Wie kent deze drachtplant?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:
Wie kent deze drachtplant?

Bericht door Wilfred » wo 04 sep 2013, 13:12

Op bijgaande foto een plant waar de bijen nu, dus 4 september, volop op vliegen.
Het groeit in een moerasgebied en is ongeveer 10 tot 40 cm hoog.
Bijlagen
foto 2 drachtplant.JPG
foto drachtplant polder.JPG
foto drachtplant polder.JPG (21.99KiB)2700 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wilfred op wo 04 sep 2013, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wie kent deze drachtplant?

Bericht door maartenkleijne » wo 04 sep 2013, 14:29

lijkt op drieblad, maar dan is een afbeelding van het rozet nodig....
gr,
m

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wie kent deze drachtplant?

Bericht door bee-tree » wo 04 sep 2013, 15:45

Goede middag, Wilfred en Maarten, het is volgens mij Bidens tripartitus, dus bi...dens...tri....partitus,
dus twee....tandig......drie.....delig ofwel de plant waarvan het zaadje twee tandjes heeft zodat het
blijft haken aan de vacht van dieren of aan de kleding van mensen om verspreid te worden,
en waarvan de bladeren in drie partjes verdeeld zijn, behalve de bovenste.
Ik houd het even hierbij want ik weet niet zeker of ik me goed heb ingelogd. bee-tree

P.S. Maarten spreekt van Drieblad. Misschien bedoelt hij dezelfde plant.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wie kent deze drachtplant?

Bericht door bee-tree » wo 04 sep 2013, 15:58

Zoals te zien, ben ik goed ingelogd.
Zoals Maarten al zegt, moet je voor de zekerheid de plant van meer kanten fotograferen.
Trek er maar eentje uit de grond. Als het goed is staan er duizenden. Zo niet, dan is het
waarschijnlijk niet Driedelig tandzaad, want Tandzaad voelt zich erg thuis op
vochtige voedselrijke plekken. Ze behoort tot de composieten of samengeteldbloemigen
waartoe ook Paardenbloemen en Zonnebloemen behoren. De bloemhoofdjes van Tandzaad
hebben echter geen buitenste straalbloempjes en lijken daardoor bruinachtig of geelgroen.
Ze bloeien van juni tot oktober.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wie kent deze drachtplant?

Bericht door bee-tree » wo 04 sep 2013, 17:18

Wilfred, ik heb je foto nog weer even bekeken, Het is echt nodig om meer details of beschrijvingen te geven.
Zien alle planten er zo uit als die ene ? Zijn er ook met goudgele lintbloempjes zoals bij zonnebloemen ?
Het zou ook wel eens Knikkend Tandzaad kunnen zijn als dat het geval is. Op jouw foto heeft de bloem dat niet
of ze is uitgebloeid. Bovendien ontbreken bij Knikkend Tandzaad de goudgele lintbloemen vaak.
Zijn er al vruchtjes te zien, die doordat het droge zijn , op zaden lijken. Hebben de vruchtjes c.q zaden 4 naaldvormige
tandjes , dan is het Knikkend Tandzaad. Ook goed, zul je zeggen. Als de bijen er maar wat aan hebben.
Het groeit aan modderige slootkanten, van juni tot oktober. Het komt minder frequent voor dan Driedelig Tandzaad.
Het zijn eenjarige soorten.
Is er bij jullie ook een IVN, Vereniging Voor Natuureducatie, zie de Gemeentegids, daar vind je ze, de plantenkenners.
Ook bij de KNNV helpen ze je graag. Ik wacht maar even je foto's af.

P.S. Wat een gejaag als je bijen hebt. Vandaag jaag ik heen en weer tussen de bloeiende Boekweit en de bijenstand
waar tussen 12 en vijf uur wolken invliegers de indruk wekken alsof er gezwermd gaat worden. Bij jou ook ?

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Wie kent deze drachtplant?

Bericht door Wilfred » wo 04 sep 2013, 17:28

Beste mensen

Inmiddels hebben jullie mij op een spoor gezet en het lijkt het meest qua blad op knikkend tandzaad. Het driedelig tandzaad lijkt wel qua bloemen maar het blad is niet uit drie delen opgebouwd.

Voorlopig dank en een waardevolle drachtplant ontdekte ik vanmorgen bij mijn bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten