Linde 2016

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Re: Linde 2016

Bericht door JackC » za 11 jun 2016, 08:36

Grote verschillen dus; hier is het erg nat geweest en wordt voor de komende 2 weken regen voorspeld; overigens heb ik in de buurt van mijn hoofdstand weinig linden maar per volk meer honingopbrengst dan op de plekken waar ze wel staan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 11 jun 2016, 12:52

Hier en daar ruik je de linde, maar honigen ho maar.
JP

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door roelof1945 » za 11 jun 2016, 21:43

Vlak bij mijn bijenstand staan een paar silverlinden door de droogte begint het al blad te verliezen.
Wat wel lekker ruikt zijn de klavervelden bij mijn thuisstand.

Gr. Roel

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door roelof1945 » zo 12 jun 2016, 21:15

Sommige lindebomen laten wat meer bloei zien gelukkig kregen we vanmiddag een regenbuitje, het gaat de goeie kant op.
De volken hebben zeker 3 weken niet veel gedaan behalve soms een uurtje vlogen ze op de accasia deze is nu uitgebloeid.
Het weerbericht geeft meer buien op goed voor de linden en nog beter voor de bijen.

Gr.Roel

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 12 jun 2016, 22:30

Mijn grote volken zit met grote overmaat in het voer, echter mijn koninginneteeltkastjes niet!
Morgen ga ik deze kastjes moeten bijvoeren.

Het is tijd voor mooi zomers weer. Zo gaat het niks met de linde worden!
JP

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door bee-tree » wo 15 jun 2016, 15:03

roelof1945 schreef:Sommige lindebomen laten wat meer bloei zien. Gelukkig kregen we vanmiddag een regenbuitje, het gaat de goeie kant op.
De volken hebben zeker 3 weken niet veel gedaan, behalve soms; een uurtje vlogen ze toen op de accasia.
Die is nu uitgebloeid.
Het weerbericht geeft meer kans op buien. Goed voor de linden en nog beter voor de bijen.

Gr.Roel
Ik heb dezelfde ervaring. Met je laatste zin ben ik 't eens.
Een uur geleden viel hier van half twee tot kwart voor twee de eerste bui van vandaag,net als gister.
Ze bracht 5 liter per vierkante meter. Gister was het 7 liter door een tweede bui die om 17 uur viel.
Toen de eerste bui naderde, samen met gedonder aan de west- en oostkant,
was het stekerig en broeierig warm bij 20 C. De meeste bijen stoven in razend tempo
naar de kasten terwijl er ook nog de nodige uitvlogen.
Ik heb bij enkele kasten de vliegspleet verhoogd omdat de bijen zich er voor verdrongen.
De helft had stuifmeel van de Linden aan de poten.
Van 10 uur vanmorgen tot 2 uur vanmiddag heb ik bijen op de Linden bezig gezien.

Omdat hier in het Noorden er maar enkele buien vallen, in tegenstelling met elders, waar de ene bui
de andere snel opvolgt, heeft de lindedracht bij ons meer kans van slagen, verwacht ik.

Ook op het Duitse imkerforum wordt gewanhoopt aan de lindedracht in zuidelijke regio's, zo las ik eergister.
Misschien is bij Jelte het tij gekeerd en constateert hij vanavond dat de kasten boven de vliegopening
een verkleuring hebben door waterdamp van de nectar die de bijen aan het indikken zijn. Zj. :b10:

P.S. Ik ga nu weer observeren of er weer vlucht op de lindebomen is.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door buzzer » wo 15 jun 2016, 18:43

Hier na grote droogte de laatste dagen mooie buien gehad. De linde nog mooi in de knop en de voorspelling is dat het na zondag droog en 20 graden gaat worden. Misschien toch nog een mooie oogst. Drie soorten in de buurt dus meerdere kansen. Eén soort staat naast de wadi dus water genoeg....
Alle begin is (bij) zonder honing.

Theo777
Berichten:347
Lid geworden op:za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Theo777 » do 16 jun 2016, 07:54

Vanmorgen zag ik dat bij diverse lindebomen in de buurt de knoppen eindelijk zijn opengegaan. Nu maar hopen dat ze deze erg goed gaan bevliegen! :be5:

Groet, Theo

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door Freek » do 16 jun 2016, 19:14

Zojuist voor de onweersbui 5 van de 6 buckfast volken gecontroleerd op doppen, op een enkel speeldopje na niks, en ik neem aan dat mijn enige P0 die ik niet meer kon controleren voor de bui geen doppen heeft dan :D. De zwerm neiging is er uit. Vorige week was er hier en daar nog een enkele dop met larf. Wel gezien dat er al een beetje lindehoning is binnengekomen in de kasten. Maar er moet nog veel gebeuren voor er een mooie oogst is. Ik denk wel dat alle water de bomen goed doet. Er komt een week met mooier weer. Denk dat ze flink gaan vliegen.

Freek

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Linde 2016

Bericht door bee-tree » do 16 jun 2016, 19:19

Hallo Henk en Theo. Henk houdt bijen dik 100 km zuidelijker van mij. Van Theo weet ik 't niet.
Bij mij bloeit de vroegste Lindeboom achter de boerderij van m'n buren al 40 jaar trouw
half juni. Vandaag, de zestiende is het de hele dag één en al gezoem, hoog in de opgesnoeide boom.
Met de verrekijker zie ik bijen, hommels, zweefvliegen, vlinders.
Langs het weiland naast de boerderij heeft de opvolger in 2006 een rij lindebomen gepoot die
door de voormalige boer zelf geteeld zijn. Ze zijn 10 meter hoog en bloeien uitbundig.

Ze zijn niet opgesnoeid omdat de eigenaar 4 rijen van elk 50 stuks zonnepanelen
op het weiland aan het zicht van de wandelaars en fietsers wil onttrekken,
want de Saksische boerderij is een rijksmonument uit de 18de eeuw. De zonnepanelen zijn ontsierend.

Dat hij ze niet opsnoeit komt mij goed uit, want de takken reiken tot de grond en zitten vol bloemen,
zodat ik het gedrag van de bijen goed kan bestuderen. De imker wil zien of de bijen "zitten",
dus niet 'gefrustreerd' lijkend , de bloemen voorbij vliegen. Ze zitten er op en likken snel
in het rond aan de 5 nectarkliertjes.

De vlucht naar de volgende "honigende" bloem is maar een paar centimeter.
Soms wat verder. Ze vliegt rakelings sommige bloemen voorbij, omdat ze aan de elektrische lading
kan merken of zo'n bloem al bezocht is. (volgens artikelen en boeken, op welke in ons forum is
gewezen). Ik moet nu stoppen, want ik hoor de eerste donderslagen van vandaag en moet wat binnen).

Hier op de 53ste BG en 6 of 7 OL mogen we niet ontevreden zijn over elke dag hooguit 8 liter regen
per vierkante meter en broeierig warme uren rond 21 C. Ik beschrijf de Lindedracht verder in de
rubriek Verhalen enz. bij Gedichten enz. Zjef :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten