Acacia in de regen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Acacia in de regen

Bericht door Primus » ma 26 mei 2014, 21:28

jelte-Pieter,


Ha,ha, Jij bent dus nu full-time honingslingerraar geworden :whistle:

MVG CP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 27 mei 2014, 00:15

Gelukkig hoef ik niet zelf te slingeren. Ik lever 'slechts' de volle raten aan. Ik haat slingeren. Heb het jaren met de hand gedaan. Laatste paar jaar electrisch met drie raten tegelijk.het is een geplak en geknoei. Het hele traject is zeer arbeidsintensief. Te als je het mij vraagt.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door semar » di 27 mei 2014, 11:08

Jelte Pieter Dijkstra schreef:[ Ik ben blij dat de acacia niet heeft gehoningd!!gr.
écht waar?

:wink:

het houd de hobby betaalbaar.
:think:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door buzzer » di 27 mei 2014, 18:06

Primus schreef:Hier bloeien nu volop de bramen, bijen vliegen er als gekken op. Dinsdag wordende kasten voor de tweede maal geslingerd en dan nog héél even en de Linde is daar. Hopelijk krijgen we dan goed weer.

MVG CP
WAAR is hier???? :mrgreen:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door Primus » di 27 mei 2014, 18:49

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Gelukkig hoef ik niet zelf te slingeren. Ik lever 'slechts' de volle raten aan. Ik haat slingeren. Heb het jaren met de hand gedaan. Laatste paar jaar electrisch met drie raten tegelijk.het is een geplak en geknoei. Het hele traject is zeer arbeidsintensief. Te als je het mij vraagt.
Jelte-Pieter,

Foei, foei, een imker die zijn eigen honing niet slingert. Wat is er nog heerlijker voor de imker dan de zoete geur, de wind van de draaiende slinger en het geplak van de lekkere honing die je ondertussen al kunt proeven hoe de kwaliteit is. Maar inderdaad het luie zweet is gauw gereed als je een dag met een handslinger bezig bent. Ik gebruik daarom al jaren een elektrische en schakel daarbij mijn lieve vrouwtje in om te helpen, echt JeltePieter het is TOCH te doen hoor, ha,ha.

MVG CP

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door Wilfred » wo 28 mei 2014, 19:03

Ook Hongarije dit jaar een misoogst van de acacia

Tijdens de bloei van de acacia begon het te regenen en waaien met windstoten van meer dan 100 km per uur.
De bloemen die er nog waren waaiden weg en de honingoogst was letterlijk in het water gevallen.
Jammer ook voor de hongaren omdat dit hun topoogst en opbrengst voor hun bijen moest worden.
De imkers moeten hier met 300 volken hun inkomen verdienen voor het hele jaar.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 28 mei 2014, 21:45

Voor acaciahoning 2014 adviseer ik u allen naar Oostelbeers te rijden. Schappen vol met potten met glasheldere honing. :D

ps Ik richt al mijn pijlen op de linde. Gisteren aqauplande ik in mijn auto naar de bijenkasten. Nu nog warmte en het kan een topoogst worden.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door Matts Vos » wo 28 mei 2014, 23:57

Vanaf vrijdag mooi weer... :)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door bee-tree » vr 06 jun 2014, 08:38

Matts Vos schreef:Vanaf vrijdag mooi weer... :)
...... en zwermweer !
Elk jaar zie ik er tegen op de koninginnen te knippen en te tippen. Die paar mooie vliegdagen in ons wisselvallig
voorjaar wil ik de volken niet storen. Gevolg: thans zit ik nog met de nodige volken waarvan de bromzwermen
me kunnen ontsnappen. De familie wil met de Pinksterdagen op stap, terwijl ik twee standen wil bewaken.
Ze verwenst de bijen naar de hel, zoals een zus dat doet met de reisduiven van m'n zwager.

Gister heb ik de eerste bij op de eerste 100 open bloemen van de vroegste Linde gespot. Ze kreeg geen tijd
om haar volk te waarschuwen want er kwam snel 'n kort warmte-onweer aan drijven, dat weer een flinke plens
regen bracht. Dankzij de 50 liter regen per vierkante meter die hier de afgelopen dagen is gevallen op zandgrond,
verwacht ik dat de Linden een einde maken aan de drachtarme periode,dus de tijd dat de Vlier overal mooi bloeit,
maar de bijen nauwelijks wat te bieden heeft. Wie heeft honingbijen al eens druk op Vlier zien vliegen ?
Zijn er inmiddels Vlierrassen gekweekt die de honingbijen wat te bieden hebben ?

Matts, je hebt 't goed 'voorspeld'. Er is hier althans geen wolk meer te bekennen. De weerman van de radio zei
zo net, dat het jammer is voor de mensen die van wolken houden. :D :D :D haha
...

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Acacia in de regen

Bericht door Alex Mönch » vr 06 jun 2014, 18:02

Wanneer je de werkzaamheden in de volken aan het einde van de middag doet,hebben ze het meeste van de buit voor die dag al binnen....de volgende morgen gaan ze weer vrolijk volgas verder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten