Heide 2013

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:
Re: Heide 2013

Bericht door Embraced » wo 31 jul 2013, 19:34

In het voorjaar vliegen ze inderdaad uit.. maar dat zijn ofwel de nieuw ontpopte kevers of de kevertjes die overwinterd hebben.
Ik heb het in elk geval niet duidelijk kunnen vinden.

Half augustus volgt er nog een 2e uitvlieging.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Hans van der Post. » wo 31 jul 2013, 20:19

Even verder lezen in onze gedigitaiseerde vakblad.

Hier in het kort wat in het imkerblad van 1954 stond geschreven.
Meer te lezen zoekslag – heidehaantje - in: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... ue/archive

Oja bestrijden deed men in het verleden door af te plaggen, kort houden door schapen, afbranden in januari.

Het Heidehaantje (groentje januari 1954)
Bericht van het comité ter bestudering en bestrijding van insectenplagen in bossen.
Ware grootte 5 mm
Nadat in 1951 het heidehaantje voor het eerst na een vijftal jaren in de Noord-Hollandse duinen weer
eens van zich had doen spreken, en in 1952 talrijke aantastings haarden in Drenthe en ook hier en daar in
Overijssel waren geconstateerd, kan men de bekende bruine plekken in de hei deze zomer ook elders, o.a. op
de Veluwe, waarnemen. Aanvankelijk waren deze plekken nog klein, geleidelijk echter zijn zij niet alleen in
omvang, maar ook in aantal toegenomen en het is niet uitgesloten, dat in het volgende jaar een nog verdere
uitbreiding der aantastingen zal plaats hebben.

Het heidehaantje of heidekevertje (Lochmea suturalis thoms.) is n1. een diersoort die zo nu en dan tot
een plaag kan worden. Een bijzonder hevige was die van 1927, to en uitgestrekte heidevelden, niet alleen in
Nederland, maar ook in de gehele Noord Duitse laagvlakte door de vreterij deze kevertjes en hun larven
tot afsterven werden gebracht. Velen zullen zich nog de jongste plaag, die van de jaren 1945 en 1946, herinneren.
Ook toen waren aanzienlijke oppervlakten heide ernstig aangetast.

De levenswijze van het heidehaantje is in het kort als volgt: De in de grond overwinterende kevers beginnen
eind maart te voorschijn te komen. In april bevinden zij zich op de struiken. Zij zijn echter vaak, ondanks
hun grote aantallen, moeilijk te vinden. Dit komt, doordat zij zich, wanneer men hen benadert,
direct laten vallen. Soms bemerkt men hun aanwezigheid het eerst door het ritselend geluid der vele vallende
kevertjes - vooral wanneer er dorre bladeren op de grond liggen. Wil men vaststellen of er heidehaantjes
zijn, dan doet men het beste op de grond te kijken, en niet op de struiken zelf. Van begin mei tot eind juni
en misschien ook nog daarna worden de eieren gelegd.
Uit de eieren komen larven - grijs-wit met zwarte vlekken - die eveneens van de heide leven en minstens
even schadelijk zijn als de kevers. Eind juli zijn de oudste larven volgroeit. Zij kruipen dan in de grond
om zich te verpoppen en in september komt de volgende generatie kevers te voorschijn. Deze vreten dan nog
wat, maar kruipen vrij spoedig weer in de grond om te overwinteren.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door semar » do 01 aug 2013, 09:17

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ad,

Een jounalist heeft tegenwoordig niet genoeg tijd om alle feiten goed te checken en achtergrondkennis op te doen. groet

reden om het abonement op te zeggen lijkt mij.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 01 aug 2013, 11:11

Ze hebben het al zo zwaarrrr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 08 aug 2013, 15:48

Rij, rij, rij, we gaan naar de hei! (misschien).
Vanavond of morgen gaat er een collega kijken. Indien er genoeg bloeiende plantjes zijn dan gaan we naar de heide!
Ik ga dan een 3 a 4 volken erheen brengen, een andere collega ook 3 en eentje 1. Nostalgie! In 2003 stond ik ook op de heide en had ik een megaoogst.
Dit jaar zal het allemaal wat minder goed uitpakken, want de heide staat er slecht voor. We zullen zien; spannend!
Mocht het daadwerkelijk tot heidehoning komen dan zal ik mijn kolbtoestellen uit de mottenballen halen. 1 decennium niet gebruikt.
Ik heb mijn collegas alvast ingelicht over de tips en tricks, the do's en the don'ts.

Wordt vervolgd.....

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 08 aug 2013, 16:15

In augustus 2002 schreef ik:
Gelukkig hanteer ik geen had-ik's, maar gebruik ik juist heb-ik's. Ik heb zeven heidevolken naar de heide toegebracht. En wat ik tijdens mijn vakantieperiode aantrof was overweldigend. Mijn eerste bezoek aan de heide draait uit op een groot succes. Volgens mij is dit heidejaar uitstekend te noemen. Hetzij uitmuntend. Maar ja ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Vrijdagavond (17-08-02) moest ik noodgedwongen bij twee volken extra honingkamers plaatsen. We hebben nog drie weken te gaan en deze twee volken zaten vol met heidehoning.
Ik zat er dus een jaar naast. Het was 2002 ipv 2003 wanneer ik naar de heide ben geweest. 2002 was een topjaar! Leuk om nu terug te lezen en de beelden er uit mijn herinnering terug te halen.
Bijdrages van vele bekende (heide)imkers: Piet, Frans, Romee, Els, Huib, Hans, Kees, Leendert, Gerard en de rest. Er staan veel nuttige tips in die serie aangezien ik toen ook stukken uit bijenboeken heb overgetypt en als toevoegingen hier heb geplaatst: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... heide+2002

gr.
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door imker Marinus » do 08 aug 2013, 17:40

Ik hoef mijn bijtjes niet naar de heide te brengen, ik ben heide-imker tegen wil en dank. Wel heb ik ze gisteren op anderhalve broedkamer gezet, daarop een moerrooster en daarop een honingkamer. De dames waren not amused (honingramen uit de broedkamer afgenomen, broednest herschikt). Ook verwisselde ik de broedkamer die eraf kon onhandig voor de honingkamer (met raapjes voorzien van voorbouw). Ik had de nieuwe honingkamer op de onderste broedkamer gezet en daarop de oude broedkamer die verwijderd kon worden. Ik hoopte dat ze wel zelf naar beneden zouden gaan, naar de nieuwe honingkamer, maar dat deden ze niet. Met mijn stomme hoofd schudde ik zo hard dat de bodem van de broedkamer op de honingkamer klapte (ook door de hoogte die het gevaarte had). Ik heb ze werkelijk nog nooit zo nijdig gezien, ik hoop nog wel het een en ander te leren zodat het wat minder stressvol verloopt. Een dame lukte het om door de mouw van mijn mooie sherrif-pak te prikken, een ander kwam zelfs in de kap terecht (zonder dat er een gat in zit). Daar schrok ik wel erg van, maar heb de dame zonder steek kunnen bevrijden. Ook waren de dames gestressed doordat er rode mieren de kast binnenkwamen. Ik had een verkeerd moerrooster dat niet in de kast viel, maar op de randen waardoor er een kiertje overbleef. Ook waren er dames op de grond gevallen, mijn schuld :oops: . Ik zette een bak weg op een ander plekje, maar zonder bodem eronder. Er vielen er wat op de grond, ze werden meteen gepakt door de mieren.

Maar goed, de eerste heideplanten staan duidelijk in bloei (Solleveld, net onder Den Haag), erg mooi. Daarnaast is er ook nog bitterzoet te halen, sporkeboom, dagkoekoeksbloem en klimop. Toch hoop ik maar dat ze genoeg vinden de komende dagen, ik ben er echter niet gerust op.

Succes op de heide voor jullie dametjes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 08 aug 2013, 17:44

Marinus, er zijn soms van die dagen....het komt wel weer goed.
Maar goed, de eerste heideplanten staan duidelijk in bloei (Solleveld, net onder Den Haag), erg mooi
Van de nood een deugd maken. Tja als er dan toch heide is kun je ook maar het beste je volken zo inrichten dat er toch kan worden geoogst. Maar hoe ziet die heide eruit? Heidehaantje?

gr.
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door imker Marinus » do 08 aug 2013, 17:58

Ik weet niet of er bij ons heidehaantjes voorkomen. Kan er niets over vinden (Solleveld is een nNatura2000-gebied, ik denk dat het wel bekend zou zijn wanneer het heidehaantje hier ook huis houdt). Je ziet nu verschillende tinten paars, hoe donkerder hoe duidelijker in bloei. Gisteren, in de regen, zag ik er niets op vliegen. Eerder deze week wel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 08 aug 2013, 18:24

Tja het heidehaantje zit in principe overal, maar beheer is wel een belangrijke factor (zie stuk Hans).
Succes met de heide!

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten