heide-oogst

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: heide-oogst

Bericht door labrador » wo 22 aug 2007, 12:17

Ik heb mijn volken het hele jaar door op 1 Bk en 1 HK staan.
Met de heide heb ik er een HK op gezet en voorzien van uitgebouwde raten en sectie-raampjes. (half om half en om-en-om; uitgebouwde raat dient als klimraam)
Alles is gevuld en verzegeld. Ik heb de gewone ramen eruit gehaald en de lege plek weer opgevuld met sectieramen.
Vervolgens heb ik de verzegelde HKramen geplaatst op een zwakkere volken. (ik had nog geen zin om te slingeren)

De broedkamers zijn gewoon voorzien van al dan niet gesloten broed.

Ik denk dat het een geweldige oogst gaat worden en dat ik mijn volken niet "uitmergel" op deze wijze.

Ik heb 5 sterke volken die op de heide vliegen met goed broed en een prima moer! 4 volken zijn wat minder door moerwisselingen op het verkeerde moment. Bij deze gooi ik de verzegelde HK ramen op. Ze halen goed maar hebben te weinig haalbijen.

Tot slot nog 1 korfvolk. Deze is erg zwaar en wordt geslacht na de heide-oogst. Het kale volk heb ik verkocht en de korf wordt geslacht.
Raathoning is voor de baas[8D]en de rest stamp ik fijn en voer ik weer op aan de bijen.....

Jaap

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door malle pietje » vr 24 aug 2007, 21:54

een beknopt overzicht. ongeveer half september halveer ik mijn aantal bijen volken door ze te verenigen, krant ertussen 2 bk op elkaar en klaar, dan de honingkamer met 10 ramen eronder{als het verenigen gelukt is}ongeveer 18 kg suiker voeren + varroa bestrijden.voorjaar hk naarboven met rooster ertussen. 1e week van mei volk van onder oproken, moer zit dan in bovenste bk die zet ik naast de onderste bk die moerloos is , daar zet ik dan weer de hk op alle vliegbijen gaan dan terug en blijft de oude moer achter met jonge bijen ,daar heb ik de eerste 6 weken geen last van. de andere bk zet moerdoppen aan en sleep de hk vol . doppen breken, en slingeren dan begint de voorbereiding voor de heide ,voeren en zien dat de moer goed legt van alle volken . dus oude moer doppen breken en jonge moer controle, dan eind juli naar de heide hopen dat ze niet zwermen en heide honing halen . ps ,ik offer mijn volken wel op voor de heide,of ze doen het per kast, en anders laat ik ze afvliegen op het volk wat het productievolk gaat worden.en vanaf 15 september begint het van vooraf aan.met vriendelijke groet Piet.

goed goan.

ToontjeV
Berichten:43
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door ToontjeV » za 25 aug 2007, 08:07

"half september halveer ik mijn aantal bijen volken door ze te verenigen, krant ertussen 2 bk op elkaar en klaar"

Pietje, bij mij staan de volken al zomers op 2 BK, hoe hou je ze op 1 BK tot half september?

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door Astrid Schoots » za 25 aug 2007, 12:51

malle pietje schreef:
een beknopt overzicht. ongeveer half september halveer ik mijn aantal bijen volken door ze te verenigen, krant ertussen 2 bk op elkaar en klaar, dan de honingkamer met 10 ramen eronder{als het verenigen gelukt is}ongeveer 18 kg suiker voeren + varroa bestrijden.voorjaar hk naarboven met rooster ertussen (....)

Piet, een heel jaar knap samengevat, maar het beginstukje is me niet duidelijk: heb je van onder naar boven HK, BK, BK en weer HK? Of BK, BK, HK, HK? Of bedoel je gewoon één HK met 10 ramen er in? En tot slot: zat elk volk op BK/HK, of enkel BK?
Astrid

malle pietje
Berichten:61
Lid geworden op:vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door malle pietje » za 25 aug 2007, 17:02

in de winterrust = hk-bk-bk. ongeveer maart=bk-bk-moerrooster-hk.
eerste week mei splitsen ,jonge moer heeft bk-hk oude moer bk ,als oude moer half juni op sterkte komt komt er een hk op met uitgebouwde ramen en puntjes om al voor heide gedeeltelijk uit te bouwen
En om ze op 1 bk te houden vanaf juli valt niet mee elke 9dagen doppen breken anders zijn ze pleite.

goed goan.

mui1

Re: heide-oogst

Bericht door mui1 » zo 26 aug 2007, 19:57

Het lijkt dit jaar prima te worden. Al mijn 140 plastic dadantramen zijn volgesjouwd met heide honing en eindelijk kan ik slingeren zonder dat minimaal 20% blijft zitten. Ook zullen dit keer de ramen heel kunnen blijven.
Let erop dat U de bijen op tijd van de heide haalt om mijten te bestrijden. Wie te lang wacht krijgt in de winter de deksel op de neus. Met 14 dagen is de heidedracht hier op de veluwe wel over.
Ik doe U nog uitgebreid verslag over het echte slingeren met de genoemde plastic ramen.
zie ook http://www.imkerijthaagje.nl
Wilfred Muis

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door Dirk Blanken » zo 26 aug 2007, 20:26

Wilfred,
Je zegt dat de bijen tijdig van de heide moeten worden gehaald om de varroamijten te bestrijden.
Ik denk dat je dan al veel te laat bent.
Voordat de winterbijen aangezet worden moet je al bestreden hebben zodat je een goed wintervolk kan opbouwen.
Eind augustus is dus veel te laat.
Dirk


dertiende

wilvh
Berichten:21
Lid geworden op:zo 26 sep 2004, 11:30
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door wilvh » zo 26 aug 2007, 23:25

We verwachten een zeer goede heideoogst .
[img]/beeld/w/werkbij_heidekorf1.jpg[/img]

[img]/beeld/w/werkbij_heidekorf2.jpg[/img]
Zo kunnen korven er op de heide uitzien als de oogst erg goed is. Dit is een korf van ons vorige week.
Gr Wil van Holland

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door jaap » ma 27 aug 2007, 11:03

Hoe oogst u de heide honing uit de korven? en hoe klopt u de grote hoeveelheid uit de kasten? want met de hand kolben is een hoop werk.

jager

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: heide-oogst

Bericht door Kroese » ma 27 aug 2007, 13:08

jaap schreef:
Hoe oogst u de heide honing uit de korven? en hoe klopt u de grote hoeveelheid uit de kasten? want met de hand kolben is een hoop werk.

jager

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ing,persen

hennie..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten