Heide 2013

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Heide 2013

Bericht door A.A. Staals » vr 23 aug 2013, 12:16

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik had dan mijn volken gebroederlijk naast die van jouw kunnen zetten... 8)
Nu niet meer, dat had dan 10 dagen eerder gemoeten.
Het was nieuwsgierigheid (zoals alle vragen hier op het forum).
JP
Als ik het jou hier vertel weet iedereen het :o .
Al hoe wel ik kan het ook zo vertellen dat jij het alleen weet: bij Frits. In de omgeving hier ligt heel wat hei, maar veel slecht bereikbaar om bijen te plaatsen,

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op vr 23 aug 2013, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 23 aug 2013, 12:19

LOL. Nu weet ik het idd.

Nu we het er toch over hebben: ik heb trouwens niks terug geroken van heide in de volken van Frits dit voorjaar.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Bart de Coo » do 29 aug 2013, 14:44

Zojuist mijn volkjes geinspecteerd op de hei. Gaat heel aardig en valt alleszins mee. Ik verwacht bepaald geen volle honingbakken, maar een paar slinger-/persbare raampjes per kast zeker. Ze staan er nog twee weken. De hei is duidelijk heel laat dit jaar, dus wie weet komt er nog meer. Ik begrijp wel dat het weer de komend dagen gaat omslaan. Toch hoeft dat helemaal niet zo nadeling te zijn voor de heidedracht is mijn ervaring. Sterker nog, wisselvallig weer is volgens mij voor de hei veel gunstiger dan een hittegolf. We wachten weer af. Ze staan daar in elk geval veel beter dan op de thuisstand!

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Santtu Pikkarainen » za 31 aug 2013, 21:27

Vandaag in de kasten gekeken, een volk heeft een beetje honing opgeslagen, het andere volk helemaal niets. Ze hebben nog wel voldoende voer, maar er lijkt niet echt veel heidehoning binnen te komen. Ik denk dat het dit jaar aan mijn neus voorbij gaat...

Wietske
Berichten:4
Lid geworden op:do 20 okt 2011, 08:50
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Wietske » zo 01 sep 2013, 19:54

Vanochtend maar eens op de het Rozendaalse Veld gaan kijken hoe mijn volken het doen.
Voor de zekerheid maar voer mee genomen voor het geval dat ....
Maar het was niet nodig. De volken met honingkamers hadden beide een aantal ramen gesloten
voer (honing). Het volk op alleen broedkamers begint de bovenste kamer ook te vullen met
honing, maar heeft nog geen geheel gesloten ramen. De delen die eerst werden gebruik voor het
broednest worden nu gevuld met voer (honing) en het broed zakt meer naar beneden in de kast.

Ben tevreden. Nog twee weken .. wie weet .. toch nog heide honing dit jaar.

gr.
Wietske

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door renske » do 05 sep 2013, 21:12

Gisteren mijn kasten gecontroleerd en ik kon nog aardig wat honing afnemen. Vorig jaar heb ik ontzettend lopen knoeien met de heidehoning (wist nog niet hoe je moest kolben) en uiteindelijk de raten met heidehoning maar teruggevoerd . Ze kunnen hier op de heide vliegen, maar ook op andere planten. Dus op advies van ervaren imkers eerst gewoon ontzegeld en geslingerd, met het idee dat wat overblijft dan heidehoning is. Die rest wilde ik dan kolben en apart houden, maar wat schetst mijn verbazing? Alles gewoon eruit :dance: , dus blijkbaar hebben de dames geen honing op de hei gehaald. Nu kan ik rustig gaan inwinteren.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 06 sep 2013, 08:32

Klinkt goed Renske. Ik ben morgen een deel van de dag op de Groevenbeekse Heide (vlieggebied van mijn meiden), dus ik zal eens kijken of ik bijen op de heide zie. In de loop van de week of uiterlijk volgend weekend ga ik de honingkamers eraf halen, de laatste mierenzuurbehandeling geven en inwinteren.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door A.A. Staals » vr 06 sep 2013, 12:16

Nog eens gekeken naar de volken op de hei. Ze krijgen nog een week. Verwacht dan zes broedkamer ramen helemaal verzegeld (nu voor drie kwart).
't smaakt in elk geval naar heihoning.

ad staals

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 06 sep 2013, 13:09

Vanaf zondag wordt het weer echt minder, dus zal het met de heidehoning ook wel over zijn. Helaas, in Ermelo is het echt heel erg droog geweest, dus niet veel heidehonig. Ach, het is de natuur, als de bijen maar gezond zijn.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Heide 2013

Bericht door bee-tree » vr 06 sep 2013, 14:56

Mee eens wat je zegt, Santu . Momenteel is het buiten achter mijn volken 32 graden Celsius in de schaduw.
Een zwak windje uit het Zuid=Oosten is niet genoeg om niet in huis te vluchten waar het een aangename 20 graden is.
Dat is te danken aan het feit dat we dik 30 jaar geleden 20 lindebomen rond de woning hebben gepoot als zonnescherm en als
bijenboom.
Al dagen achter elkaar breng ik meerdere keren per dag een bezoek aan het heideveld in de buurt.
'S morgens om 7 uur vliegt er nog niets. De zon staat dan nog te laag om boven de bomen uit te komen.
Na 10 uur zie je de bijen in redelijke aantallen samen met zweefvliegen die op de honingbijen lijken. Ook de vlindersoort die we
Kleine vos noemen is dit jaar goed vertegenwoordigd.
De bijen blijven de hele verdere dag op de Struikhei fourageren in tegenstelling met de Boekweit. Die sluit na 11 uur al
de tent om redenen die je bij de site over Boekweit kunt lezen.

Kortom, ik verwacht dat de bijen ook op de hei het broodnodige vinden om sterke winterbijen te telen.
Wie weet kan de imker met een beetje geluk toch nog wat oogsten voor eigen gezondheid.

Ik krijg steeds meer respect voor de ijver die de bijen tentoonspreiden, zoals op dit moment. Terwijl ik het
geen 10 minuten achter de kasten kon uithouden, vliegen zij onafgebroken in de huidige extreme middaghitte
van jewelste. De kasten zijn dik bevolkt. Toch hangen er geen baarden. Dat betekent dat er een enorm aantal
bezig is bloemen te bezoeken. Tot zo ver. Ik weet niet of ik ingelogd ben. Vanmorgen is een reportage
over de stand van zaken op de Boekweit de mist in gegaan. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten