Bermen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Bermen

Bericht door maartenkleijne » ma 13 jan 2014, 16:28

Elders zegt Dree:
"Ik ben al twee jaar bezig om toestemming te krijgen van het Hoogheemraadschap Noord-holland om een brede berm te mogen inzaaien met eenjarigen. Ze zijn niet afkerig, maar het enige probleem is dat het maaien uitbesteed wordt en de loonbedrijven geen zin hebben om een strookje maaien over te slaan. De gemeente Beemster wijst alle burgerinitiatieven in deze richting af "we doen al genoeg" was de reactie. De landelijke politici beginnen misschien een beetje wakker te worden. De plaatselijke regenten en groenbeheerders willen niet meewerken, is mijn ervaring. Heeft iemand er ervaring mee hoe je daar doorheen breekt?"
Een toe te juichen actie natuurlijk.
En ook een ingewikkelde: eenjarigen inzaaien is bijna het omgekeerde van een berm die 1 of 2x per jaar gemaaid wordt.

Maaien zorgt ervoor dat de berm door de jaren heen rijker kan worden, als er maar een vast maaibeleid wordt uitgevoerd. Planten verdwijnen die niet tegen maaien kunnen, zoals eenjarigen, en opgaande vaste planten. Planten die juist door maaien harder gaan groeien en bloeien zijn bv berenklauw, pastinaak, en sommige klavers afhankelijk van de grondsoort. Je kan dit verrijking-proces versnellen door je goed de hoogte stellen van grondsoort en maaibeleid, en dan zoveel mogelijk de gewenste en te verwachten planten toe te voegen (zeg maar stiekem).

Eenjarigen zaaien geeft gelijk het eerste jaar veel resultaat. Maar dan wel elk jaar ploegen of zoiets en bij-zaaien. En niet meer maaien.En als dat onderhoudswerk gestaakt wordt blijven er een paar jaar alleen brandnetels en distels over. Daarom worden eenjarigen vooral gezaaid op grond die tijdelijk wordt gebraakt, landbouwgrond of bij projectontwikkeling die stil ligt. In Amstelveen is een beroemd project geweest van bermen met eenjarigen maar dat is (grotendeels) weer verdwenen omdat de instandhouding te kostbaar werk is.
gr,
m

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Bermen

Bericht door Bok » ma 13 jan 2014, 20:27

Mijn ervaring is dat je hier als eenling bijna niet doorheen komt.
Waterschappen en gemeentes hebben mensen in dienst die al jaren op eenzelfde manier denken en werken. Dit is heel moeilijk de bocht om te krijgen. (denk hierbij aan randenbeheer langs sloten. Alleen gras mag)
In ieder geval met deze mensen blijven praten en je niet ergeren als je mooie berm of fauna akker wordt gemaaid of geploegd.

Als jager/wildbeheerder ben ik al jaren hiermee bezig. Niet zozeer voor de bij maar meer voor wild in het algemeen. Bijen zijn nu actueel maar denk eens aan de patrijs en alle in het wild levende dieren. Zij hebben hetzelfde probleem.

Ik heb veel gedaan in samenwerking met SBNL http://www.sbnl.nl zij bezitten de kennis en hebben nogal wat contacten in het landelijk gebied.

Een belletje is zo gedaan misschien komt er wat uit.
groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten