dracht verbeteren

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

MartinS
Berichten:131
Lid geworden op:vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:
dracht verbeteren

Bericht door MartinS » ma 25 apr 2016, 20:25

Heeft iemand tips om de dracht in de omgeving van de bijenstal te verbeteren?
Wellicht is het makkelijkst om wat te zaaien maar hoe pak ik dit aan? Als je wat zaad in het gras gooit komt er dan wat op? Dacht zelf van niet..
Er groeit veel gras hier dus weet niet of ik daar iets mee kan.

Wellicht is het beter om stekken te maken/kopen van drachtplanten? Iemand tips voor welke drachtplanten hier geschikt voor zijn en hoe deze te stekken?

Dicht bij de kasten staan door het jaar heen een redelijk aantal van onderstaande planten in bloei:
- sleedoorns
- wilgen
- bramenstruiken
- appels-, (sier)peren-, pruimenbomen
- wat koolzaad, fluitekruid en paardebloemen, stuk minder als vorig jaar, wellicht heeft dit met het moment van maaien te maken gehad.
- klimop
- diverse bloemen in een grote tuin van een boerderij die naast de kasten ligt
- klaver
- meidoorn
- lijsterbes
- sierkersen
- verder nog wel wat aan plantsoenwerk, weet de namen niet, veelbloemige roosjes en dat soort maar ook veel andere bomen zoals esdoorns.
Lindes staan op circa een km afstand.

Deze verbetering van de dracht gebeurt overigens in overleg met groenbeheer hier op het dorp dus geen illegale praktijken haha :be2:

Alvast bedankt voor de tips en reacties!

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: dracht verbeteren

Bericht door pflipp » ma 25 apr 2016, 21:36

Ik loop bijna dagelijks voorbij het provinciehuis Z-H. Daar heeft men een bloedsimpel maar toch zeer effectief bijenplantsoen aangelegd. Het begint al heel vroeg in het seizoen met vleesbes die je maar steeds overal ruikt. Inmiddels geloof ik dat een of andere geraniumsoort het voor langere tijd heeft overgenomen. Tegelijkertijd groeit er alweer nieuw blad aan op de een of andere saliesoort die vorig jaar de hele zomer door nectar gaf. Er zit nog wat helmgras tussen, maar dat is vast alleen om het provinciebeeld uit te dragen.

Het moge blijken dat ik mijn soortjes nog niet allemaal even goed ken, en misschien mis ik er nog eentje in de 'succession planting' want ik loop er nog geen heel jaar langs. Maar dit plantsoen heeft me wel het idee ingeprent: goede dekking het jaar rond door slechts een aantal goed uitgekiende lang bloeiende, onderhoudsarme, overblijvende soorten in grotere aantallen te planten.

Misschien kan deze gemeente eens contact opnemen met deze provincie? :wink:

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: dracht verbeteren

Bericht door renske » di 26 apr 2016, 16:14

Als je een bijenmengsel wilt zaaien, moet je het gras weghalen, de rijke bovenlaag weghalen en dan inzaaien. Het zaad is natuurlijk relatief goedkoop en als je een meerjarig mengsel koopt, komt het ieder jaar weer terug. Ik weet niet op wat voor grond je zit, dat telt natuurlijk ook mee. Zoek een bijpassend mengsel.
Zo te zien zit je in het voorjaar wel goed, qua dracht, maar na de linde is het niet veel meer. Als je dus aanplant laatbloeiende planten, zoals Rhamnus frangula, Symphoricarpus doorenbosii 'Amethist' en de Sumphoricarpus chenaultii 'Hancock', Hedera arborescens, Herfstaster, Sedum spectabile, Persicaria affinis, Calluna vulgaris. Of laatbloeiende bomen (niet inheems) als Tetradium daniellii, Koelreuteria paniculata, Heptacodium miconoides, Clerodendron bungei.
Succes!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

MartinS
Berichten:131
Lid geworden op:vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: dracht verbeteren

Bericht door MartinS » di 26 apr 2016, 23:07

Hoi Pflipp en Renske,

Dank jullie voor de tips, ik zal het eea met mijn vader overleggen. Denk dat het beste is om stekken en winterharde planten te planten en hier en daar een beetje te zaaien indien mogelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten