Vuilboom vermeerderen?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Vuilboom vermeerderen?

Bericht door Peter Bal » za 04 okt 2008, 15:49

Hallo,

Sinds vorig jaar heb ik een haag van vuilboom. Deze haag bloeit en groeit heel mooi en draagt volop bessen. Nu zou ik deze vuilboom graag vermeerderen. Tot nu toe lukt dat nog niet.....
Ik heb vorig jaar geprobeerd met bessen, bewaard in vochtig zand en een week in de diepvries. Helaas was dit niet succesvol....
Enkele weken geleden heb ik zomerstek verzameld, in stekpoeder gedompeld en in een zandmengsel gestopt maar dat is helaas gaan schimmelen.
Heeft iemand een idee hoe ik dat het beste zou kunnen aanpakken?
(kopen kan natuurlijk ook, ze kosten hier 50 cent per stuk, maar wat hobbyen is leuker)


Peter

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door maartenkleijne » za 04 okt 2008, 20:47

gewoon in de volle grond de bessen in een zaaibedje genoeg onder werken dat de merels ze niet meer vinden. Eerst een tijdje laten opdrogen, zodat ze niet gelijk gaan rotten. (dus wel in het najaar zaaien opdat ze in het voorjaar opkomen). Als ze in het voorjaar goed opkomen wel in het najaar gelijk verspenen want het zijn 'kannibalen'.
En in het voorjaar niet te enthousiast schoffelen want een dikke kans dat een deel van het 'onkruid' zaailingen van sporkehout betreft.

in het archief is hier al herhaaldelijk over gesproken.

gr,
maarten

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door Peter Bal » zo 05 okt 2008, 13:49

maartenkleijne schreef:
gewoon in de volle grond de bessen in een zaaibedje genoeg onder werken dat de merels ze niet meer vinden. Eerst een tijdje laten opdrogen, zodat ze niet gelijk gaan rotten. (dus wel in het najaar zaaien opdat ze in het voorjaar opkomen). Als ze in het voorjaar goed opkomen wel in het najaar gelijk verspenen want het zijn 'kannibalen'.
En in het voorjaar niet te enthousiast schoffelen want een dikke kans dat een deel van het 'onkruid' zaailingen van sporkehout betreft.

in het archief is hier al herhaaldelijk over gesproken.

gr,
maarten

Hallo Maarten,
bedankt voor je antwoord.
Ik was inderdaad vergeten om "archief" aan te vinken. Daar stond inderdaad al info met vergelijkbare strekking.

Zou het zinvol zijn om de zaden uit de bessen te wassen? Ik zou de zaden dan willen drogen en bewaren tot het voorjaar.


Groeten

Peter

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door Gerard van Gastel » zo 05 okt 2008, 13:57

Tot nu toe lukt dat nog niet.....

Peter, als je de grond onder de haag met rust laat komen ze in het voorjaar als onkruid op!

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door Ruinerweg » zo 05 okt 2008, 16:04

Ik zaai de besjes hier in de buurt op open plekken in de hier in de ruilverkaveling aangelegde plantstroken en in slootkanten die niet gemaaid worden.

Ik doe dit al een aantal jaar, en de struiken doen het prima!

Groet,

Roel

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door maartenkleijne » zo 05 okt 2008, 17:34

Peter, zaden wassen van de bes af lijkt prima, des te minder kans op rot.
In het najaar zaain is beter (zoals de meeste wilde planten) omdat ze in de loop van de herfst al beginnen te kiemen em vervolgens in het voorjaar de grond uit knallen bij de eerste warme zon.

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door Tieme » ma 06 okt 2008, 09:40

Peter,

Wat Maarten zegt klopt. Daar moet nog bij vermeld worden dat als je de zaden droog bewaart ze volgend jaar waarschijnlijk niet kiemen. De inwerking op de zadenvan zuren uit de compost en de lagere temperaturen buiten gedurende de winter zorgen ervoor dat de zaden in het vooraar kiemen.

Tieme

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door Peter Bal » ma 06 okt 2008, 13:34

Tieme schreef:
Peter,

Wat Maarten zegt klopt. Daar moet nog bij vermeld worden dat als je de zaden droog bewaart ze volgend jaar waarschijnlijk niet kiemen. De inwerking op de zadenvan zuren uit de compost en de lagere temperaturen buiten gedurende de winter zorgen ervoor dat de zaden in het vooraar kiemen.

Tieme


Bedankt!
ik had deze vraag ook nog gesteld bij Bronnen Bomen (http://www.bronnen.nl) een heel leuke organisatie met de doelstelling inheemse bomen en struiken te promoten.
Ik kreeg het volgende antwoord:
"Deze soort is evenals vele houtige gewasen niet eenvoudig met
stekpoeder vegetatief te vermeerderen. Je moet hiervoor eenjarig hout gebruiken, in juni stekken en in kas onder grote luchtvochtigheid en warmte aan de wortel brengen. En dan moet je na een paar maanden de bewortelde stek overbrengen naar de koude kas en danlaten overwinteren, omdat vorst nog funest kan zijn voor de kwetsbare plant.
Je kunt toch gewoon beter zaad zaaien. De geoogste bessen schoonwassen en het zaad direct zaaien in de volle grond of op pot. Een stelregel is het zaad niet dieper in de grond werken dan het zaad dik is. En dan moet deze soort het volgend voorjaar gewoon gaan kiemen."
Ik ga ermee aan de slag
[:)]

groeten,

Peter

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vuilboom vermeerderen?

Bericht door Dirk Blanken » ma 06 okt 2008, 18:43

Peter,
Vuilboom is een van de goedkoopste bosplantsoenen.
Veel meer dan 1.5 euro voor een 80 tot 100cm struikje zal het niet zijn.
Vroeger was het ook een van mijn hobby's om drachtplanten zelf op te kweken maar ik nam de bijzondere die moeilijk te krijgen zijn of prijzig.
Zo heb ik o.a. Catalpa(zaad),asclepias syriaca(zaad),bijenrozen(stek)
nog steeds in mijn tuin staan maar ik zit op maar 10 are
(incl woning) en daar kan je niet zoveel op kwijt.
Natuurlijk kan je ook buren met tuin vragen of ze het leuk vinden om het te planten.
Het is absoluut geen kritiek hoor, als jij zin hebt om vuilboom te vermeerderen dan moet je dat beslist doen want het is een hele goede, maar ik liet een bos vuilboombosplantsoen komen voor een paar euro dan heb je drie jaar eerder goede bloei.
Van de rozen en vooral van de asclepias(zijdeplant) heb ik altijd veel plezier, het is een plant die zich verplaatst via zijn wortels maar echt woekerend is hij niet,al zat hij na 1 jaar al buiten het kasje waarin ik hem opkweekte.
De plant staat nu 5 m verderop.
Het is een plant waarvan de bloemen heerlijk ruiken en ook als er weinig staat wordt hij druk bezocht.
Er zitten op het ogenblik behoorlijk wat zaaddozen aan, als je wilt stuur ik je er een paar op als het zaad rijp is(waarschijnlijk eind oktober).
Zaaien pas in het voorjaar onder glas in goed afwaterende grond, ev zand doormengen.
Overigens de plant zelf is winterhard, bij mij staat hij al 15 jaar.
Je kan de plant ook vermeerderen door in het late voorjaar wortels met een uitloper dus al met loof te verplanten, kale wortels kan misgaan (net zoals bij bamboe).

Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten