Heidedracht 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Heidedracht 2014

Bericht door bee-tree » vr 15 aug 2014, 09:44

Ik was vergeten te zeggen, da mijn opa een gemengd agrarisch bedrijf had; kleine boer was zoals de meeste
boeren vóór 1945. Daar was wat te halen door de bezetter; eten voor het leger en voor de distributie oftewel
de verdeling onder de bevolking. De boeren gaven niet alles op omdat de destijds grote eigen families hen als 'voedselbanken''
beschouwden, om aan te vullen wat ze met distributiebonnen tekort kwamen. Duidelijk ? Zj.

Gebruikersavatar
imker mekel
Berichten:26
Lid geworden op:za 02 aug 2014, 18:19
Imker sinds:2002
Aantal volken:7
Bijenras(sen):buckfast f1, bastaard f16
Locatie:Nijbroek gld
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door imker mekel » vr 15 aug 2014, 11:17

iemand al gedacht aan een autokrik? (eentje waar je ook langs de kant van de weg een band mee verwisseld)
en een oude wasmachine trommel?(net als Hennie)
Maak een frame die de krachten aankunnen en klaar is kees
Geen stroom nodig alleen opdraaien. heerlijk mechanisch

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Freek » vr 15 aug 2014, 12:33

Merkel,

Lijkt mij de beste oplossing om deze honing uit de raat te krijgen, sterke trommel van een ouwe Miele of een Bosch in elk geval niet van een goedkoop merk, hydraulische potkrik frame lassen, en persen maar met max 2 TON. :D

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Kroese » vr 15 aug 2014, 12:41

imker mekel schreef:iemand al gedacht aan een autokrik? (eentje waar je ook langs de kant van de weg een band mee verwisseld)
en een oude wasmachine trommel?(net als Hennie)
Maak een frame die de krachten aankunnen en klaar is kees
Geen stroom nodig alleen opdraaien. heerlijk mechanisch
Hey Arjan,

Mijn vorige pers was met krik, werkte wel goed, maar was wat onhandig omdat de trommel omhoog gekrikt werd.
Het frame om het geheel moet wel erg sterk zijn, want je drukt de hele constructie krom. Ik had 4 Cm hoeklijn gebruikt.

Hennie...

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Freek » vr 15 aug 2014, 13:05

Hennie,

Zit wat in.
Gebruik je een hydraulische krik ontkom je er niet helemaal aan dat je die trommel omhoog moet drukken denk ik, want dan gaat die krik uit zijn eigen weer naar beneden na het persen. Je hebt dan al een soort tuimelaar als bij oude stoommachines nodig om de krik onder te kunnen hebben naast het persvat, ongewenst want dan wordt het apparaat groot.
Gebruik je een mechanische krik zoals waar merkel aan zit te denken dan zou je de krik boven kunnen doen en de zuiger in de trommel naar beneden drukken. Ik denk wel dat je dan een vrij degelijk mechanisch krikje nodig hebt, het krikje dat voor nood wisselen van een band bij een auto zit is doorgaans erg licht en kan kapot gaan bij dit werk omdat hij op een andere manier moet duwen. Na het persen draai je de krik dan weer in, dat is wel werk, maar die mechanische krik blijft dan ook in, terwijl een hydraulische denk ik weer naar beneden zakt.

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Kroese » vr 15 aug 2014, 15:57

mij schoot te binnen dat ik al eens een foto van die oude pers had geplaatst.
Zie:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ers#p87079

De trommel gebruik ik nu in mijn elektrische pers.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Freek » vr 15 aug 2014, 22:31

Hennie,

Dat apparaat ziet er prima uit.
Kan me voorstellen dat je hem krom drukt met die waarschijnlijk 2 tons garage krik.
Dit soort krik is trouwens wel beter hiervoor te gebruiken dan het krikje dat bij de huidige auto's zit voor het reservewiel, die dingen stellen echt niks voor alleen geschikt voor het wisselen van een wiel vanaf de zijkant van de auto, en je moet ook echt NOOIT onder de auto werken wanneer je de auto op dat ding hebt (kan wel als je assteunen plaatst na opkrikken) want die krikjes kunnen zo dubbelvouwen zo dun is dat materiaal vaak.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Jaap v.Popering » za 16 aug 2014, 08:47

Ik heb de laatste dagen wat rond gefietst rondom Vierhouten en heb maar weinig stukjes heide gezien welke niet bruin waren .
Ook heb ik de geur hiervan nergens kunnen ruiken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Kroese » zo 17 aug 2014, 15:50

Gisteren op de heide geweest, en de bijen op voer gecontroleerd.
Ik had alle volken met volle kantramen weggebracht. Daar was al een aardige aanslag op gemaakt.
De bijen vlogen gisteren ook nauwelijks, dus blijkbaar niets te halen bij deze temperatuur, ook geen vossenbes of vuilbomen bloei.
Morgen ga ik noodvoer brengen. De weersverwachting is ook nog 6 dagen 17-19 graden.
Het moet daarna wel flink beter worden. anders ga ik vloeibaar voeren, tot ze 3 weken staan, en dan gaan ze naar huis.
Thuis is het ook niks, maar daar krijgen ze tenminste wat te eten.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Freek » zo 17 aug 2014, 16:35

Hennie
Het weer is niet goed genoeg voor wat voor dracht dan ook. Ik ben nu op vakantie maar ben blij dat ik voor weg te gaan de nodige kilo's suikeroplossing gevoerd heb.
Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten