De meidoorn bloeit . . !

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
De meidoorn bloeit . . !

Bericht door Piet Jager » za 28 apr 2007, 16:59

Hoe was het ook weer?
Als de meidoorn bloeit, loopt de voorjaarsdracht ten einde.
Dan volgt er een min of meer dachtloze periode tot de zomerdracht.

!Piet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De meidoorn bloeit . . !

Bericht door Dirk Blanken » za 28 apr 2007, 21:17

Hier in het noorden van Groningen bloeit de meidoorn tijdens de bloei van het koolzaad na het koolzaad begint de drachtarme periode, normaal eind mei, nu waarschijnlijk voor half mei, over 1 1/2 week is het koolzaad op z'n eind.
Waarschijnlijk begint de zomerdracht ook wat eerder dan normaal, maar hier in noord Groningen moeten we het hebben van groenbemesters en die worden in mei pas gezaaid.
We hebben vocht nodig.
Het is dit jaar heel belangrijk dat we de volken honing laten houden, niet te hebberig zijn zodat ze drachtarme periode goed kunnen doorkomen.
Ev. een paar raten per volk achter de hand houden voor als dit rare weer nog veel langer duurt.
Eerst de bijen dan de imker en dat geeft later een meer opbrengst.
Het werkt ook door een volk wat zich het hele jaar heeft kunnen ontwikkelen geeft ook een prachtig voorjaars volk.
Als een volk in de zomer door armoede het broed maar matig kan verzorgen dan werkt dat ook door want de volgende generatie kan het broed ook niet goed verzorgen etc.
Nu wordt er goed honing gehaald, sommige volken gooien het helemaal op honinghalen en zetten weinig broed aan dat moeten ze later in kunnen halen, dus flink honing laten zitten, ev nu een extra honingkamer zetten en die niet afnemen.
Dat kan alleen als de honing die binnen komt niet bijna alleen glucose bevat, want dat begint te kristalliseren, zeker in de hoeken bij houten kasten.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De meidoorn bloeit . . !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 29 apr 2007, 14:03

Zodra de meidoorn is uitgebloeid (wat nog lang het geval niet is) is het over met de dracht. Ik moet nog een aantal mooie dagen met mooi weer zodat ze de honingkamer kunnen verzegelen, want dat is nog niet gebeurd. Ook ik denk dat de zomerdracht veel eerder gaat vallen, (niet natuurlijk wat groenbemester betreft), tenzij nu een hele lange koudeperiode in gaat vallen. Ik heb gelukig nog aardig wat voerrammen klaar staan (o.a. afgepakt om ruimte te kreeren in het broednest) die bij mij weer in de volken gaan.

jp

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De meidoorn bloeit . . !

Bericht door de vos roger » zo 29 apr 2007, 17:07

Als ik naar mijn lindeboom kijk dan zal die ook weken vroeger bloeien dan normaal het geval is.De spork staat al volop in bloei en zal de tussenstop wel gedeeltelijk opvangen samen met de cotoneasters

roger

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De meidoorn bloeit . . !

Bericht door jjmvaningen » zo 29 apr 2007, 18:18

ook hier in de achterhoek bloeit de meidoorn volop (net als de boerensering).
in doetinchem begint de linde al bijna te bloeien (haareweg)

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De meidoorn bloeit . . !

Bericht door Lammert van Beek » zo 29 apr 2007, 18:23

Piet Jager schreef:
Hoe was het ook weer?
Als de meidoorn bloeit, loopt de voorjaarsdracht ten einde.
Dan volgt er een min of meer dachtloze periode tot de zomerdracht.
!Piet
Piet,
Dit gaat op in "normale" jaren, zoals we die vroeger hadden, maar het lijkt toch wat te veranderen.
Dirk Blanken schreef:
Hier in het noorden van Groningen bloeit de meidoorn tijdens de bloei van het koolzaad na het koolzaad begint de drachtarme periode, normaal eind mei, nu waarschijnlijk voor half mei, over 1 1/2 week is het koolzaad op z'n eind.Dirk
Zelf zag ik in de Gelderse Vallei de meidoorn al drie weken geleden volop in bloei, nog voordat de appel bloeide en dus ook vóórdat mijn bijen naar het fruit (appel) gingen in de Betuwe.
Opvallend is dat dit voorjaar niet alle soorten hun bloei even sterk hebben vervroegd, hoewel het voorjaar in het algemeen wel een halve maand is vervroegd.
Vanmiddag zag ik tijdens een fietstocht, ook weer in de Gelderse Vallei, percelen weiland waar de paardebloem al helemaal is uitgebloeid, terwijl ik ook percelen zag die nog geel zagen van de bloeiende paardebloemen. Het lijkt erop dat een aantal soorten, waaronder de meidoorn, paardebloem en ook de appel, door het warme voorjaar eerder in bloei zijn gekomen en ook over een langere periode bloeien. Ik zag dat heel duidelijk in de appelboomgaard waar mijn bijen tot gisteren stonden.
Lammert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De meidoorn bloeit . . !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 29 apr 2007, 19:54

Dit is nog eens een interessante topic om te gaan onderzoeken. Want idd schijnt het zo te zijn dat sommige planten wel en sommige planten hun bloei niet vervroegen. Lastig. Wel een feit voor de imker.

jp

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De meidoorn bloeit . . !

Bericht door Piet Jager » zo 29 apr 2007, 21:48

Wat jullie schrijven klopt wel mbt de huidige weersomstandigheden in de tijd. Als ik echter eerder elk jaar met mijn bijen van de uitgestrekte, groene (uitgebloeide) koolzaadvelden uit de Flevo-polder kwam, zag ik onderweg steevast op dezelfde plaats de meidoorn in bloei staan. Ik kreeg dan vaak een naar gevoel over me van: "Jammer, het is alweer voorbij!" Toen we deze week de bijen van de kersen uit de Betuwe ophaalden en daarbij langs de wegen in de Gelderse Vallei de meidoorn volop in bloei zagen staan, bekroop me weer dat zelfde nare gevoel.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten