Papagaaienplant

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Papagaaienplant

Bericht door Hans van der Post. » zo 30 nov 2014, 14:49

buzzer schreef:
jjmvaningen schreef:Goed te zien dat we allerhande soorten importeren om onze hobby zo maximaal mogelijk uit te oefenen.
Weg met de inheemse soorten waar je niets mee kan :( :(
En vooral veel koninginnen uit allerlei landen importeren zodat we er zeker van zijn dat we geen parasiet of ziekte missen....... :whistle: :whistle:
Nee buzzer we hebben het hier over planten. :dance:
Je moet er niet aan denken dat alle uitheemse planten, bomen en struiken weg moeten, wordt het een eentonig beeld.
Er zijn clubs in Nederland die bv alle acacia's uit het bos en straatbeeld weg willen hebben.
!Hans.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door buzzer » zo 30 nov 2014, 17:24

Er gebeuren heel veel rare dingen. Vorige week heeft het Waterschap Salland in al zijn wijsheid met gigantische machines een wadi aan de rand van het dorp leeg geschraapt...... Bloeiende wilg, vlinderstruiken en vele andere planten en boompjes(opslag) werden tot 10 cm onder het maaiveld verwijderd. Het was er altijd een oase van vogeltjes en kikkers en nu is het "mooi strak ". Ze zullen het er wel op gooien dat het water af moet kunnen vloeien maar ze weten denk ik niet dat we hier heel dun water hebben dat overal tussendoor vloeit....... 16 juli vonden ze het nodig om alle prachtig bloeiende bermen in de woonwijk op 5 cm hoogte af te maaien en de bermen van de wadi's door een loonwerker te laten afschrapen.......
Overleg met deze instantie wordt steeds opgeschort. Voorlopig is van de hele kikkerpopulatie niets meer over na een paar jaar desastreus "schoningsbeleid " in het late najaar als de groene rakkers lekker in de blubber zitten.......
Betalen we onze waterschapslasten niet voor niets...... alles is mooi strak en je hebt in ieder geval geen overlast van kwakende kikkers en fluitende vogels!!!! :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door Benthe » zo 30 nov 2014, 19:29

buzzer schreef:Hoi Benthe, als het echt een woekeraar is kom ik op één van mijn regelmatige uitstapjes graag een paar stekjes bij je halen. Ik ben gek op woekerende bijenplanten....
Is goed hoor. Ik heb de stekjes nog niet, maar geef je wel een seintje als ik ze heb.
Ook belang bij een stekje van de pindakaasboom?
8-) :be9:

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door Benthe » zo 30 nov 2014, 19:40

buzzer schreef:Er gebeuren heel veel rare dingen. Vorige week heeft het Waterschap Salland in al zijn wijsheid met gigantische machines een wadi aan de rand van het dorp leeg geschraapt...... Bloeiende wilg, vlinderstruiken en vele andere planten en boompjes(opslag) werden tot 10 cm onder het maaiveld verwijderd. Het was er altijd een oase van vogeltjes en kikkers en nu is het "mooi strak ". Ze zullen het er wel op gooien dat het water af moet kunnen vloeien maar ze weten denk ik niet dat we hier heel dun water hebben dat overal tussendoor vloeit....... 16 juli vonden ze het nodig om alle prachtig bloeiende bermen in de woonwijk op 5 cm hoogte af te maaien en de bermen van de wadi's door een loonwerker te laten afschrapen.......
Overleg met deze instantie wordt steeds opgeschort. Voorlopig is van de hele kikkerpopulatie niets meer over na een paar jaar desastreus "schoningsbeleid " in het late najaar als de groene rakkers lekker in de blubber zitten.......
Betalen we onze waterschapslasten niet voor niets...... alles is mooi strak en je hebt in ieder geval geen overlast van kwakende kikkers en fluitende vogels!!!! :whistle:
Wij maken hier juist het tegenovergestelde mee, veel herstel juist! Ook voor de ijsvogel!
8-) :be9:

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door Benthe » zo 30 nov 2014, 20:18

Er zijn hier zo'n 2000 inheemse soorten (bomen en struiken) geplant.
8-) :be9:

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door wendy » zo 04 jan 2015, 12:12

Via Wikepedia: De honing is licht van kleur en kristalliseert maar langzaam.
Bakker: Het melksap lijkt op latex en bevat veel glucosiden, waardoor de bladeren en de bast giftig zijn voor schapen. Jonge scheuten, bladeren en bloemknoppen zijn daarentegen wel eetbaar, ook voor mensen.
Elders staat dat alles aan deze plant, inclusief de honing van deze plant giftig is.....
Heeft iemand hier gegevens over?
Ze staan bij mij in de tuin, maar ik haal ze op een paar na steeds weg i.v.m. mogelijke giftigheid honing.

Wendy

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door m.kolsters. » zo 04 jan 2015, 12:52

De papagaaien plant of parkieten plant in hij giftig of niet zo ook de Jacobs kruiskruid en ga maar verder,
waar gaat het om of de bijen kunnen vliegen of dood gaan van de honger.
En of het nu inlands is of buitenlands waarom altijd problemen, denken jullie ook over de mensen zo.
Ik heb de parkieten plant en als je de bijen komt halen en er zijn al nieuwe schuiten krijg je ze mee.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 jan 2015, 14:55

wendy schreef:Via Wikepedia: [...............]Elders staat dat alles aan deze plant, inclusief de honing van deze plant giftig is.....
Heeft iemand hier gegevens over? Ze staan bij mij in de tuin, maar ik haal ze op een paar na steeds weg i.v.m. mogelijke giftigheid honing.
Wendy
Wendy je moet eens weten hoeveel "gifitge" planten, bomen en struiken in NL groeien.
Wat denk je van de wilg? Daar wordt uit de bast het bestanddeel voor aspirine uitgehaald.
Nee angstig moet je niet zijn bijen "weten" welke bloemen ze kunnen bevliegen.
!Hans.

Benthe
Berichten:125
Lid geworden op:do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Hof van Twente
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door Benthe » ma 05 jan 2015, 09:50

Soms is een beetje 'gif' juist heel geneeskrachtig ;)
Wees gerust ik ben erg bezig met een ruime diversiteit te creeren in mijn tuin.
Momenteel bloeien er 6 planten in mijn tuin, waaronder een grote mahonie soort...
8-) :be9:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Papagaaienplant

Bericht door Erick » ma 05 jan 2015, 20:16

Benthe schreef:......Wees gerust ik ben erg bezig met een ruime diversiteit te creeren in mijn tuin.
Momenteel bloeien er 6 planten in mijn tuin, waaronder een grote mahonie soort...
Foto?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten