wilg

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:
wilg

Bericht door chaussie » do 27 mar 2008, 20:23

Ik ben van plan een flink aantal wilgen te plaatsen voor m'n bijen, maar nou vraag ik me af welke soort is daar het beste geschikt voor of zit er niet zo veel verschil welke wilg je aanplant ?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door maartenkleijne » do 27 mar 2008, 21:10

In het archief is daar al veel over te vinden met de zoekfunctie.

testudo
Berichten:48
Lid geworden op:do 14 jun 2007, 18:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door testudo » do 27 mar 2008, 21:43

Beste wilg is "salix caprea" of waterwilg denk ik.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door heidecap » do 27 mar 2008, 22:08

Chaussie,

bij mij bloeit veel "katwilg". Normaliter super voor de bijen, maar dit jaar is bijna alles verregend alvorens de bijen er plezier aan konden beleven.
Zeer gemakkelijk te stekken : een tak in de grond komt altijd aan ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katwilg

Thomas

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door chaussie » vr 28 mar 2008, 02:50

zo heel erg veel kan ik niet vinden in de archieven maar als ik een beetje rondkijk kom ik tot de conclusie dat de Salix triandra 'Semperflorens' de beste keuze zou zijn. weet iemand waar deze verkrijgbaar is ?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door Oude Essink » vr 28 mar 2008, 10:08

Als je iemand in jouw buurt hebt, die ze heeft, kun je snel een paar stekken meenemen en staan ze volgend jaar in bloei. Maar ja, waar woon je! staat niet in je profiel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door Bart de Coo » vr 28 mar 2008, 13:07

Als Hans van der Post mij bij voorbaat wil vergeven; ik heb ergens op het forum gelezen dat een forumdeelnemer semperflorens-stekken van Hans heeft gekregen. Wellicht heeft hij ze dus. Schijnt drie keer per jaar te bloeien, meen ik mij te herinneren.

Ik was de afgelopen paar dagen op bezoek in Aken. Ik heb daar een autorit gemaakt over het natuurgebied De Hoge Venen, vlakbij Aken, net over de Belgische grens. Ik heb daar twee takken van de 'oorwilg' afgesneden en die staan nu hier in het water. Hij groeit dus in De Hoge Venen op 600 meter hoogte, op een turfbodem. Eens kijken of ik hem hier aan de praat kan krijgen. Bloeitijd april, denk ik.

Tussen twee haakjes. Het was redelijk spectaculair daar. Dik pak sneeuw een hordes langlaufers. Als ik in Zuid-Limburg had gewoond, dan had ik zeker een paar langlaufski's in mijn schuurtje staan!

Bart

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door chaussie » vr 28 mar 2008, 13:27

Oude Essink schreef:
Als je iemand in jouw buurt hebt, die ze heeft, kun je snel een paar stekken meenemen en staan ze volgend jaar in bloei. Maar ja, waar woon je! staat niet in je profiel.

Afbeelding


excuus,ik woon in Deventer (maar heb een autootje dus kan wel een stukkie rijden)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door Oude Essink » vr 28 mar 2008, 15:58

Ik kan mij niet voorstellen, dat er in jouw buurt niet iemand is die hem heeft staan; als je bij mij wilt halen, ben je welkom (0344 692920); ik vind het een heel eind!

Afbeelding

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: wilg

Bericht door Bieboerke » vr 28 mar 2008, 18:44

chaussie schreef:
zo heel erg veel kan ik niet vinden in de archieven maar als ik een beetje rondkijk kom ik tot de conclusie dat de Salix triandra 'Semperflorens' de beste keuze zou zijn. weet iemand waar deze verkrijgbaar is ?


De beste keuze is volgens mijn mening een tiental soorten te planten (stekken) dan heb zeker je vanaf begin februari wilgenbloei tot een eind in april (doorbloeiende wilg niet inbegrepen). Voor het halen van stuifmeel in het voorjaar,wat toch zo belangrijk is, is de doorbloeiende wilg te laat.
Weet echter dat de zuiver caprea niet te stekken is.
Marco

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten