Bodembedekkers

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bodembedekkers

Bericht door pieter1 » za 01 nov 2008, 16:12

Welke bodembedekkers zijn bij uitstek goede drachtplanten?

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Ambrosius » za 01 nov 2008, 17:49

er zijn honderden mogelijkheden:
ik spreek alleen over wat ik zie in mijn tuin: vinca's, hertshooi, lavendel!, cotaneaster (dammeri en coral beauty), gaultheria, lonicera (de eerste jaren, anders worden ze te hoog), geranium!, .......

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Oude Essink » zo 02 nov 2008, 08:46

Hé Ambrosius,
Van de planten die jij opsomt is, bij ons in Nederland althans :D, alleen de Vinca een bodembedekker en ik voor mij zie er zelden een bij op vliegen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door wilde » zo 02 nov 2008, 09:35

Klopt Hennie, op maagdenpalm in mijn tuin vliegen nauwelijks insecten, ook geen honingbijen. Betere zijn longkruid en Symphytum bulbosum. Die laat ik tussen de struiken woekeren zodat je geen grond meer ziet. De symphytum is pas aantrekkelijk voor honingbijen als er eerst hommels op vliegen en gaatjes bijten bij de nectarklieren. De plant zou overigens als ruwbladige PA's produceren en dat is misschien minder leuk.

Een heester die redelijk horizontaal groeit is de Cotoneaster suecicus. Bloeit overdadig en er komen allerlei insecten op, veel zweefviegen, maar ook honingbijen. Met wat begeleid snoeien gemakkelijk onder 50 cm te houden. Er zijn ook groenblijbvende andere soorten die lager blijven, bijv. C. dammeri. Een goede bodembedekker is de kleine heester Pachysandra terminalis, die ook veel schaduw verdraagt. Ik heb ze in de tuin, maar mijn kleigrond is te weinig zuur om ze goed te laten gedijen. Toch staan ze er al jaren. Ze bloeien leuk en ik vermoed dat er ook wel enkele insecten op vliegen, maar druk is het er niet op.

Denk ook aan voorjaars boedembedekkers onder bladverliezende struiken. Bij mij staan er duizenden zaailingen van winteraconiet, Anemone blanda, botanische krokus e.d. Die worden zeer fanatiek bevlogen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Bart de Coo » zo 02 nov 2008, 09:45

Ik mis de campanula nog in de opsommingen. Verdraagt ook veel schaduw en breidt zich langzaam, maar gestaag uit. Met de spa kun je er pollen van steken en elders in de tuin zetten. De paarsige bloemetjes worden maandenlang redelijk intensief bevlogen door een keur aan insecten. Mijn indruk is dat dat vooral solitaire bijen zijn. Ik meen op mijn campanula vooral klokjes- en zandbijen te zien.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 nov 2008, 10:28

Beste mensen,

kijk ook eens in de dikke vademecum van Arie Koster. Die is speciaal voor dit soort vragen gemaakt.

JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Oude Essink » zo 02 nov 2008, 16:36

Hoi Jelte Pieter,
Dit is de vraag:
Welke bodembedekkers zijn bij uitstek goede drachtplanten?

Dit is jouw antwoord:
kijk ook eens in de dikke vademecum van Arie Koster. Die is speciaal voor dit soort vragen gemaakt.

140 pagina's vol planten met korte gegevens erover; als je de vraag beantwoord wilt hebben, moet je het hele boek door worstelen; goed opletten of er bodembedekkers bij zijn en goed kijken of daar
hb[np]5 bij staat. Kost je een week worstelen en bezoek aan de oogarts. Of heb ik een hoofdstuk gemist?

n.b.Arie Koster is een uitmuntend naslagwerk als je iets over een plant wilt weten.

Afbeelding

Ambrosius
Berichten:114
Lid geworden op:zo 14 jan 2007, 20:12
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Ambrosius » zo 02 nov 2008, 17:54

het is niet omdat het in mijn tuin een goede drachtplant-bodembedekker is dat het 200 km ook zo is, temperaturen, de samenstelling en de vochtigheid van de grond, en het aantal uren directe zon spelen een rol wat betreft de afgifte van nectar; zo vliegen ze bij mij op de vinca's en bij jullie blijkbaar niet

in B Hennie gebruiken wij ook laagblijvende heesters als drachtplanten-bodembedekker, kijk maar eens naar de terminologie op websites van plantencentra, o.a. een van een centrum opengehouden door een Nederlander juist over de grens in Turnhout, volgens jou is dat niet zo in NL......het zit hem blijkbaar in de terminologie, reizen om te leren......

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 nov 2008, 18:03

140 pagina's vol planten met korte gegevens erover; als je de vraag beantwoord wilt hebben, moet je het hele boek door worstelen; goed opletten of er bodembedekkers bij zijn en goed kijken of daar
hb[np]5 bij staat. Kost je een week worstelen en bezoek aan de oogarts. Of heb ik een hoofdstuk gemist?

n.b.Arie Koster is een uitmuntend naslagwerk als je iets over een plant wilt weten.


Beste Hennie!,

ik heb de nieuwe uitgave van Koster. Daarbij is ook een cd rom bijgeleverd. Met een paar drukken op de knop kun je zo heesters, bodembedekkers selecteren. Geen weken werk meer. Ik meende dat er iets van 130 zoekfuncties zijn. Natuurlijk weet ik altijd nog wel planten op te noemen die er niet in staan. Maar er staat veel in. Gelukkig wordt er ook steeds meer uit geciteerd.

En dan nog. Het is geen straf voor mij om een in zo´n boekje een uurtje te bladeren. Voor jou denk ik ook niet[;)]

JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bodembedekkers

Bericht door maartenkleijne » zo 02 nov 2008, 18:24

Wel Broos, in Nederland worden veel laagblijvende heesters -zoals genoemde cotoneasters, lage symphoricarpus en sommige rozen, etc.- ook in tuincentra en bij groothandel aangeboden als 'bodembedekkers'.


gr,
maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten