( .

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door semar » do 27 jun 2013, 13:17

mazel, hier moet de linde nog begingen (1-1,5 week), de braam begint net de eerste bloempjes te openen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Primus » do 27 jun 2013, 16:48

Hier ligt de dracht volledig stil, helaas gaan de linden verder en na dit regenweer duurt het nog een paar dagen eer de linde weer goed honing geeft, dus.... denk dat de lindedracht ver over zal zijn hier in de streek. Gelukkig hebben we nog veel witte klaver hier hopelijk wordt het goed heet anders honingt die ook niet.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 27 jun 2013, 17:35

Dag Cyriel. Zie ook mijn eerder bericht.
Ik had er nog zo op gehoopt, op die linde. Ik ben wel een beetje klaar met dit seizoen, een jaar om gauw te vergeten.
Ik ga nog naar de balsemien, maar ook ik reken niet meer op iets :( :twisted: .
Ik ga wel door met drijfvoeren van jonge volken. Volgend jaar wil ik dat de volken er puik voor staan. Nu de basis leggen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door jvanveldhuisen » do 27 jun 2013, 21:06

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ben wel een beetje klaar met dit seizoen, een jaar om gauw te vergeten.

gr.
Jammer dat het zo is uitgevallen JP. Ik heb van mijn leven nooit zo'n leuk seizoen meegemaakt.
Vroeger (nou ja.. enige jaren geleden) toen ik 13 volken had staan, had ik per volk veel minder honing dan dit jaar!
Hoe dat komt? Ik volg een beetje de ouderwetse methode zoals deze staat omschreven in het boek: "Het Grote Bijenboek" van R.P. Groenenveld.
Alleen al de romantische manier van schrijven is al leuk. Hij beschrijft 3 jaren van een beginnend imker.
Van 6-ramer tot 10 raamskast. Natuurlijk volg ik niet alles omdat e.e.a. is achterhaald qua Aalster Methode.
Maar veel leerzame zaken staan er in. Ook geeft hij voorbeelden van slimme imkers uit die tijd, zoals de heer "Jacobs" uit Arnhem.

Ik begon dit jaar met 1 volkje inlandse bijen. Ik heb al 2x geslingerd; voorjaar en zojuist de acacia. Eigenlijk was mijn "bedrijfsmethode" gericht op de linde. Maar omdat deze wat later bloeit, had ik mazzel: 1 weekje warm weer en de acacia om de hoek in volle bloei! (Anders was het de Linde geweest). De truc was om zoveel mogelijk vliegbijen te hebben en geen broed door op het juiste moment een klein kunstzwermpje te maken.

Nu is de jonge moer aan de leg; er wordt volop stuifmeel gehaald en ik voer ze nu bij zodat ze alweer 10 HR kunstraat gaan uitbouwen. Ik hoop dat de Linde hier in gaat komen... :P Maar dat zal de tijd uitwijzen....

Ik zou het boekje van Groeneveld aan iedere beginner willen aanbevelen!

Groeten uit Putten

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door belrgerbal » vr 28 jun 2013, 17:31

linde begint nu te bloeien, volgende week wordt het mooi weer, dus dit moet goed komen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe is de dracht bij jullie?

Bericht door A.A. Staals » vr 28 jun 2013, 21:45

belrgerbal schreef:linde begint nu te bloeien, volgende week wordt het mooi weer, dus dit moet goed komen.
En de tamme kastanje bloeit (hier) ook al.
ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten