Soja komt nu ook uit eigen land

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 dec 2014, 00:26

Dit is de kop van een artikel uit de LC van 14 september 2014. Op mijn Vlaamse school waar ik les geef, heb ik tal van lessen in tal van klassen rond dit onderwerp kunnen bouwen. Waar zo,n Friese krant al niet goed voor is :be9: .

Ik kon de leerlingen het meest doen laten schokken (je moet door hun pre-frontale kwab heen prikken) door te melden dat al de maisakkers ooit wellicht wit en peulerig zullen zien van de soja. En dat ze vervolgens niet moeten opschrikken van torenhoge bijenkasten en overvliegende zwermen. Toen ik vertelde dat in mijn kindertijd helemaal geen maisvelden bestond en ik raar stond te kijken van dat eerste exotische gras, vielen hun mond open van verbazing.

De boodschap van dit verhaal is: mogelijk ligt er de komende jaren weer een nieuwe dracht op de loer voor imkers. De zoveelste.

Gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door semar » ma 15 dec 2014, 09:23

als ze dat net zo gaan verbouwen als in de US weet ik niet of het een goede dracht is.

de gemanipuleerde plant laten groeien, dan het veld platspuiten met roundop,
de gemanipuleerde soja kan er tegen de rest is dood. makkelijk oogsten, en minder werk voor de boer.
mareh wat brengen de bijen daar van thuis?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. als ik lieg, lieg ik in ccomisie

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 dec 2014, 10:03

Jelte Pieter Dijkstra schreef:n. Toen ik vertelde dat in mijn kindertijd helemaal geen maisvelden bestond en ik raar stond te .
Mag ik ook vragen hoe oud jij bent ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door alfa vulgaris » ma 15 dec 2014, 12:57

Zeemansverhalen en lerarenpraat?

Je bent iets jonger dan mij en ik weet zeker dat er in de omgeving waar wij zijn opgegroeid al mais werd verbouwd.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door JackC » ma 15 dec 2014, 13:47

Jelte is volgens mij ook wat jonger dan ik ben, maar ook ik herinner me van mijn vroege jeugd geen mais in zuid Limburg. Pas begin jaren 70 zag ik de eerste maisvelden en dan nog in midden Limburg.
Volgens Wikipedia nam de productie in Nederland tussen 1970 en 1994 toe van 6400 ha tot 230000 ha, dus zo gek lijkt me die lerarenpraat niet.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door A.A. Staals » ma 15 dec 2014, 15:35

Toen ik jong was (en dat is al even geleden) werd er hier in de omgeving al mais verbouwd, wel op veel kleinere schaal. De kleine gemengde bedrijfjes hadden mais vooral nodig als kippen voer. De afdakjes waar de kolven onder bewaard werden kan ik me nog heel goed voor de geest halen.

ad staals

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door Primus » ma 15 dec 2014, 16:57

A.A. Staals schreef:Toen ik jong was (en dat is al even geleden) werd er hier in de omgeving al mais verbouwd, wel op veel kleinere schaal. De kleine gemengde bedrijfjes hadden mais vooral nodig als kippen voer. De afdakjes waar de kolven onder bewaard werden kan ik me nog heel goed voor de geest halen.

ad staals
Ad, ik denk dat er vooral bedoeld wordt over wanneer de eerste snijmais werd geteeld. Inderdaad korrelmais hadden mijn ouders ook staan en die werd als hij geoogst was in rennen met draad bewaard tot hij verbruikt - gepeld werd voor de kippen.
In de Kempen is de snijmais begonnen eind jaren '60 en die werd toen met een tractor nog rij per rij afgereden, de boeren werkten toen dagen om één hectare te oogsten, nu gaat dat in een half uurtje met 8 rijen ineens.

MVG CP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door A.A. Staals » ma 15 dec 2014, 17:37

Jelte Pieter Dijkstra schreef: De boodschap van dit verhaal is: mogelijk ligt er de komende jaren weer een nieuwe dracht op de loer voor imkers. De zoveelste.

Gr.
Vraag: Vliegen de bijen op soja? Heel veel van dat spul, erwten, boontjes, tuinbonen etc... worden nauwelijks bevlogen en is voor zetting ook niet nodig.

ad staals

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door maartenkleijne » ma 15 dec 2014, 18:57

Volgens Bionext moet soja bestoven worden: http://www.bionext.nl/zakelijk/boer-tui ... jzer/bijen
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Soja komt nu ook uit eigen land

Bericht door alfa vulgaris » do 18 dec 2014, 01:49

Hmm...sojahoning...is er nu een raadsel opgelost?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten