Heidedracht 2014

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Heidedracht 2014

Bericht door bee-tree » wo 27 aug 2014, 11:50

A.A. Staals schreef:
Freek schreef:Hennie,

Er komt morgen al een wat betere dag. De temperaturen gaan van 17 naar 21 graden, voor die heidehoning mocht er qua temperatuur nog wel een schepje bovenop denk ik, maar misschien is het net genoeg, als de weersverbetering doorzet.

Freek
Moet het echt warm zijn voor de hei geeft? Afgelopen week, temp ver onder de 20C hebben de bijen hier volop op de hei gevlogen. Ik heb de verkeerde keuze gemaakt niet te gaan. Collega imkers, die eigenlijk van plan waren niet te gaan en toch deden, zijn dik te vrede.

ad staals
Goede morgen lezers. ....... volop op de hei VLIEGEN..... dat deden ze de vorige koele week......
maar op de heidebloempjes ZITTEN .....dat doen ze momenteel en deden ze hier in Zuid-Oost Groningen ook al gister.
Ik kom net terug van 'n bezoek aan de halve meter hoge Calluna vulgaris- struikheide. Ik kan jullie 'heet van de naald'
nieuws brengen. Bij aankomst hoorde ik het donkere gezoem van .........
Vespa crabro's boven licht gezoem van bijtjes. Zes Hoornaarnwerksters waren op jacht. Fascinerend om te zien dat
ze minutenlang rondjes moesten draaien vóór ze 'n bij te grazen konden nemen, terwijl er volop bijen op de heidebloempjes ZITTEN.

Als wij facetogen zouden hebben zoals de insecten, dan zouden we moeite hebben om de van bloem tot bloem
kruipende of lopende bijen te ontdekken. Mensen met een beslagen bril of staar, zien beter wat heel beweeglijk is dan
wat traag beweegt. Hoornaars moeten vliegende bijen najagen. Dat het zo lang duurde vóór ze 'n bij te pakken
hadden, terwijl er zo veel bijen aan het snoepen waren, kun je als een aanwijzing beschouwen dat de heide honigt.
Op één struik heb ik 'n bij minstens 20 minuten lang in bloempje voor bloempje zien zuigen zonder te moeten vliegen
en gevaar te lopen. Dus: "Nauwelijks gevlieg en gezoem; het honigt in bloem voor bloem.
Ik ga vanmiddag het geduld opbrengen om dit onderzoek voort te zetten. Ander werk moet maar wachten.

Interessant was het hapklaar maken van 'n gevangen bij. De Hoornaarwerkster ging verdekt in 'n struik zitten en knaagde
de ongenietbare extremiteiten van de bij af. Vleugeltjes , pootjes en sprieten dwarrelden naar beneden. Het naam
een paar minuten in beslag. Toen vloog ze weg naar d'r larven die haar tracteren op zoet speeksel. 'Voor wat, hoort wat". Zjefbiedrie.

P.S. Struikhei op venige bodem honigt beter dan hei op zandgrond.
De imkers die de vorige week de bijen VOLOP OP DE HEI ZAGEN VLIEGEN zouden twee personenweegschalen onder
één kast geplaatst moeten hebben om vast te stellen of er SURPLUS was, dus toename in gewicht. :be9:

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door ndj » wo 27 aug 2014, 22:07

Vandaag moest ik even naar het dorp voor een boodschap. Het heide veldje is een omweg van een halve km. Er even langs.

Deze kwam ik het eerst tegen.
Afbeelding

Mooi beestje, maar niet mijn de bedoeling van mijn bezoekje.

Idd een van mijn zwartjes. Druk aan het werk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een bedrijfsongeval. Of zeer veel pech onder weg.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 27 aug 2014, 22:45

Het rook vanavond wel naar honing bij mijn kasten. De volken zitten ook goed in het voer. Zou het dan toch....?

Gebruikersavatar
imker mekel
Berichten:26
Lid geworden op:za 02 aug 2014, 18:19
Imker sinds:2002
Aantal volken:7
Bijenras(sen):buckfast f1, bastaard f16
Locatie:Nijbroek gld
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door imker mekel » ma 01 sep 2014, 09:25

Laat de heide maar honingen :hive:
Gaan een goede week krijgen

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door A.A. Staals » do 04 sep 2014, 13:02

007.JPG
Hier is het afgelopen. De collega's zijn bezig met slingeren. De opbrengst is goed te noemen. Vocht, gemeten bij 20C, ietsje meer dan 20.
Er blijft geen druppel achter na deze bewerking. Maar ja hei honing hier is, wat ik ergens gelezen heb, anders dan uit het noorden van het land :be5:

ad staals

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Ewout » vr 05 sep 2014, 18:34

Ad, ik zie dat je oude c.q. bebroede raten gebruikt - is dat voor het slingeren van de heidehoning of het toepassen van deze methode (met de roller) gunstiger?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door A.A. Staals » vr 05 sep 2014, 19:07

Ewout schreef:Ad, ik zie dat je oude c.q. bebroede raten gebruikt - is dat voor het slingeren van de heidehoning of het toepassen van deze methode (met de roller) gunstiger?
Ewout
Om heidehoning te kunnen slingeren heb je hele stevige raat nodig, altijd.
Er is ook al belangstelling uit het buitenland om op deze wijze te slingeren, daar geloven ze er wel in. :whistle:
006.JPG

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 05 sep 2014, 19:52

Op deze wijze?

deze wijze is?
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door A.A. Staals » vr 05 sep 2014, 23:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Op deze wijze?

deze wijze is?
Naar mijn idee is hier geen uitleg nodig.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heidedracht 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 06 sep 2014, 10:07

Er blijft geen druppel achter na deze bewerking.

Je bedoelt met je spijkerroller?

gr....
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten