Linde dracht 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In en rondom Antwerpen staan toch meer zilverlindes, maar de zilverlinde is minder voorkomend helaas dan de Hollandse linde. Eigenlijk ongelovelijk wat het zijn erg sterke en prachtige bomen. Ook de aanplant van krimlindes, kleinbladige lindes en de nieuwe linde (die met die tanden op de bladeren) zou nog veel meer moeten worden gepromoot. Je kunt dan de lindedracht rekken van drie naar 5 a 6 weken of zelfs nog langer.

Twee jaar terug heb ik me ingezet voor behoud van drie monumentale lindes in mijn dorp. Die zijn zonder vergunning zijn gekapt (zeer twijfelachtig). Uiteindelijk zijn er vragen over gesteld in de raad, maar als individu delf je snel het onderspit, net zoals de bomen.
JP
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door Primus »

Antwerpen is wel los buiten mijn drachtgebied he jelte-Pieter. :be7:
Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door Imkerij Witharen »

Hier in N.O. Overijssel is de Linde vorige week begonnen.
Ik heb gisteren de volken bekeken. 5 volken in de buitenstal met 5 volle bakken en 3 half vol.
De 5 dracht-volken thuis 5 bijna volle bakken. Gaat wel héél hard dit jaar...

Ik had een kunstzwerm die het mooi deed, zaterdag van een grotere kast voorzien. 2 ramen KR er bij en de buitenste 2 open gelaten.. Had even geen sluitblokken meer.
Gisteren even gekeken: bijde ruimtes vol met darreraat, opgehangen aan het deksel.
Dracht in alle volken ruim. Dat is voor mijn begrippen zeker op de thuisstand heel bijzonder. Zeker door de regen in de afgelopen periode van mooi weer doet wonderen!
Als Juli en Augustus ook zo zijn, hebben de volken zeker geen gebrek!

Jannes
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door bee-tree »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:In en rondom Antwerpen staan toch meer zilverlindes, maar de zilverlinde is minder voorkomend helaas dan de Hollandse linde. Eigenlijk ongelovelijk wat het zijn erg sterke en prachtige bomen. Ook de aanplant van krimlindes, kleinbladige lindes en de nieuwe linde (die met die tanden op de bladeren) zou nog veel meer moeten worden gepromoot. Je kunt dan de lindedracht rekken van drie naar 5 a 6 weken of zelfs nog langer.

Twee jaar terug heb ik me ingezet voor behoud van drie monumentale lindes in mijn dorp. Die zijn zonder vergunning zijn gekapt (zeer twijfelachtig). Uiteindelijk zijn er vragen over gesteld in de raad, maar als individu delf je snel het onderspit, net zoals de bomen.
"Die met dïe tanden op de bladeren" . Momenteel heb ik moeite om te lezen. Ik heb niet alles over Lindes meegekregen.
Jelte'wat bedoel je met die nieuwe Linde ? Ik zie wel bij mij uitsteeksels op de bladeren die op sabeltandjes lijken of stoottanden.
Dat zijn gallen van galvliegen of galwespen of galmijten. Deze galletjes worden hoorngallen genoemd. (Wist je wel!)

Omdat het ook jouw aan het hart gaat dat Lindes bij huizen worden gekapt of gekopt om licht in de woningen te krijgen,
wil ik van de gelegenheid gebruik maken om een compliment te maken aan de gemeente Delfzijl. Ik heb me verbaasd over
het enorme aantal forse linden langs de straten en wegen in Delfzijl. Ook het terrein van het Delfzichtziekenhuis baadt in een zee
van kolossale Lindebomen. Ik hoop dat er 'n imker uit die interessante havenstad het met me eens is. Hij mag namens mij
het compliment persoonlijk overbrengen aan het Gemeentebestuur en Openbare Werken. In het verre verleden heb ik
dat gedaan aan de Gemeente Geleen. Het werd erg gewaardeerd.
Thans woon ik dik 40 km ten Zuiden van Delfsail. Hier bij ons zijn Lindes dun gezaaid (omdat het zandgrond is ?). Daarom heb ik ons erf 30 jaar geleden maar zelf vol gepootmet meerdere soorten Lindes.

Momenteel geven de Lindes zó goed dat de bijen de kunstraat snel prachtig uitbouwen. Daar heb ik de honing wel voor over.
Bovendien vullen ze liever nieuwe raat met honing. De kans dat de honing net zo stroperig wordt als in het afgelopen voorjaar
is klein. En, voorzichtig slingeren voorkomt beschadiging van de nieuwe raten. Zj.
p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door p.zwartepoorte »

De linde bij mij gaat gewoon lekker de bk ers als hk zijn gewoon niet te tillen ze zijn lekker aan het verzeggelen
Bijlagen
20140622_113758_resized.jpg
20140622_112729_resized.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door imker Marinus »

Hier net ten zuiden van Den Haag brengt de linde nog niet veel op. Dat is wat ik zelf zie en van andere imkers hoor. Maar de temperatuur was gisteren goed, vandaag niet zo, maar morgen wordt wel aardig en vanaf woensdag ziet het er naar uit dat de temperatuur wat duidelijker boven de 20 graden Celsius komt. De linde staat hier nu goed een week in bloei, mogelijk komen de honingkamers toch nog vol.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op zo 22 jun 2014, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door Primus »

De Lindedracht moet na dagen van mindere temperaturen terug op gang komen, dat gaat niet direct er zijn weer enige dagen voor nodig. Ook de wind heeft de laatste week uit de verkeerde hoek gewaaid als het noord of oostenwind is dan is er ook weinig dracht of toch niet voldoende. Zoals u ziet hangt de dracht van veel verschillende factoren af en niet alleen de temperatuur. Maar over het algemeen (zeker hier) is de Lindedracht zeer goed geweest. Hier rest alleen de Zilverlinde nog en die komt stilaan open zag ik daarstraks, dus nog weekske wachten en de slinger komt weer boven :shhh: en dat betekent einde drachtjaar, wat ze daarna nog oogsten mogen ze zelf houden.

MVG CP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De linde heeft hier een een paar dagen stil gestaan maar is weer volop bezig. Ik heb sommige volken uitgebreid met een 6de kamer en dat is echt niet leuk meer. Want die 6de kamer moet ik boven mijn macht tilen. Beter was om die volken te splitsen. Maar dat is iets voor in mijn vakantie.

Sinds gisteren komt er dus weer massaal nectar binnen zoals Primus zegt. Helaas heb ik ook veel volken kapot of zijn nog in opbouw. Al mijn pijlen richt ik op, u raadt het al, de Balsemien. Ik voel me dan net een ouderwetse korfimker die zijn volken nu op haalhoogte probeert te krijgen.
JP
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door Hans van der Post. »

Eindelijk gaat de noorden wind wijken, lees hierover meer op deze site.
!Hans.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Linde dracht 2014

Bericht door Kroese »

Ik heb vandaag vol verzegelde ramen gewisseld voor lege , omdat ik geen bakken meer heb.
koninginnenteelt is leuk, maar dat gesjouw met die honing minder.
straks in de emmer te koop. Een beetje bewaren voor onze gezellige honingmarkt in Ugchelen in September is genoeg.
Hennie...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten