Balsemien: onbekende dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2013, 12:02

Ad,

ik zal er beter op letten.
Bij de rivier waar ik met mijn bijen sta, kan ik moeilijk erbij komen. Ik moet voor betere observaties naar een broekbos (daar kom ik geregeld hardlopen en ik zal binnenkort hier eens naar zien).

Bovenin/achterin de bloem zit een soort witte knots of een niet egaal knotsvormig orgaan. De vorige keer dat ik bloemen open brak was dit orgaan steeds hard en consistent (je zag dan ook geen witte bijen en ook zelden witte hommels (maar dat laatste weet ik niet meer zeker).
De nectarbron zit blijkbaar achter deze knots (wat het stuifmeel herbergt) gelegen en de bijen moeten het stuifmeel wel aanraken. Indien de knots rijp is zal er mss. zoveel stuifmeel afkomen dat het in de corbiculae kan worden verzameld. Maar echt grote stuifmeelklompjes van balsemienstuifmeel heb ik nog niet gezien (ik heb een paar dagen lang de stuifmeelval ervoor gehad).

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 sep 2013, 14:04

Voor degenen die het nog niet wisten, balsemien is een van de planten met de hoogste nectarproductie. Dat verklaart de hoge opbrengsten en het wekelings slingeren (al is dat dit jaar wel anders).
Chittka and Schurkens (2001) claimed that the rich nectar of the plant attracted potential bee pollinators from other native plants resulting in reduced seed set and fitness among other plants. In central Europe the recorded rate of sugar production by I. glandulifera of 0.4790.12 mg h 1 per flower was substantially higher than other common species visited by bumblebees (Chittka and Schu rkens 2001). This comparison involved only three other species; however, no other central European plant has been recorded as producing more than 0.3 mg h1 per flower and most produce less than 0.1 mg h1 (Comba et al. 1999a,b; Corbet et al. 2001).
Bron: http://pubs.aic.ca/doi/pdf/10.4141/CJPS06040

Voor de wiskundigen onder ons: een volwassen plant levert ongeveer 100 vruchten/bloempjes (las ik ergens). Als we uitgaan van 20 planten op een 1 m2. Reken maar uit. Dan = 80% verdamping en - 5?% voor energie kost en je kunt de hoeveelheid honing uitrekenen :D per 1m2 of groter ranges, 1 ha. :D :D
(b) Seed production and dispersal * Although a single plant is capable of producing up to 2500 seeds (Koenies and Glavac 1979; Pysek and Prach 1995), seed production varies depending on the environment. Salisbury (1961) observed up to 800 seeds plant 1 produced at densities of 20 plants m 2, but 1600 seeds plant 1 may be produced with lower plant densities or in morefavorable environments (Koenies and Glavac 1979;Perrins et al. 1993). Willis and Hulme (2004)found that taller plants produced proportionally more pods and more seeds per pod, ranging from 1 to 19 and averaging 7.0 per pod for lateral infloresences and 8.5 for terminal inflorescences. Number of pods per plant was one of the most variable traits, with some plants bearing 100 pods plant 1 (Willis and Hulme 2004). Kollmann and Ban uelos (2004) measured seed weights of 10.8 19.1 mg per seed.
Bron: http://pubs.aic.ca/doi/pdf/10.4141/CJPS06040

Overigens zijn er goede bewijzen voor dat Balsemien bestuivers (met name hommels) weghoudt bij andere inheemse planten (en ik denk dat dit logisch is als je kijkt hoe massaal hommels er op vliegen). Het is de vraag hoe nadelig dit is, in de zin dat er nog andere bestuivers zijn die naar deze (minder aantrekkelijke) planten kunnen gaan. Aan de andere kant wordt er ook gesuggereerd dat er een betere overleving is van hommelkoninginnen door de late voedselvoorziening door balsemien. Maar dit soort zaken zijn lastig te meten. Ook zijn er dan nog plaatselijke en tijdelijke afwijkingen mogelijk. Dat zien we dit jaar ook bij de Balsemien. Op sommige plaatsen honigt de plant niet!


gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 sep 2013, 21:47

Van de week zal het een topweek worden voor de balsemienvolken. Het water reikt nog steeds de tenen van de balsemien en die staat er dan ook prima voor. Als het honigen nu echt stabiel is (=afwachten) dan zal er veel worden binnengesleept. Ben zeer benieuwd.....

Ik heb alleen lopen druilen met de varroabestrijding bij sommige van deze volken. Dat had veel eerder gemoeten. En ik kan van de week nog geen mierenzuur toepassen vanwege die hoge temepraturen. Voortaan doe ik dat begin augutus en dan kan dat precies voordat de balsemien begint te honigen.

gr
JP

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door G.B. » wo 04 sep 2013, 17:07

Balsemien gaat echt heel hard!
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 sep 2013, 12:36

Ik ben er al 1.5 week niet geweest. Ben nu weer in op Nederlandse bodem. Ik, hoop thans niet dat ik komend weekend een situatie aantreft van onderste cel en bovenste cel vol honing en bijen buiten de kast. :( :( :(

gr.
JP

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door G.B. » do 05 sep 2013, 12:41

Ergens heb ik een keer gelezen dat je graag overstromende broednesten zag, JP'tje :wink:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 sep 2013, 13:03

Die Balsemien... die plant blijft voor verbazing zorgen!
Is het geen erg leuke topic hier geworden? Ik geniet ervan.

Groet
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 sep 2013, 13:04

Ergens heb ik een keer gelezen dat je graag overstromende broednesten zag, JP'tje
Mee eens, eerst huilde ik vanwege nectarstop, straks huil ik nog harder vanwege nectarvloed.

gr.
JP

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door apiario » vr 06 sep 2013, 07:07

G.B. schreef:Ergens heb ik een keer gelezen dat je graag overstromende broednesten zag, JP'tje :wink:
Langzaam aan wordt ik toch een beetje nerveus, nu men toch zegt dat het nog goed komt.
Ik heb in ieder geval een pijpleiding aangelegd met een paar fikse pompen die ik in de bovenkant van de kasten kan aansluiten
en een grote container. :D :D een kraanbedrijf is bereid het een en ander op de dijk te tillen.

Ook allemaal een goede morgen
en een warme dag

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 sep 2013, 15:41

Nog niet gekeken bij mijn balsemienvolken! Vol verwachting klopt mijn hart.

PS: viavia kwam ik te weten dat een Vlaamse grootimker het vierde (honing?)hoogsel nu had geplaatst op zijn balsemienvolken. Grootspraak of waarheid?
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten